Pagina 1 van 3

Vreemde boordspanning

Geplaatst: 15 aug 2016, 21:59
door Peter_Maathuis
Mijn zilvergrijze sloeg bij starten altijd onmiddellijk aan, binnen een seconde. Maar de laatste weken heb ik steeds vaker moeite met starten: bij omdraaien van de contactsleutel volgt soms alleen een klik, soms wel een (vlot) draaiende startmotor maar niet aanslaan en dan opeens na 5..10 pogingen gewoon aanslaan. Warme of koude motor maakt niet uit. Even wachten tot de benzinepomp afslaat helpt niet.

Nu ontdekte ik recent dat mijn boordspanning absurd laag is, zowel in rust als onderweg, 10 tot 11 Volt, en ik vermoed dat het probleem daarmee te maken heeft. Laatst reed ik in het donker ca anderhalf uur naar huis en het viel me al op dat de koplampen weinig licht gaven en grootlicht inschakelen had nauwelijks meer licht tot gevolg...

Een jaar geleden suggereerde de dealer bij de 180k beurt dat de accu (toen 4 jaar oud) niet zo best meer was. Dat wordt bevestigd door mijn ervaringen van de afgelopen dagen: na volledig opladen van de accu en loskoppelen van de lader, loopt de accuspanning (zonder belasting) snel terug naar ca 12 Volt terwijl je mag verwachten dat ie rond 12,7 Volt stabiliseert. De accu  (nu 5 jaar oud) is dus niet in optimale conditie.

Contact (en dus DRLs) inschakelen => 11,5 Volt. Starten probleemloos. Nu verwacht ik dat de boordspanning stijgt (naar ca 14 Volt), maar het blijft ca 11,5 Volt. Bij stationair draaien of rijden, met dimlicht aan of niet, de boordspanning zit rond 11,5 Volt (gemeten door mijn OBD-adapter en door een aanstekerplug met voltmeter).

Moet ik nu concluderen dat de wisselstroomgenerator ook niet fris meer is? Of zijn er bekende problematische aansluitingen? Ik zie twee plus-leidingen (dikke naar startmotor en dunne naar generator?) en een min-leiding (ergens aan massa) vertrekken uit de accubak; waar worden die aangesloten?

Is de gelijkrichter / regelaar op de generator eenvoudig te vervangen?

Kortom, de nodige vragen... Alvast bedankt voor het meedenken1

Vreemde boordspanning

Geplaatst: 16 aug 2016, 11:08
door Spinazie
Het technische gedeelte kan ik geen inhoudelijk commentaar op geven, maar dat de accu z'n beste tijd heeft gehad lijkt wel duidelijk. Is het niet het makkelijkst (zeker omdat je twee A2's hebt) om de accu's even om te wisselen? Of er dus simpelweg een nieuwe in te zetten en te kijken wat er kwa problemen nog overblijft? Mocht het starten nog lastig blijven, kun je altijd verder kijken.

Vreemde boordspanning

Geplaatst: 16 aug 2016, 13:54
door Ron47
Bijna zeker de dynamo stuk. Mogelijk red je het met alleen een nieuwe koolborstels spannings regelaar set. En dan hoeft de dynamo er niet af als de schroefjes van de regelaar niet vastgeroest zitten. Zie mijn how to als de dynamo er toch uit moet. Succes.

Vreemde boordspanning

Geplaatst: 16 aug 2016, 13:56
door rolf
Denk ook de dynamo.
Je kan je aarding strippen checken op corrosie, is al vaker voorbij gekomen, maar zulke lage spanning wanneer de motor draait is bijna altijd het einde van je dynamo.
Ruil dynamo halen en inbouwen, is imo het beste.
Accu zal waarschijnlijk nog prima zijn, een beetje dynamo revisie bedrijf kan dat ook even voor je meten.

Vreemde boordspanning

Geplaatst: 16 aug 2016, 13:58
door Ron47
Spannings regelaar eerst doen. Kost 40 euro en ruildynamo ca 200 euro.

Vreemde boordspanning

Geplaatst: 16 aug 2016, 16:26
door rolf
Als dat ding al 200k gedraaid heeft................is een keuze.

Vreemde boordspanning

Geplaatst: 16 aug 2016, 22:46
door Peter_Maathuis
Bedankt!

Ik zie op Marktplaats een gereviseerde dynamo voor €149. Nog even informeren of inleveren oude dynamo iets oplevert.
Met Rons howto ga ik Rolfs advies volgen en maar meteen de hele dynamo wisselen.

En daarna eens zien wat de accu nog presteert. Het feit dat ie ca anderhalf uur met dimlicht en slecht tot niet ladende dynamo probleemloos volhoudt, lijkt mij een indicatie dat ie nog wel even mee kan (als er een goed ladende dynamo aan boord is).

Vreemde boordspanning

Geplaatst: 17 aug 2016, 22:51
door Peter_Maathuis
Vandaag nieuwe dynamo besteld - de oude dynamo levert nog € 15 op - altijd leuk meegenomen  =)

Ik heb onder de motorkap wat ruimte gemaakt (hitteschildje eruit werken kostte de nodige moeite). Met steeksleutel 16 kan ik de spanrol wel een kwartslag draaien; dan krijgt de riem wat ruimte maar dan zit de steeksleutel in de weg om de riem van de poelie te halen  :'(

Het werkplaatshandboek suggereert dat er ergens een gaatje zit om met tooltje T10060A de spanrol te blokkeren in de stand dat de riem slap hangt, maar mijn zelf gemaakte tooltje (dikke ijzerdraad van 4 mm in L-vorm) valt nergens in een gat...

Iemand een handige suggestie?

Vreemde boordspanning

Geplaatst: 17 aug 2016, 22:54
door Ron47
Als je de spanrol voldoende opzij duwt kan de riem altijd wel ergens van een rol worden geschoven. Tooltje is niet direct nodig.

Vreemde boordspanning

Geplaatst: 17 aug 2016, 23:00
door Peter_Maathuis
Ik probeerde de riem van de dynamopoelie te krijgen in de hoop dat de riem verder een beetje op zijn plaats blijft. De andere poelie is misschien handiger.
Het blijft wel tobben op de kubieke centimeter als je ene hand de steeksleutel tegen de veerdruk in moet houden en de andere hand bij de riem moet zien te komen.
Zonder tooltje lijkt me de montage van de riem veel lastiger worden...