Start en schakelprobleem A2. 1.2 TDI

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Reinier
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2010, 11:54

01 nov 2010, 12:38 0 x

Goeiedag, ik ben nieuw hier op het forum.
Ik ben sinds april in het bezit van een Audi A2 1.2 TDI en hij rijdt lekker zuinig maar ik heb wel een aantal vragen.

Ik heb het idee dat als het koud is geweest 's nachts hij 's morgens niet goed schakelt.
Vanmorgen reed ik naar mijn werk en in de 1e versnelling bokte hij een beetje rond de 1500 toeren.
Iemand hier ervaring mee??

Andere vraag: als ik start maakt hoor ik de startmotor doordraaien.
Bovendien duurt het wat lang voordat ik hem kan starten omdat de hydraulische pomp lang draait.
Hoort dat bij de A2-tjes?
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 1240
Lid geworden op: 06 mei 2009, 20:47

01 nov 2010, 13:10 0 x

Hoi en welkom !

Dat schrapend geluid is normaal. We hebben een kenner in ons midden vwbt de versnellingsbak van de 1.2tdi. Die zal je vraag wel kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
pionok
Berichten: 349
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:06

01 nov 2010, 13:41 0 x

Ook ik heb dat rrrrrrrrr geluid bij het starten, maar bij start de auto wel onmiddelijk.
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

01 nov 2010, 14:33 0 x

[quote="Reinier"]
Bovendien duurt het behoorlijk lang voordat ik hem uberhaupt kan starten. Ik hoor een soort zoemgeluid en pas als dat voorbij is kan ik hem starten.
Hoort dat bij de A2-tjes?[/quote]Dit is het op druk brengen van het hydraulisch circuit voor het schakelen. Het hoort in zoverre bij de 3L versie (andere versies hebben dit niet, want gewone handbak). Als dit te lang duurt, gaat er teveel druk verloren. Zie algemeen en meer specifiek over dit probleem (incl. test die je zelf kunt doen om een idee te krijgen van hoe lekdicht je hogedruksysteem is). Uiteindelijk kan niet meer voldoende druk worden opgebouwd om te schakelen, en dan kan dus niet meer gestart worden.

Het schrapende geluid zou misschien de startmotor kunnen zijn die niet op tijd uitslaat en nog even meedraait. Al dacht ik dat dit vooral bij de benzineversie voorkwam. Geluiden op afstand beoordelen is altijd lastig.
Gebruikersavatar
Reinier
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2010, 11:54

01 nov 2010, 14:58 0 x

[quote="Romulus"] Dit is het op druk brengen van het hydraulisch circuit voor het schakelen. Het hoort in zoverre bij de 3L versie (andere versies hebben dit niet, want gewone handbak). Als dit te lang duurt, gaat er teveel druk verloren. [/quote]

Ten eerste alvast bedankt voor alle reacties.
De vraag is dan natuurlijk wat is 'te lang'? Bij een koude start duurt het meestal zo'n 10-15 seconden. Is dit normaal?
Bij een warme start (als ik kort ervoor er al mee gereden heb) maar een seconde of 2.

Vanmorgen startte hij in eerste instantie idd niet toen ik de sleutel omdraaide. Daarna nog een keer laten 'zoemen' en daarna startte hij wel.
Waarschijnlijk is vanmorgen het hydrolische circuit dus niet goed opgebouwd.

Als de druk voor de hydrolische circuit niet genoeg wordt opgebouwd heeft dit dan mede tot gevolg dat hij af en toe raar doet met schakelen?
Bedankt trouwens voor de links, mijn duits is niet zo goed maar na 3 keer lezen begrijp ik de test wel. Ga ik even uitproberen en hopen op het beste....

Andere vraag: welk type olie moet voor deze auto gebruikt worden?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
pionok
Berichten: 349
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:06

01 nov 2010, 16:09 0 x

het rrrr geluid wat ik heb is idd de startmotor. Ik heb tevens een benzinemotor.
Alleen heeft het geen zin om er weer wat aan te doen, ik heb de auto een paar maanden geleden gekocht en vlak daarvoor heeft hij bij de audi een startmotor revisie gehad. Ook op andere forums lees ik dat het gewoon een kwaaltje is waar sommige al jaren mee rijden. Daar maak ik me dus maar niet druk om.

gr. rene
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

01 nov 2010, 23:28 0 x

Heb me gespecialiseerd in het onderhouden van het schakelsysteem van de A2 1.2 TDI en de Lupo 3L. Als je me even een PM stuurt, dan kunnen we misschien op korte termijn een afspraak maken?
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Reinier
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2010, 11:54

20 dec 2010, 01:37 0 x

Nou het heeft even geduurd maar alle problemen zijn opgelost na het vervangen van de koppelingscylinder en het opschonen van de turbo.

Hij start en schakelt nu weer snel en goed. Hij trekt ook gelijk stukken beter nu die turbo het weer doet.

Met dank aan de heren van JB autoservice.
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

20 dec 2010, 13:05 0 x

Mooi dat het is opgelost!
Enne, die hoofdpijn ging vast snel over toen jouw PIN-pas door de gleuf ging en jij (jouw A2) tevreden knorrend het pand verliet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Reinier
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2010, 11:54

20 dec 2010, 22:31 0 x

[quote="Romulus"]Mooi dat het is opgelost!
Enne, die hoofdpijn ging vast snel over toen jouw PIN-pas door de gleuf ging en jij (jouw A2) tevreden knorrend het pand verliet :mrgreen:[/quote]

Toen begon bij mij de hoofdpijn pas... LOL
Plaats reactie