Opendak problemen
Geplaatst: 26 nov 2015, 15:15
Beste OSS bezitters. Vandaag een aardig projectje afgerond.
Een medeforumlid had een probleem met met een open dak (open sky, OSS).
Aan de rechterzijde was de kabel defect, waardoor de ruit maar aan één kant wordt opengetrokken.
Het gevolg is dan dat deze scheeftrekt en heej zwaar opengaat en eigelijk je het risico loopt dat er nog veel meer kapot gaat. Een tweede persoon aan de defecte kant een beetje laten helpen trekken houdt in dat de voorste ruit nog wel te openen is, maar bij het sluiten moet deze persoon ook weer helpen. De achterste ruit openen is niet meer mogelijk omdat de vergrendeling er nauwelijks afgaat en de kracht waarmee je moet trekken bedenkelijk groot wordt.
Echter het grootste probleem is nog niet genoemd: bij het sluiten kun je de helper wel het voorpaneel zo goed mogelijk laten aandrukken, maar doordat de trekkracht van de kabel ontbreekt is het in ieder geval nooit mogelijk om de vergrendeling, die de voorruit vast in de sponning trekt, zijn werk te laten doen. Het gevolg daarvan is dat bij ca 80 km/uur de rijwind het dak aan de kapotte kant een beetje optilt waardoor een aardig muziekje ontstaat. Bij 120 km/uur kun je de radio wel afzetten want die komt niet meer boven de herrie uit. Eigenlijk is er geen enkele mogelijkheid om zonder demonteren de vergrendeling zijn werk te laten doen. De enige oplossing zou zijn afplakken met ductape of dichtkitten en dat wil natuurlijhk niemand.
Zoektochten op internet en ook ons eigen FORUM leveren vele bronnen met informatie op, maar als het om de finesses gaat is gewoon gaan demonteren de enige optie. Zo gezegd zo gedaan. Lampje er uit, zonnekleppen er af, etc. Eindelijk de hele hemel eruit. Inspectie en uitproberen doet uiteindelijk uit de doeken hoe de zaak precies werkt. En dat is niet zo simpel. Mooi staaltje van voorsprong door techniek van AUDI, maar ook enorm kostbaar. Allemaal hoogwaardige materialen zijn er gebruikt behalve op de plaatsen waar ons probleem en waarschijnlijk ook bijna alle andere problemenvan het OSS zich voordoen. Daar laat de kwaliteit nu juist te wensen over en heeft men blijkbaar de dealers een douceurtje willen geven. Een reparatie setje kost ca. 50 euro. Dat was in onze auto al toegepast en is, met permissie, een waardeloze oplossing met een beugeltje, gaatjes boren en wat schroefdraad tappen en ander geputs. Weliswaar een oplossing die niet veel demontage vergt, maar wel snel zijn beoogde doel ook niet meer bereikt. Zo ook in de auto die wij onder handen hebben.
Ons restte dus weinig anders dan de gehele voorzijde van het dak demonteren en gedeeltelijk de kitbevestigingen slopen. Op die manier kun je bij de defecte onderdelen. Een setje van AUDI waarbij alle kabels etc. worden vervangen, waar overigens niets aan kan mankeren, kost excl. BTW en demontage / montage al dik 400 euro, terwijl het meenemertje van plastic, het zwakste onderdeel van de gehele schakel, daar dan wel bij zit. Zoveel geld uitgeven voor een onderdeeltje van een paar centimeter dat bovendien nog van plastic is, is voor ons geen optie. Als het niet goed kan dan maar helemaal niet dus. Een heel nieuw frame monteren, waarbij de werkzaamheden wat beperkter zijn en je ook 98 % gezonde onderdelen gaat zitten weggoien, is voor 1850 euro, weer exclusief BTW en montage, natuurlijk helemaal geen optie.
Goede raad is duur, maar mag weinig kosten. In ons geval echter spotgoedkoop, maar het vergt wel redelijk wat denkwerk en tijd om het gewraakte onderdeeltje zelf te maken. Na langdurig discissiëren en meten (is altijd weten) hebben we met Autocad een tekening gemaakt. Een 2,5 D CNC freesmachine en een handfreesmachientje en last but not least een setje vijltjes en heel veel tijd leverde uiteindelijk een prototype van messing op. Zoals dat gaat met prototypen zaten daar letterlijk een paar haken aan en ogen net weer niet aan, waardoor het uiteindelijk niet bruikbaar was. Maar wat doe je als er een half gedemonteerde auto in de weg staat te staan en je bergen tijd in het "projectje" hebt gestopt? Juist, tekening aanpassen, nog een keertje de auto delen opmeten en opnieuw frezen, vijlen, enzovoorts. Eén en ander resulteert in een messing strook, waar de benodigde lengte is af te zagen, waarin alle benodigde uitsparingen aanwezig zijn, dan wel uitgevijld kunnen worden.
En toen ging het snel. Meenemer gemonteerd. Alles ingevet. Glaspanelen heel secuur weer gemonteerd. Fame in elkaar gekit en in het dak terug gemonteerd. Hemel met toebehoren erin en rijden maar. nog een beetje windgeruis te contateren maar, met wat fijnafstellingen zijn de glaspanelen volgens de fabriekstoleranties "neergelegd" en is er geen geruis of gefluit meer te horen.
Klaar zou je denken........ Zou de zaak echter wel waterdicht zijn? Je zou zeggen als er geen wind meer doorheen kan, dan kan er ook geen water meer door heen. Toch maar even in de wasstraat de hogedrukspuit er op gezet en steeds even binnen kijken of er water te zien is. Gelukkig KURKDROOG. Eigelijk wel logisch want dit dak floot voorheen wel, maar lekte, wonder boven wonder, niet.
Conclusie: De OSS van AUDI zijn bijzonder solide gebouwd. Eigenlijk kunnen alleen de menemers, die van plastic zijn afbreken. Het hele frame demonteren en de eigengemaakte messing meenemertjes er in monteren en met wel is waar behoorlijk wat werk, maar zonder materiaalkosten en de zaak is BETER dan voorheen te repareren. Zonder veel demontage- en montage werk is het dak NOOIT goed te repareren.
Hopelijk draagt dit verhaal bij aan verduidelijking van de OSS problematiek.
Voor nadere informatie mag iedereen mij dag en, NIET, nacht bellen of mailen.
Succes met de A2 tjes en vooral met degenen mat een OSS.
Ron.
Een medeforumlid had een probleem met met een open dak (open sky, OSS).
Aan de rechterzijde was de kabel defect, waardoor de ruit maar aan één kant wordt opengetrokken.
Het gevolg is dan dat deze scheeftrekt en heej zwaar opengaat en eigelijk je het risico loopt dat er nog veel meer kapot gaat. Een tweede persoon aan de defecte kant een beetje laten helpen trekken houdt in dat de voorste ruit nog wel te openen is, maar bij het sluiten moet deze persoon ook weer helpen. De achterste ruit openen is niet meer mogelijk omdat de vergrendeling er nauwelijks afgaat en de kracht waarmee je moet trekken bedenkelijk groot wordt.
Echter het grootste probleem is nog niet genoemd: bij het sluiten kun je de helper wel het voorpaneel zo goed mogelijk laten aandrukken, maar doordat de trekkracht van de kabel ontbreekt is het in ieder geval nooit mogelijk om de vergrendeling, die de voorruit vast in de sponning trekt, zijn werk te laten doen. Het gevolg daarvan is dat bij ca 80 km/uur de rijwind het dak aan de kapotte kant een beetje optilt waardoor een aardig muziekje ontstaat. Bij 120 km/uur kun je de radio wel afzetten want die komt niet meer boven de herrie uit. Eigenlijk is er geen enkele mogelijkheid om zonder demonteren de vergrendeling zijn werk te laten doen. De enige oplossing zou zijn afplakken met ductape of dichtkitten en dat wil natuurlijhk niemand.
Zoektochten op internet en ook ons eigen FORUM leveren vele bronnen met informatie op, maar als het om de finesses gaat is gewoon gaan demonteren de enige optie. Zo gezegd zo gedaan. Lampje er uit, zonnekleppen er af, etc. Eindelijk de hele hemel eruit. Inspectie en uitproberen doet uiteindelijk uit de doeken hoe de zaak precies werkt. En dat is niet zo simpel. Mooi staaltje van voorsprong door techniek van AUDI, maar ook enorm kostbaar. Allemaal hoogwaardige materialen zijn er gebruikt behalve op de plaatsen waar ons probleem en waarschijnlijk ook bijna alle andere problemenvan het OSS zich voordoen. Daar laat de kwaliteit nu juist te wensen over en heeft men blijkbaar de dealers een douceurtje willen geven. Een reparatie setje kost ca. 50 euro. Dat was in onze auto al toegepast en is, met permissie, een waardeloze oplossing met een beugeltje, gaatjes boren en wat schroefdraad tappen en ander geputs. Weliswaar een oplossing die niet veel demontage vergt, maar wel snel zijn beoogde doel ook niet meer bereikt. Zo ook in de auto die wij onder handen hebben.
Ons restte dus weinig anders dan de gehele voorzijde van het dak demonteren en gedeeltelijk de kitbevestigingen slopen. Op die manier kun je bij de defecte onderdelen. Een setje van AUDI waarbij alle kabels etc. worden vervangen, waar overigens niets aan kan mankeren, kost excl. BTW en demontage / montage al dik 400 euro, terwijl het meenemertje van plastic, het zwakste onderdeel van de gehele schakel, daar dan wel bij zit. Zoveel geld uitgeven voor een onderdeeltje van een paar centimeter dat bovendien nog van plastic is, is voor ons geen optie. Als het niet goed kan dan maar helemaal niet dus. Een heel nieuw frame monteren, waarbij de werkzaamheden wat beperkter zijn en je ook 98 % gezonde onderdelen gaat zitten weggoien, is voor 1850 euro, weer exclusief BTW en montage, natuurlijk helemaal geen optie.
Goede raad is duur, maar mag weinig kosten. In ons geval echter spotgoedkoop, maar het vergt wel redelijk wat denkwerk en tijd om het gewraakte onderdeeltje zelf te maken. Na langdurig discissiëren en meten (is altijd weten) hebben we met Autocad een tekening gemaakt. Een 2,5 D CNC freesmachine en een handfreesmachientje en last but not least een setje vijltjes en heel veel tijd leverde uiteindelijk een prototype van messing op. Zoals dat gaat met prototypen zaten daar letterlijk een paar haken aan en ogen net weer niet aan, waardoor het uiteindelijk niet bruikbaar was. Maar wat doe je als er een half gedemonteerde auto in de weg staat te staan en je bergen tijd in het "projectje" hebt gestopt? Juist, tekening aanpassen, nog een keertje de auto delen opmeten en opnieuw frezen, vijlen, enzovoorts. Eén en ander resulteert in een messing strook, waar de benodigde lengte is af te zagen, waarin alle benodigde uitsparingen aanwezig zijn, dan wel uitgevijld kunnen worden.
En toen ging het snel. Meenemer gemonteerd. Alles ingevet. Glaspanelen heel secuur weer gemonteerd. Fame in elkaar gekit en in het dak terug gemonteerd. Hemel met toebehoren erin en rijden maar. nog een beetje windgeruis te contateren maar, met wat fijnafstellingen zijn de glaspanelen volgens de fabriekstoleranties "neergelegd" en is er geen geruis of gefluit meer te horen.
Klaar zou je denken........ Zou de zaak echter wel waterdicht zijn? Je zou zeggen als er geen wind meer doorheen kan, dan kan er ook geen water meer door heen. Toch maar even in de wasstraat de hogedrukspuit er op gezet en steeds even binnen kijken of er water te zien is. Gelukkig KURKDROOG. Eigelijk wel logisch want dit dak floot voorheen wel, maar lekte, wonder boven wonder, niet.
Conclusie: De OSS van AUDI zijn bijzonder solide gebouwd. Eigenlijk kunnen alleen de menemers, die van plastic zijn afbreken. Het hele frame demonteren en de eigengemaakte messing meenemertjes er in monteren en met wel is waar behoorlijk wat werk, maar zonder materiaalkosten en de zaak is BETER dan voorheen te repareren. Zonder veel demontage- en montage werk is het dak NOOIT goed te repareren.
Hopelijk draagt dit verhaal bij aan verduidelijking van de OSS problematiek.
Voor nadere informatie mag iedereen mij dag en, NIET, nacht bellen of mailen.
Succes met de A2 tjes en vooral met degenen mat een OSS.
Ron.