Longlife service
Beste lezers,
Volgende maand moet ik naar de garage voor de long life service (eens per 2 jaar)
Weet iemand misschien welke werkzaamheden er allemaal worden uitgevoerd? Wat houdt de longlife service precies in? Ik maak overigens geen gebruik meer van de huidige 5w30 longlife olie maar van de 5w40 (dit i.v.m. het hoge olieverbruik in het verleden)..
Alvast bedankt!
Volgende maand moet ik naar de garage voor de long life service (eens per 2 jaar)
Weet iemand misschien welke werkzaamheden er allemaal worden uitgevoerd? Wat houdt de longlife service precies in? Ik maak overigens geen gebruik meer van de huidige 5w30 longlife olie maar van de 5w40 (dit i.v.m. het hoge olieverbruik in het verleden)..
Alvast bedankt!
- joris1980
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 26 sep 2009, 23:10
- Locatie: Gouda
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
[quote="Ingmar"]Beste lezers,
Volgende maand moet ik naar de garage voor de long life service (eens per 2 jaar)
Weet iemand misschien welke werkzaamheden er allemaal worden uitgevoerd? Wat houdt de longlife service precies in? Ik maak overigens geen gebruik meer van de huidige 5w30 longlife olie maar van de 5w40 (dit i.v.m. het hoge olieverbruik in het verleden)..
Alvast bedankt![/quote]
Beste Ingmar,
Volgens mij kan je het geen long-life meer noemen als je de speciale longlife olie niet meer gebruikt. Die olie zorgt ervoor dat je minder snel hoeft te verversen & dus langere intevallen tussen de beurten hebt.
Bij jou zal je denk ik elke 15000km de olie moeten verversen.
Vriendelijke groet, Joris
Volgende maand moet ik naar de garage voor de long life service (eens per 2 jaar)
Weet iemand misschien welke werkzaamheden er allemaal worden uitgevoerd? Wat houdt de longlife service precies in? Ik maak overigens geen gebruik meer van de huidige 5w30 longlife olie maar van de 5w40 (dit i.v.m. het hoge olieverbruik in het verleden)..
Alvast bedankt![/quote]
Beste Ingmar,
Volgens mij kan je het geen long-life meer noemen als je de speciale longlife olie niet meer gebruikt. Die olie zorgt ervoor dat je minder snel hoeft te verversen & dus langere intevallen tussen de beurten hebt.
Bij jou zal je denk ik elke 15000km de olie moeten verversen.
Vriendelijke groet, Joris
Beste Joris,
Bedankt voor je reactie.
Ik doelde meer op de overige werkzaamheden die worden uitgevoerd? Welke vloeistoffen zijn nog meer belangrijk om regelmatig te verversen? Bepaalt alleen de olie of het longlife service is of jaarlijks onderhoud?
Met vriendelijke groet,
Ingmar
[quote="joris1980"][quote="Ingmar"]Beste lezers,
Volgende maand moet ik naar de garage voor de long life service (eens per 2 jaar)
Weet iemand misschien welke werkzaamheden er allemaal worden uitgevoerd? Wat houdt de longlife service precies in? Ik maak overigens geen gebruik meer van de huidige 5w30 longlife olie maar van de 5w40 (dit i.v.m. het hoge olieverbruik in het verleden)..
Alvast bedankt![/quote]
Beste Ingmar,
Volgens mij kan je het geen long-life meer noemen als je de speciale longlife olie niet meer gebruikt. Die olie zorgt ervoor dat je minder snel hoeft te verversen & dus langere intevallen tussen de beurten hebt.
Bij jou zal je denk ik elke 15000km de olie moeten verversen.
Vriendelijke groet, Joris[/quote]
Bedankt voor je reactie.
Ik doelde meer op de overige werkzaamheden die worden uitgevoerd? Welke vloeistoffen zijn nog meer belangrijk om regelmatig te verversen? Bepaalt alleen de olie of het longlife service is of jaarlijks onderhoud?
Met vriendelijke groet,
Ingmar
[quote="joris1980"][quote="Ingmar"]Beste lezers,
Volgende maand moet ik naar de garage voor de long life service (eens per 2 jaar)
Weet iemand misschien welke werkzaamheden er allemaal worden uitgevoerd? Wat houdt de longlife service precies in? Ik maak overigens geen gebruik meer van de huidige 5w30 longlife olie maar van de 5w40 (dit i.v.m. het hoge olieverbruik in het verleden)..
Alvast bedankt![/quote]
Beste Ingmar,
Volgens mij kan je het geen long-life meer noemen als je de speciale longlife olie niet meer gebruikt. Die olie zorgt ervoor dat je minder snel hoeft te verversen & dus langere intevallen tussen de beurten hebt.
Bij jou zal je denk ik elke 15000km de olie moeten verversen.
Vriendelijke groet, Joris[/quote]
- joris1980
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 26 sep 2009, 23:10
- Locatie: Gouda
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ow, of er verder nog werkzaamheden zijn die specifiek bij long-life horen weet ik niet :?
Ik heb zelf nog nooit longlife meegemaakt. Bedrijfsbus heeft wel longlife (vw T5), maar dat is voor de baas, weet ik niets van
Misschien weet iemand anders je meer te vertellen.
Vriendelijke groet, Joris
Ik heb zelf nog nooit longlife meegemaakt. Bedrijfsbus heeft wel longlife (vw T5), maar dat is voor de baas, weet ik niets van

Misschien weet iemand anders je meer te vertellen.
Vriendelijke groet, Joris
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo,
Bij de "Long-life" sevice interval wordt door de garage de volgende service melding op een andere wijze geprogrammmeerd, de melding komt dan niet meer op het aantal kilometers(vast dus) maar wordt afhankelijk van het gebruik van de auto (de computer meet hier het aantal startmomenten), wanneer de melding voor de service komt is dus geheel afhankelijk van het gebruik van de auto (veel snelwegritten met warme kilometers geeft weinig startmomenten en dus meer kilometers rijden voor de volgende servicebeurt).
Aangezien bij Long-life service de meeste autobezitters boven de "normale" 15.000 km uitkomen moet de olie dus langer zijn werk goed verrichten en mag er minder snel veroudering van de aanwezig dopes optreden! Dit kan alleen indien er hiervoor de speciaal ontwikkelde "LongLife" olie gebruikt wordt.
Normaal gesproken hoort de garage aan de klant te vragen of hij op Longlife wil c.q. op de "normale" standaard interval.
Voor iemand die b.v. in 2 jaar tijd maar 15000 km rijdt is Longlife geen interessante optie aangezien ook bij gebruik van Longlife na 2 jaar de service moet plaats vinden.
Rijdt je veel kilometers dan is Longlife de beste opttie. Je kunt er n.l. (afhankelijk van je rijstijl en soort kilometers wel 30.000 km mee halen alvorens de melding komt.
Theo
Bij de "Long-life" sevice interval wordt door de garage de volgende service melding op een andere wijze geprogrammmeerd, de melding komt dan niet meer op het aantal kilometers(vast dus) maar wordt afhankelijk van het gebruik van de auto (de computer meet hier het aantal startmomenten), wanneer de melding voor de service komt is dus geheel afhankelijk van het gebruik van de auto (veel snelwegritten met warme kilometers geeft weinig startmomenten en dus meer kilometers rijden voor de volgende servicebeurt).
Aangezien bij Long-life service de meeste autobezitters boven de "normale" 15.000 km uitkomen moet de olie dus langer zijn werk goed verrichten en mag er minder snel veroudering van de aanwezig dopes optreden! Dit kan alleen indien er hiervoor de speciaal ontwikkelde "LongLife" olie gebruikt wordt.
Normaal gesproken hoort de garage aan de klant te vragen of hij op Longlife wil c.q. op de "normale" standaard interval.
Voor iemand die b.v. in 2 jaar tijd maar 15000 km rijdt is Longlife geen interessante optie aangezien ook bij gebruik van Longlife na 2 jaar de service moet plaats vinden.
Rijdt je veel kilometers dan is Longlife de beste opttie. Je kunt er n.l. (afhankelijk van je rijstijl en soort kilometers wel 30.000 km mee halen alvorens de melding komt.
Theo
[quote="Thck"]Hallo,
Bij de "Long-life" sevice interval wordt door de garage de volgende service melding op een andere wijze geprogrammmeerd, de melding komt dan niet meer op het aantal kilometers(vast dus) maar wordt afhankelijk van het gebruik van de auto (de computer meet hier het aantal startmomenten), wanneer de melding voor de service komt is dus geheel afhankelijk van het gebruik van de auto (veel snelwegritten met warme kilometers geeft weinig startmomenten en dus meer kilometers rijden voor de volgende servicebeurt).
Aangezien bij Long-life service de meeste autobezitters boven de "normale" 15.000 km uitkomen moet de olie dus langer zijn werk goed verrichten en mag er minder snel veroudering van de aanwezig dopes optreden! Dit kan alleen indien er hiervoor de speciaal ontwikkelde "LongLife" olie gebruikt wordt.
Normaal gesproken hoort de garage aan de klant te vragen of hij op Longlife wil c.q. op de "normale" standaard interval.
Voor iemand die b.v. in 2 jaar tijd maar 15000 km rijdt is Longlife geen interessante optie aangezien ook bij gebruik van Longlife na 2 jaar de service moet plaats vinden.
Rijdt je veel kilometers dan is Longlife de beste opttie. Je kunt er n.l. (afhankelijk van je rijstijl en soort kilometers wel 30.000 km mee halen alvorens de melding komt.
Theo[/quote]
Hoi Theo,
Mijn A2tje gaat volgende maand naar de garage,keuring + beurt. Ik heb geen longlife omdat ik te weinig rijd. Toch geeft de wagen sinds vorige week aan dat hij over 1500km service vraagt, maar ik heb pas sinds de vorige beurt 9000km gereden en krijgt de wagen nu na 10500 km onderhoud. Is dat niet erg snel. Ik ging er van uit dat ik altijd 15000km kan rijden met die olie (Evolution SXR 5w30). De wagen krijgt volgende maand een 60.000 beurt (wat volgens mij een grote beurt is) als er nog maar 55000km op de teller staan!
Mijn volgende vraag aan jouw is. Jij gaf laatst ergens op dit forum aan dat jij een gaatje van 5mm ergens in de koplamp geboord hebt voor het vocht probleem (aanslaan van het glas) op te lossen. Ik heb er de motorkap eens afgehaald maar zou niet weten waar ik dat gaatje moet boren :oops: . Zou je wat exacter kunnen zijn waar precies. Ik las wel aan de bovenkant maar ik weet niet waar en kan er dan geen water in komen :!: :?:
Groet, Sjors
Bij de "Long-life" sevice interval wordt door de garage de volgende service melding op een andere wijze geprogrammmeerd, de melding komt dan niet meer op het aantal kilometers(vast dus) maar wordt afhankelijk van het gebruik van de auto (de computer meet hier het aantal startmomenten), wanneer de melding voor de service komt is dus geheel afhankelijk van het gebruik van de auto (veel snelwegritten met warme kilometers geeft weinig startmomenten en dus meer kilometers rijden voor de volgende servicebeurt).
Aangezien bij Long-life service de meeste autobezitters boven de "normale" 15.000 km uitkomen moet de olie dus langer zijn werk goed verrichten en mag er minder snel veroudering van de aanwezig dopes optreden! Dit kan alleen indien er hiervoor de speciaal ontwikkelde "LongLife" olie gebruikt wordt.
Normaal gesproken hoort de garage aan de klant te vragen of hij op Longlife wil c.q. op de "normale" standaard interval.
Voor iemand die b.v. in 2 jaar tijd maar 15000 km rijdt is Longlife geen interessante optie aangezien ook bij gebruik van Longlife na 2 jaar de service moet plaats vinden.
Rijdt je veel kilometers dan is Longlife de beste opttie. Je kunt er n.l. (afhankelijk van je rijstijl en soort kilometers wel 30.000 km mee halen alvorens de melding komt.
Theo[/quote]
Hoi Theo,
Mijn A2tje gaat volgende maand naar de garage,keuring + beurt. Ik heb geen longlife omdat ik te weinig rijd. Toch geeft de wagen sinds vorige week aan dat hij over 1500km service vraagt, maar ik heb pas sinds de vorige beurt 9000km gereden en krijgt de wagen nu na 10500 km onderhoud. Is dat niet erg snel. Ik ging er van uit dat ik altijd 15000km kan rijden met die olie (Evolution SXR 5w30). De wagen krijgt volgende maand een 60.000 beurt (wat volgens mij een grote beurt is) als er nog maar 55000km op de teller staan!
Mijn volgende vraag aan jouw is. Jij gaf laatst ergens op dit forum aan dat jij een gaatje van 5mm ergens in de koplamp geboord hebt voor het vocht probleem (aanslaan van het glas) op te lossen. Ik heb er de motorkap eens afgehaald maar zou niet weten waar ik dat gaatje moet boren :oops: . Zou je wat exacter kunnen zijn waar precies. Ik las wel aan de bovenkant maar ik weet niet waar en kan er dan geen water in komen :!: :?:
Groet, Sjors
[quote="j.hoeben1"]Mijn A2tje gaat volgende maand naar de garage,keuring + beurt. Ik heb geen longlife omdat ik te weinig rijd. Toch geeft de wagen sinds vorige week aan dat hij over 1500km service vraagt, maar ik heb pas sinds de vorige beurt 9000km gereden en krijgt de wagen nu na 10500 km onderhoud. Is dat niet erg snel. Ik ging er van uit dat ik altijd 15000km kan rijden met die olie (Evolution SXR 5w30). De wagen krijgt volgende maand een 60.000 beurt (wat volgens mij een grote beurt is) als er nog maar 55000km op de teller staan![/quote]
Ik vermoed dat de auto (instrumentenpaneel) een schatting maakt van de kilometers die jij nog gaat rijden tot de volgende gewenste beurt. Je hebt geen Longlife, dan wil de auto elk jaar naar de garage. Jij geeft aan dat hij volgende maand aan de beurt is. Ik denk dat het instrumentenpaneel op basis van jouw gereden km + een marge inschat hoeveel km er dan nog bij komen. Voor zover ik weet, is de waarschuwing altijd een afstand (in km) en niet een tijdsduur (bijv. in weken). Bij de mijne (wel LL) kan ik de afstand tot onderhoud opvragen in de klok, die is tot nu toe niet korter geworden
Wat betreft de werkzaamheden, mogelijk staat dit bij Audi/VW of bijv. bij HBase op de site (voorheen stond bij Masterbase wel een overzicht van onderhoud/reparaties en benodigde richttijd). Staat het trouwens ook niet in het instructieboekje? Ik zou zeggen dat aan vloeistoffen alleen motorolie en eventueel remvloeistof vernieuwd wordt en de ruitensproeier aangevuld. Uiteraard een nieuw oliefilter, luchtfilter, eventueel interieurfilter, en ergens ook het brandstoffilter (weet de termijnen zo niet). Ik dacht dat bij de benzinemotoren bij 60.000 km ook de bougies aan de beurt zijn. Of er verder planmatige werkzaamheden zijn, weet ik niet.
Ik vermoed dat de auto (instrumentenpaneel) een schatting maakt van de kilometers die jij nog gaat rijden tot de volgende gewenste beurt. Je hebt geen Longlife, dan wil de auto elk jaar naar de garage. Jij geeft aan dat hij volgende maand aan de beurt is. Ik denk dat het instrumentenpaneel op basis van jouw gereden km + een marge inschat hoeveel km er dan nog bij komen. Voor zover ik weet, is de waarschuwing altijd een afstand (in km) en niet een tijdsduur (bijv. in weken). Bij de mijne (wel LL) kan ik de afstand tot onderhoud opvragen in de klok, die is tot nu toe niet korter geworden

Wat betreft de werkzaamheden, mogelijk staat dit bij Audi/VW of bijv. bij HBase op de site (voorheen stond bij Masterbase wel een overzicht van onderhoud/reparaties en benodigde richttijd). Staat het trouwens ook niet in het instructieboekje? Ik zou zeggen dat aan vloeistoffen alleen motorolie en eventueel remvloeistof vernieuwd wordt en de ruitensproeier aangevuld. Uiteraard een nieuw oliefilter, luchtfilter, eventueel interieurfilter, en ergens ook het brandstoffilter (weet de termijnen zo niet). Ik dacht dat bij de benzinemotoren bij 60.000 km ook de bougies aan de beurt zijn. Of er verder planmatige werkzaamheden zijn, weet ik niet.
- ovi322
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 21:42
- Locatie: Midden-Drenthe
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Sjors,
Ik heb gewoon een klein gaatje geboord in het deksel aan de achterkant net onder een ribbel.
Ik ben nu van het probleem af.
gr. Jans
[quote="j.hoeben1"][quote="Thck"]Hallo,
Bij de "Long-life" sevice interval wordt door de garage de volgende service melding op een andere wijze geprogrammmeerd, de melding komt dan niet meer op het aantal kilometers(vast dus) maar wordt afhankelijk van het gebruik van de auto (de computer meet hier het aantal startmomenten), wanneer de melding voor de service komt is dus geheel afhankelijk van het gebruik van de auto (veel snelwegritten met warme kilometers geeft weinig startmomenten en dus meer kilometers rijden voor de volgende servicebeurt).
Aangezien bij Long-life service de meeste autobezitters boven de "normale" 15.000 km uitkomen moet de olie dus langer zijn werk goed verrichten en mag er minder snel veroudering van de aanwezig dopes optreden! Dit kan alleen indien er hiervoor de speciaal ontwikkelde "LongLife" olie gebruikt wordt.
Normaal gesproken hoort de garage aan de klant te vragen of hij op Longlife wil c.q. op de "normale" standaard interval.
Voor iemand die b.v. in 2 jaar tijd maar 15000 km rijdt is Longlife geen interessante optie aangezien ook bij gebruik van Longlife na 2 jaar de service moet plaats vinden.
Rijdt je veel kilometers dan is Longlife de beste opttie. Je kunt er n.l. (afhankelijk van je rijstijl en soort kilometers wel 30.000 km mee halen alvorens de melding komt.
Theo[/quote]
Hoi Theo,
Mijn A2tje gaat volgende maand naar de garage,keuring + beurt. Ik heb geen longlife omdat ik te weinig rijd. Toch geeft de wagen sinds vorige week aan dat hij over 1500km service vraagt, maar ik heb pas sinds de vorige beurt 9000km gereden en krijgt de wagen nu na 10500 km onderhoud. Is dat niet erg snel. Ik ging er van uit dat ik altijd 15000km kan rijden met die olie (Evolution SXR 5w30). De wagen krijgt volgende maand een 60.000 beurt (wat volgens mij een grote beurt is) als er nog maar 55000km op de teller staan!
Mijn volgende vraag aan jouw is. Jij gaf laatst ergens op dit forum aan dat jij een gaatje van 5mm ergens in de koplamp geboord hebt voor het vocht probleem (aanslaan van het glas) op te lossen. Ik heb er de motorkap eens afgehaald maar zou niet weten waar ik dat gaatje moet boren :oops: . Zou je wat exacter kunnen zijn waar precies. Ik las wel aan de bovenkant maar ik weet niet waar en kan er dan geen water in komen :!: :?:
Groet, Sjors[/quote]
Ik heb gewoon een klein gaatje geboord in het deksel aan de achterkant net onder een ribbel.
Ik ben nu van het probleem af.
gr. Jans
[quote="j.hoeben1"][quote="Thck"]Hallo,
Bij de "Long-life" sevice interval wordt door de garage de volgende service melding op een andere wijze geprogrammmeerd, de melding komt dan niet meer op het aantal kilometers(vast dus) maar wordt afhankelijk van het gebruik van de auto (de computer meet hier het aantal startmomenten), wanneer de melding voor de service komt is dus geheel afhankelijk van het gebruik van de auto (veel snelwegritten met warme kilometers geeft weinig startmomenten en dus meer kilometers rijden voor de volgende servicebeurt).
Aangezien bij Long-life service de meeste autobezitters boven de "normale" 15.000 km uitkomen moet de olie dus langer zijn werk goed verrichten en mag er minder snel veroudering van de aanwezig dopes optreden! Dit kan alleen indien er hiervoor de speciaal ontwikkelde "LongLife" olie gebruikt wordt.
Normaal gesproken hoort de garage aan de klant te vragen of hij op Longlife wil c.q. op de "normale" standaard interval.
Voor iemand die b.v. in 2 jaar tijd maar 15000 km rijdt is Longlife geen interessante optie aangezien ook bij gebruik van Longlife na 2 jaar de service moet plaats vinden.
Rijdt je veel kilometers dan is Longlife de beste opttie. Je kunt er n.l. (afhankelijk van je rijstijl en soort kilometers wel 30.000 km mee halen alvorens de melding komt.
Theo[/quote]
Hoi Theo,
Mijn A2tje gaat volgende maand naar de garage,keuring + beurt. Ik heb geen longlife omdat ik te weinig rijd. Toch geeft de wagen sinds vorige week aan dat hij over 1500km service vraagt, maar ik heb pas sinds de vorige beurt 9000km gereden en krijgt de wagen nu na 10500 km onderhoud. Is dat niet erg snel. Ik ging er van uit dat ik altijd 15000km kan rijden met die olie (Evolution SXR 5w30). De wagen krijgt volgende maand een 60.000 beurt (wat volgens mij een grote beurt is) als er nog maar 55000km op de teller staan!
Mijn volgende vraag aan jouw is. Jij gaf laatst ergens op dit forum aan dat jij een gaatje van 5mm ergens in de koplamp geboord hebt voor het vocht probleem (aanslaan van het glas) op te lossen. Ik heb er de motorkap eens afgehaald maar zou niet weten waar ik dat gaatje moet boren :oops: . Zou je wat exacter kunnen zijn waar precies. Ik las wel aan de bovenkant maar ik weet niet waar en kan er dan geen water in komen :!: :?:
Groet, Sjors[/quote]
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo Sjors, Ik maak morgen even een fotootje van het gaatje en plaats dat even op de site.
V.w.b. de uit te voeren werkzaamheden, deze staan in het serviceplan in het onderhoudsboekje vermeld.
Het is toch echt om de 15.000KM of jaarlijks. (vandaar ook bij 60.000). Mogelijk is door de monteur de vorige keer een verkeerde KM-stand ingetoetst.
Ik zou (indien er geen noemenswaardige problemen zijn die direkt opgelost moeten worden) het oliepeil even controleren en indien nodig op peil brengen en vervolgens gewoon doorrijden tot de 60.000KM en de gemaakte afspraak verzetten!
Theo
V.w.b. de uit te voeren werkzaamheden, deze staan in het serviceplan in het onderhoudsboekje vermeld.
Het is toch echt om de 15.000KM of jaarlijks. (vandaar ook bij 60.000). Mogelijk is door de monteur de vorige keer een verkeerde KM-stand ingetoetst.
Ik zou (indien er geen noemenswaardige problemen zijn die direkt opgelost moeten worden) het oliepeil even controleren en indien nodig op peil brengen en vervolgens gewoon doorrijden tot de 60.000KM en de gemaakte afspraak verzetten!
Theo