Vreemde boordspanning
Geplaatst: 15 aug 2016, 21:59
Mijn zilvergrijze sloeg bij starten altijd onmiddellijk aan, binnen een seconde. Maar de laatste weken heb ik steeds vaker moeite met starten: bij omdraaien van de contactsleutel volgt soms alleen een klik, soms wel een (vlot) draaiende startmotor maar niet aanslaan en dan opeens na 5..10 pogingen gewoon aanslaan. Warme of koude motor maakt niet uit. Even wachten tot de benzinepomp afslaat helpt niet.
Nu ontdekte ik recent dat mijn boordspanning absurd laag is, zowel in rust als onderweg, 10 tot 11 Volt, en ik vermoed dat het probleem daarmee te maken heeft. Laatst reed ik in het donker ca anderhalf uur naar huis en het viel me al op dat de koplampen weinig licht gaven en grootlicht inschakelen had nauwelijks meer licht tot gevolg...
Een jaar geleden suggereerde de dealer bij de 180k beurt dat de accu (toen 4 jaar oud) niet zo best meer was. Dat wordt bevestigd door mijn ervaringen van de afgelopen dagen: na volledig opladen van de accu en loskoppelen van de lader, loopt de accuspanning (zonder belasting) snel terug naar ca 12 Volt terwijl je mag verwachten dat ie rond 12,7 Volt stabiliseert. De accu (nu 5 jaar oud) is dus niet in optimale conditie.
Contact (en dus DRLs) inschakelen => 11,5 Volt. Starten probleemloos. Nu verwacht ik dat de boordspanning stijgt (naar ca 14 Volt), maar het blijft ca 11,5 Volt. Bij stationair draaien of rijden, met dimlicht aan of niet, de boordspanning zit rond 11,5 Volt (gemeten door mijn OBD-adapter en door een aanstekerplug met voltmeter).
Moet ik nu concluderen dat de wisselstroomgenerator ook niet fris meer is? Of zijn er bekende problematische aansluitingen? Ik zie twee plus-leidingen (dikke naar startmotor en dunne naar generator?) en een min-leiding (ergens aan massa) vertrekken uit de accubak; waar worden die aangesloten?
Is de gelijkrichter / regelaar op de generator eenvoudig te vervangen?
Kortom, de nodige vragen... Alvast bedankt voor het meedenken1
Nu ontdekte ik recent dat mijn boordspanning absurd laag is, zowel in rust als onderweg, 10 tot 11 Volt, en ik vermoed dat het probleem daarmee te maken heeft. Laatst reed ik in het donker ca anderhalf uur naar huis en het viel me al op dat de koplampen weinig licht gaven en grootlicht inschakelen had nauwelijks meer licht tot gevolg...
Een jaar geleden suggereerde de dealer bij de 180k beurt dat de accu (toen 4 jaar oud) niet zo best meer was. Dat wordt bevestigd door mijn ervaringen van de afgelopen dagen: na volledig opladen van de accu en loskoppelen van de lader, loopt de accuspanning (zonder belasting) snel terug naar ca 12 Volt terwijl je mag verwachten dat ie rond 12,7 Volt stabiliseert. De accu (nu 5 jaar oud) is dus niet in optimale conditie.
Contact (en dus DRLs) inschakelen => 11,5 Volt. Starten probleemloos. Nu verwacht ik dat de boordspanning stijgt (naar ca 14 Volt), maar het blijft ca 11,5 Volt. Bij stationair draaien of rijden, met dimlicht aan of niet, de boordspanning zit rond 11,5 Volt (gemeten door mijn OBD-adapter en door een aanstekerplug met voltmeter).
Moet ik nu concluderen dat de wisselstroomgenerator ook niet fris meer is? Of zijn er bekende problematische aansluitingen? Ik zie twee plus-leidingen (dikke naar startmotor en dunne naar generator?) en een min-leiding (ergens aan massa) vertrekken uit de accubak; waar worden die aangesloten?
Is de gelijkrichter / regelaar op de generator eenvoudig te vervangen?
Kortom, de nodige vragen... Alvast bedankt voor het meedenken1