vraag: waarschuwingssignaal rem-symbool, maar blokken OK

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Teet
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2010, 22:23

21 nov 2010, 12:38 0 x

Hallo Mensen,

Ik krijg een melding met een rem-symbool in het dashboard te zien. De remblokken vóór zijn nog voor 3/4 ongebruikt, dus dat zal het niet zijn. Nou wilde ik gisteren de trommelremmen achteren open maken, en kwam tot de conclusie dat ik de mega-torx die nodig is om er bij te komen niet heb.

Een paar vragen:
1: Is daar moeilijk aan te komen?
2: De borging van de moer is bij deze auto niet met zo'n metalen borging maar met een soort 'lak' gedaan. Kan ik dit bij een Brezan o.i.d. kopen?
3: Zijn er nog andere dingen waar ik naar moet kijken om deze storing op te lossen behalve de blokken, schijven en dergelijke?
4: Waar zit het remvloeistof reservoir?

Alvast dank voor de antwoorden!

Groeten,
Teet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
MN-NL
Berichten: 223
Lid geworden op: 21 jun 2010, 23:31

21 nov 2010, 13:07 0 x

Met die moer haal je niet alleen de trommel eraf, maar gelijk de achterste lagers. Ik weet niet of dat 1 geheel is bij de A2, vaak kan je ook alleen de remtrommel eraf halen door dat '6e' verzonken boutje.

Dat de trommel niet direct eraf wil is vaak doordat die wat ingesleten is door het remmen, dan haken de schoenen een beetje achter het randje. Je hebt de auto niet op de handrem staan neem ik aan......

En zet alsjeblieft een behoorlijke steun onder de auto als je gaat sleutelen, dat krikje daar dondert de auto zo vanaf als je kracht gaat zetten op een onwillige moer of zo. Los van de risico's voor jezelf is dat ook een garantie voor onnodige schade.

Groet, Marc
Gebruikersavatar
Teet
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2010, 22:23

21 nov 2010, 13:26 0 x

Hoi Marc,

Yes, dank! Het is lang geleden dat ik dit soort dingen deed dus ik maak het altijd maar gewoon open en zie wel waar ik uit kom. (kan altijd weer in elkaar, zo mooi!)
Ik wil inderdaad eens een fatsoenlijke krik kopen want deze geeft echt alleen vertikale steun en als de auto niet goed in de versnelling/op de handrem staat neigt ie snel te kantelen inderdaad. En een vaste steun (b(l)okje) is ook een goed idee.

Groet,
Teet
Gebruikersavatar
chipsoer
Audi A2 clublid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Roermond
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 nov 2010, 13:50 0 x

Het is inderdaag alleen het verzonken boutje losdraaien. Met een beetje wrikken en bewegen moet de trommel er dan zo afgaan.
Gebruikersavatar
pionok
Berichten: 349
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:06

21 nov 2010, 13:52 0 x

Naar ik weet zitten de sensoren voor het waarschuwingslampje alleen op de blokken voor, en dan meestal ook nog maar op 1 van de twee.
Het signaal lampje gaat branden als je blokken te dun zijn. Het is een kwestie van een verbinding maken. Het sensordraadje in je remblokken maakt op een gegeven moment contact met je schijf waardoor je lampje zal gaan branden.
Aangezien je schijven nog voor 3/4 dik zijn kan het zijn dat dit draadje ergens tegen aankomt of dat de stekker misschien niet goed zit.
Voor zover ik weet zit er dus in je trommel geen sensor die aangeeft dat je blokken te ver gesleten zijn.

succes.
rene
Gebruikersavatar
Teet
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2010, 22:23

21 nov 2010, 13:56 0 x

Ah!? Geweldig! Dank. Zo kom ik ergens!
Gebruikersavatar
MN-NL
Berichten: 223
Lid geworden op: 21 jun 2010, 23:31

21 nov 2010, 15:00 0 x

De sensor in de remblokken zit alleen linksvoor. Gaat branden bij te dunne blokken, en dan nog alleen de binnenste.

Maar je krijgt hetzelfde lampje meestal ook als je remvloeistof niveau te laag staat, via een vlotter in het reservoir.

Het niveau zakt door:
- slijtage blokken
- slijtage remschoenen achter (veel minder invloed...)
- te dunne schijven
- lekje in het systeem

Soms moet je iets bijvullen maar denk er wel aan dat als je nieuwe blokken (al dan niet met schijven) monteert, je de zuigers weer in de tangen terugduwt en zo het niveau in het reservoir van de hoofdremcylinder weer omhoogdrukt. Tot het overloopt :mrgreen:

(Tenzij er silikonenvloeistof in zit is remvloeistof een probaat afbijtmiddel voor de lak. En je kan niet alle remvloeistof zomaar door elkaar heen mengen.)

Bottom line: weet wel waar je mee bezig bent, de remmen zijn tamelijk elementair aan het weer veilig thuiskomen :idea:

Gr. Marc
Gebruikersavatar
Teet
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2010, 22:23

21 nov 2010, 15:14 0 x

Makes sense. Ik heb nieuwe blokken en schijven klaarliggen. (nog van toen ik hem kocht, er zat toen veel roest op de schijven waardoor hij schokkerig remde, maar dat ging na een tijd vanzelf over) Daar is inderdaad maar één blok met stekkertje er aan.
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

21 nov 2010, 15:15 0 x

[quote="MN-NL"]De sensor in de remblokken zit alleen linksvoor[/quote]
Volgens mij (en volgens Elsawin) zitten er ook abs sensoren op de achteras, ook bij trommelremmen achter (dus niet alleen bij schijfremmen). Heb maandag mijn winterbanden eronder gezet en de abs-stekkertjes vielen me toen nog op bij de achteras.
Omdat hier gezegd wordt dat er alleen abs-sensoren op de voorwielen zitten ben ik even in Elsawin gaan kijken, en die laat zien dat de A2 ook achter abs-sensoren heeft. Dus ook hier kan een draadbreuk of defecte sensor het euvel zijn...
Gebruikersavatar
chipsoer
Audi A2 clublid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Roermond
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 nov 2010, 16:07 0 x

Hier worden weer 2 dingen door elkaar gehaald Abs sensoren is heel wat anders dan een slijtage indicator !!
Plaats reactie