Kofferklep gaat soms niet open

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Thenotorious

07 aug 2016, 23:31 0 x

Ik heb een irritante probleem bij mijn Audi A2. De A2 geeft constant aan dat de kofferklep open is, ook als hij dicht is. Als ik dan de kofferklep controleer dan is er ook een soort van 'speling'. Als ik eraan trek (zonder de knop in te drukken om te openen), is er een speling van een paar millimeter. Maar hij is dus wel echt dicht.

Soms heb ik echter ook dat de kofferklep helemaal strak dicht is (dus geen speling) en dan geeft de Audi niet meer aan dat ie dicht is. Het probleem echter is dat ik de kofferklep dan niet meer open krijg. Na een paar 'dagen' lost het probleem zich vanzelf op en keer ik vanzelf weer terug naar bovenstaande.

Om het verhaal nog ingewikkelder te maken heb ik sinds kort ook last van de zogenaamde speling probleem terwijl hij niet open gaat. In andere woorden, de Audi geeft aan dat de kofferbak open is, er zit speling in de kofferbak (dus niet strak dicht) maar hij kan ook niet open. Na een paar dagen of 20 keer proberen gaat de kofferbak weer wel open. 

Dus in totaal 3 verschillende situaties. Ik hoop dat het duidelijk is. Om het verhaal te verduidelijken heb ik een foto en een filmpje gemaakt. Zoals je in het filmpje misschien kan horen, hoor je wel het motortje van de achterklep heletijd. Wie weet wat er aan de hand is?  Afbeelding

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ik-qEZavNGE
Audi_gekkie

08 aug 2016, 01:42 0 x

Knipperen de richtingaanwijzers bij het openen en sluiten via de afstandsbediening? Dit moet wel.
Ik zou 'm even laten uitlezen om te kijken wat voor foutcode er eventueel is.
Pocoloco

08 aug 2016, 07:19 0 x

Dit heb ik ook wel eens ,wat je moet doen is : als het weer gebeurt klep openen en met je sleutel het slot indrukken dat je 2 keer klik hoort ( want het heeft 2 standen) dan druk je hem gewoon weer open met handel en het probleem is opgelost. je kan hem dan weer gewoon dicht doen.
luukske
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

08 aug 2016, 11:54 0 x

Een betere oplossing zou zijn het asje smeren  dat achter de afdekking zit en uit het motortje komt, dan blijft het ook weg. Niet met wd40 dan maar gewoon vet. De motor zelf heeft maar 1 stand open alleen hij duwt hem dan net niet ver genoeg.
Misschien als je de microswitch inspuit met contactspray dat die storing ook weg is anders microswitch vervangen.
Thenotorious

08 aug 2016, 12:16 0 x

Audi_gekkie schreef:
Knipperen de richtingaanwijzers bij het openen en sluiten via de afstandsbediening? Dit moet wel.
Ik zou 'm even laten uitlezen om te kijken wat voor foutcode er eventueel is.
Bij het ontgrendelen gaan de richtingaanwijzers wel aan maar bij het vergrendelen niet.
pocoloco schreef:
Dit heb ik ook wel eens ,wat je moet doen is : als het weer gebeurt klep openen en met je sleutel het slot indrukken dat je 2 keer klik hoort ( want het heeft 2 standen) dan druk je hem gewoon weer open met handel en het probleem is opgelost. je kan hem dan weer gewoon dicht doen.
Bedoel je dan met de sleutel in dat 'soft' gedeelte drukken? En ik neem aan dat dit dan een tijdelijke oplossing is in de zin van dat de kofferklep dan open gaat toch? 
luukske schreef:
Een betere oplossing zou zijn het asje smeren  dat achter de afdekking zit en uit het motortje komt, dan blijft het ook weg. Niet met wd40 dan maar gewoon vet. De motor zelf heeft maar 1 stand open alleen hij duwt hem dan net niet ver genoeg.
Misschien als je de microswitch inspuit met contactspray dat die storing ook weg is anders microswitch vervangen.
Dankjewel voor de tip! Ik zal het uitproberen, eerst even uitvogelen waar de microswitch is en hoe ik bij alles kom. 
Thenotorious

11 aug 2016, 16:24 0 x

Kan iemand me uitleggen waar ongeveer de microswitch zich bevindt in de kofferklep? En hoe kan ik dan eventueel het beste de bekleding verwijderen? 
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 aug 2016, 18:00 0 x

Misschien kan je het hier vinden:

http://workshop-manuals.com/audi/a2/
Thenotorious

14 aug 2016, 23:15 0 x

Dankjewel Rolf, heb het paneel er af gekregen en ik kan nu bij alles komen. Als ik zo naar alles kijk, dan denk ik dat het motortje die de ijzeren pin bestuurt kapot is. Die geeft namelijk niet genoeg 'trekkracht' om de slot te openen. Ik heb even een paar foto's gemaakt en toegevoegd. Dus ik denk dat ik dan een nieuw motortje moet kopen? Deze bijvoorbeeld. 

Verder dacht ik na aanleiding van dit topic dat het misschien aan het ijzeren buisje lag (dat die dus krom was). Zover ik kan zien is het buisje niet bepaald krom en hielp het dus bij mij ook niet. Mijn symptomen waren echter wel precies hetzelfde als wat DAF beschreef. 

Verder snap ik niet echt hoe het vervangen hiervan (dus het laten open gaan van mijn kofferbak) het probleem gaat oplossen dat mijn Audi aangeeft dat de kofferklep constant open staat... 

Ik moet er trouwens bij zeggen dat mijn kofferbak nu helemaal niet meer open gaat (alleen handmatig van binnen) en dat de kofferklep nog altijd niet strak dicht is (zoals in het filmpje te zien)

Iemand enig idee? 
Gribaldi

15 aug 2016, 09:18 0 x

ik heb ook regelmatig dat mijn achterklep niet sluit, gaat wel gewoon open. Ik druk dan het kofferbak slot iets naar links in en dan sluit ie wel gewoon.
luukske
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

15 aug 2016, 11:16 0 x

De microswitch zit in het slot zelf het stekkertje zit er bovenop: Afbeelding
Plaats reactie