Vocht in koplamp

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
ovi322
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 okt 2010, 21:42
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

13 dec 2010, 21:30 0 x

[quote="Thck"][quote="chipsoer"]Gaatje aan de boven of onderkant geboord ? Zoals te lezen heb ik het deksel verwijderd, wat overigens ook goed werkt, maar ben bang voor vuiligheid.[/quote]

Onder de kap, en dan aan de bovenzijde, kan geen vuil in komen.

Theo[/quote]

Een gaatje boren is de oplossing.
De koplamp dichtmaken heeft geen enkele zin omdat achter de richtingaanwijzer al een ontluchtings gaatje zit (grijs vierkant klepje) maar dit is kennelijk niet voldoende.
Extra gaatje boren en de problemen zijn over.
Gebruikersavatar
joris1980
Berichten: 458
Lid geworden op: 26 sep 2009, 23:10
Locatie: Gouda
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

14 dec 2010, 15:49 0 x

Idd, extra gaatje aan de bovenzijde in het zwarte kunststof onder de motorkap is de oplossing! :D

Ik heb ook meerdere malen de kappen eraf gehad, maar telkens weer vocht in de units. Ventilatie is de oplossing :idea:

Vriendelijke groet, Joris.

Ps, toch echt handig zo'n forum!!!! :lol:
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

16 jan 2011, 18:21 0 x

Alle A2 bezitters met verkouden koplampen, zie ook:
longlife-service-t605-10.html
Daar staan foto's waar het gaatje moet. Bedankt Theo!
Groeten van Gompie, die het nu droog hoopt te houden..
vos10
Audi A2 clublid
Berichten: 166
Lid geworden op: 05 dec 2010, 11:26
Locatie: Dordrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2011, 20:25 0 x

ander vraagje: dat afdekkapje zit toch vastgeklemd met een ijzeren dingetje, ik ben dat ding kwijt waardoor het kapje wat loszit, valt daar nog aan te komen los? Had het bij dealer gevraagd en die zei dat je dan hele koplampunit moet kopen...
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

17 mar 2011, 10:22 0 x

[quote="vos10"]ik ben dat ijzeren dingetje kwijt waardoor het kapje wat loszit, valt daar nog aan te komen los?[/quote]Ik denk dat je het beste op Marktplaats of Ebay.de of soortgelijke sites je ogen kunt openhouden voor een defecte koplamp (bijv. glas gebroken of zo). Vaak gaan die voor een zacht prijsje weg. Dan kun je het klemmetje daarvan gebruiken. Of iemand hier moet nog wat hebben liggen...
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

17 mar 2011, 15:48 0 x

[quote="vos10"]ander vraagje: dat afdekkapje zit toch vastgeklemd met een ijzeren dingetje, ik ben dat ding kwijt waardoor het kapje wat loszit, valt daar nog aan te komen los? Had het bij dealer gevraagd en die zei dat je dan hele koplampunit moet kopen...[/quote]

Ik heb er nog wel een liggen. Stuur me via een pm maar je adresgegevens.
vos10
Audi A2 clublid
Berichten: 166
Lid geworden op: 05 dec 2010, 11:26
Locatie: Dordrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 mar 2011, 20:13 0 x

Dat zou fijn zijn!
Gebruikersavatar
Spaceframe
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jul 2018, 16:21
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jun 2020, 11:37 0 x

Gompie schreef:
16 jan 2011, 18:21
Alle A2 bezitters met verkouden koplampen, zie ook:
longlife-service-t605-10.html
Daar staan foto's waar het gaatje moet. Bedankt Theo!
Groeten van Gompie, die het nu droog hoopt te houden..
Bescheiden kickje voor een oud topic, hopelijk is mijn vraag relevant genoeg. Ik heb ook last van een verkouden linker koplamp, zie foto (klik voor groot).

Afbeelding

Dit gebeurt met name na rijden door een flinke bui. De auto staat thuis in een garage. Het afdichtingsrubber aan de achterkant is laatst bij de APK ingevet bij het vervangen van de koplamphoogteverstellingsmotor. Ik heb zelf laatst heldhaftig een lampje vervangen in deze unit, met extra aandacht voor het juist terugplaatsen van de afdekkap aan de achterkant van de unit.

Als ik het goed heb begrepen, is het weer 'afdichten' een utopie, en moet je dus vooral inzetten op ventilatie. Ik lees in dit topic over het boren van een gaatje in de koplamp-unit. Ik ben bang dat er dan juist meer vocht in komt, maar dat is dus niet zo? Daarnaast droogt het vocht wel (langzaam) op, maar dan blijft er een doffe aanslag achter aan de binnenkant van het glas. Is er een manier om de unit weer mooi helder te krijgen?

Ik zou graag meer lezen, maar de link hierboven doet het niet meer. Kan iemand dit groentje wat op weg helpen?
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 jun 2020, 21:39 2 x

Dit lijkt niet op neerslaande condens door afkoelen lucht maar meer lekkage in de lamp (gezien de regenbui).

De eerste generatie lampen konden gedemonteerd worden. Dat wil zeggen de voorkant kon eenvoudig van de achterkant gescheiden worden. Gezien jouw type motor schat ik zo in dat je de eerste generatie hebt. Mogelijk is het rubber tussen glas en behuizing slecht waardoor vocht kan binnendringen. Andere optie is dat het glas dusdanig verweerd is dat het vocht door de kap heen naar binnen dringt (wordt geduwd door de rijwind).

Kwestie van de lamp demonteren (twee schroeven en stekker losnemen) en onderwerpen aan een visuele inspectie. Wellicht met tuinslang benevelen en beoordelen wat er gebeurt.

Succes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

23 jun 2020, 10:28 0 x

Deze oudere zijn juist ideaal, glas poetsen zonder rest smerig te maken....

En als je als Aart een andere kleurtje rond de reflectors wilde is dat ook handiger.
Heb 2 oude reeds gepoetst klaar liggen met los glas.

Eerst in Rotterdam spuitbus EekHoorn bruin halen/ kastelrod.

En bij monteren, rubber is nu meerdere delen in afvalbak en donkere siliconen kit en enkele dagen drogen werkte ook.

Ik had 2x matglas gratis op sloperij gekregen, en dat is leuk voor een Aart Imitatie later.
Ook deze had veel vocht binnen en dat is zo weg.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie