EGR
- Annette
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ondanks alles brand mijn motorlampje nog. De garage vertelde mij dat er een waarde word gemeten en dat de EGR waarde net buiten de range valt. Nu blijkt dat dit geen kwaad kan en de Audi dealer bij een hoop modellen gewoon een software update hiervoor hebben....maar waarschijnlijk niet voor de A2. Weet iemand dat misschien?
- Annette
Ik zal dat even navragen want meestal ligt het rapport in de auto maar nu niets gezien.
Hij gaf aan dat er een minimale tegenstand was gemeten van een in of uitlaat gedeelte.
Omdat er milieu eisen worden gesteld is er een norm gesteld en geeft het lampje aan dat hij buiten die norm is. Het schijnt dat de audi's vanaf 2004 wel een update hebben om deze marge te verruimen.Dit omdat audi het probleem zelf ook niet kan verhelpen. Auto's van na 2004 mogen vanaf ik dacht 2017 ook geen brandend motorlampje hebben tijdens keuring.
Maar ik ga nog even achter de foutcode aan. Volgens mij heb ik het vorig rapport nog hiervan
Hij gaf aan dat er een minimale tegenstand was gemeten van een in of uitlaat gedeelte.
Omdat er milieu eisen worden gesteld is er een norm gesteld en geeft het lampje aan dat hij buiten die norm is. Het schijnt dat de audi's vanaf 2004 wel een update hebben om deze marge te verruimen.Dit omdat audi het probleem zelf ook niet kan verhelpen. Auto's van na 2004 mogen vanaf ik dacht 2017 ook geen brandend motorlampje hebben tijdens keuring.
Maar ik ga nog even achter de foutcode aan. Volgens mij heb ik het vorig rapport nog hiervan
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Voor een update van het motorstuurapparaat van een 1.4 benzine moet je bij forumlid Koop9 zijn. Heeft o.a mij en nog diverse leden hier geholpen. Effe forum doorspitten, dit onderwerp is al vele malen hier behandeld.
Ik heb hier ook last van, vorig jaar is er een nieuwe EGR ingekomen maar een paar maanden later brand weer het lampje. Weet zo even niet de code maar opmerking die er bij staat is iets van overmatige uitlaatgassen. Je kan ook rijden zonder het lampje te laten branden, dan moet je de auto niet laten afremmen op de motor. Dus bij afremmen koppeling in en dan remmen, dit is mijn rijstijl niet dus als er een update mogelijk is dan doe ik graag mee!
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
Het is natuurlijk niet alleen je lampje brand,maar of deze storingsmelding motorstuurapparaat te maken heeft met uitstoot gassen etc ,airbags etc , en je motor moet ook daarbij gewoon aan de uitlaatgasnorm bij Apk voldoen binnen bepaalde opwarmtijd katalysator.
Zou niet weten waarom een Audi dealer of andere garagebedrijven zoals Bosch centers ,dit niet zou kunnen oplossen door een software update als dat zo was waarom heeft niet iedereen dit probleem?
Als de historie van een auto verschillende eigenaren gehad heeft en meerdere garages aan gesleuteld hebben is een storing soms moeilijk te vinden er eerst zaken gecheckt te worden.
Als er bijv. door tuning iets gewijzigd is ,een niet juiste lambda of temperatuurgever en zelfs thermostaat gemonteerd is of slecht contact (oxidatie/draadbreuk) maakt en hierdoor niet aan de marges (ohm = waarde weerstand) voldoen kan er hierdoor juist storingen genereren die je op verkeerde been zet....
eerst uitlezen met juiste apparatuur ,bedradingen checken,sensoren,basisafstelling EGR ,gasklep wat al niet en o.a. Koop9 of een garage bedrijf die bekend is met VAG storingen dit vast diagnose kunnen stellen wat het is.
Zou niet weten waarom een Audi dealer of andere garagebedrijven zoals Bosch centers ,dit niet zou kunnen oplossen door een software update als dat zo was waarom heeft niet iedereen dit probleem?
Als de historie van een auto verschillende eigenaren gehad heeft en meerdere garages aan gesleuteld hebben is een storing soms moeilijk te vinden er eerst zaken gecheckt te worden.
Als er bijv. door tuning iets gewijzigd is ,een niet juiste lambda of temperatuurgever en zelfs thermostaat gemonteerd is of slecht contact (oxidatie/draadbreuk) maakt en hierdoor niet aan de marges (ohm = waarde weerstand) voldoen kan er hierdoor juist storingen genereren die je op verkeerde been zet....
eerst uitlezen met juiste apparatuur ,bedradingen checken,sensoren,basisafstelling EGR ,gasklep wat al niet en o.a. Koop9 of een garage bedrijf die bekend is met VAG storingen dit vast diagnose kunnen stellen wat het is.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Mijn motormanagement ging ook regelmatig branden bij de afdaling in mijn dorp. De Egr heb ik toen vervangen. De storing kwam weer regelmatig terug bij afdalen. Uiteindelijk de lamdasonde op het uitlaatspruitstuk vervangen.
Daarna geen motormanagement storing meer gehad. Uit documentatie van internet bleek de lambdasonde een beperkte levensduur te hebben
( in tijd en km).De Egr heb ik helemaal open gezaagd, het binnenwerk was in prima staat geen noemenswaardige roet/koolaanslag die had nog jaren mee gekund.
Daarna geen motormanagement storing meer gehad. Uit documentatie van internet bleek de lambdasonde een beperkte levensduur te hebben
( in tijd en km).De Egr heb ik helemaal open gezaagd, het binnenwerk was in prima staat geen noemenswaardige roet/koolaanslag die had nog jaren mee gekund.
- Audi_gekkie
Was geintje @pier. Niet rot bedoelt.