Stuurbekrachtiging / accu leeg
- Ger964
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 26 mar 2014, 01:10
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Mijn Fsi doet het niet meer.
Thuis uitgezet en niet meer starten omdat de accu leeg is.
Voorafgaand stuurde hij zwaar en ging het dynamolampje (accusymbool) branden.
Mijn idee is dan dat er een snaar afligt waardoor de dynamo niet meer wordt opgeladen en de stuurbekrachtigingspomp er mee stopt.
Echter de snaar op de dynamo zit nog op z,n plek.
Nu is de accu leeg en start hij niet meer.
Op internet wordt ik niet veel wijzer.
Iemand een idee?
Thuis uitgezet en niet meer starten omdat de accu leeg is.
Voorafgaand stuurde hij zwaar en ging het dynamolampje (accusymbool) branden.
Mijn idee is dan dat er een snaar afligt waardoor de dynamo niet meer wordt opgeladen en de stuurbekrachtigingspomp er mee stopt.
Echter de snaar op de dynamo zit nog op z,n plek.
Nu is de accu leeg en start hij niet meer.
Op internet wordt ik niet veel wijzer.
Iemand een idee?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De stuurbekrachtiging werkt elektrisch, niet via de multiriem. Als stuurbekrachtiging uitvalt, krijg je een gele waarschuwing met piep.
Als mijn accuspanning laag is, valt mijn stuurbekrachtiging ook wel eens uit. Dat is dus niet vreemd.
Een lege accu kun je opladen. Als ie vol is, moet je kunnen starten. Als je hem niet kunt opladen, moet je hem vervangen.
Als je accu leegloopt terwijl je rijdt, wordt ie niet bijgeladen. Dan is je dynamo waarschijnlijk overleden.
Meet eens de boordspanning bij draaiende motor. Rond de 14 volt is ok. Onder de 12 betekent dat de dynamo niet goed werkt.
Als mijn accuspanning laag is, valt mijn stuurbekrachtiging ook wel eens uit. Dat is dus niet vreemd.
Een lege accu kun je opladen. Als ie vol is, moet je kunnen starten. Als je hem niet kunt opladen, moet je hem vervangen.
Als je accu leegloopt terwijl je rijdt, wordt ie niet bijgeladen. Dan is je dynamo waarschijnlijk overleden.
Meet eens de boordspanning bij draaiende motor. Rond de 14 volt is ok. Onder de 12 betekent dat de dynamo niet goed werkt.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Ger964
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 26 mar 2014, 01:10
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Met de opgeladen accu een kleine 18 kilometer gereden richting garagebedrijf en op een kleine 800 meter na het garagebedrijf bereikt.
Daarna over en uit.
Het laatste stuk geduwd.
Fijn dat de A2 net geen 1000 kilo weegt :-)
Daarna over en uit.
Het laatste stuk geduwd.
Fijn dat de A2 net geen 1000 kilo weegt :-)
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
En de accu: ook als de dynamo niets doet, moet een volgeladen accu het veel langer dan 18 km volhouden. De ontsteking trekt niet meer dan 1 à 2 Ampere.
Zelfs als je met verlichting ingeschakeld rijdt, moet je gemakkelijk een half uur kunnen rijden (totaal stroomverbruik zeg 14 Ampere, gedurende half uur gebruik je dan 7 Ah; dat is nog geen 10% van de accu-capaciteit).
Ik ben wel eens, met dimlicht aan, van Utrecht naar Eindhoven gereden op de accu - da's ruim een uur en 100 km. Toen had ik nog niet door dat mijn dynamo gaar was :o
Zelfs als je met verlichting ingeschakeld rijdt, moet je gemakkelijk een half uur kunnen rijden (totaal stroomverbruik zeg 14 Ampere, gedurende half uur gebruik je dan 7 Ah; dat is nog geen 10% van de accu-capaciteit).
Ik ben wel eens, met dimlicht aan, van Utrecht naar Eindhoven gereden op de accu - da's ruim een uur en 100 km. Toen had ik nog niet door dat mijn dynamo gaar was :o
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Ger964
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 26 mar 2014, 01:10
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
De dynamo is vervangen.
Kosten voor de nieuwe 225,- ex montage.
Minder grappig vond ik de airco onderhoudsbeurt.
Vooraf prijsopgave gekregen van 115,-
Op de rekening 176,20.
Er zou een vloeistof toegevoegd zijn die eventuele kleine lekjes helpt voorkomen.
Heb een mail gestuurd naar het garagebedrijf en aangeven not amused te zijn met de rekening. Ff hun reactie afwachten.
Verder weer erg blij met de A2.
Kosten voor de nieuwe 225,- ex montage.
Minder grappig vond ik de airco onderhoudsbeurt.
Vooraf prijsopgave gekregen van 115,-
Op de rekening 176,20.
Er zou een vloeistof toegevoegd zijn die eventuele kleine lekjes helpt voorkomen.
Heb een mail gestuurd naar het garagebedrijf en aangeven not amused te zijn met de rekening. Ff hun reactie afwachten.
Verder weer erg blij met de A2.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Onlangs voor 75 euro airco laten legen, reinigen, opnieuw afgevuld en met fluor om eventuele lekkages makkelijk op te sporen.
Er was bij mij in 2 jaar tijd 60 gram airco vloeistof verloren gegaan.
Ik weet niet wat die garage er in heeft gegooid voor meer dan de 175 euro. Heel erg duur!
Er was bij mij in 2 jaar tijd 60 gram airco vloeistof verloren gegaan.
Ik weet niet wat die garage er in heeft gegooid voor meer dan de 175 euro. Heel erg duur!
- luukske
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
- Locatie: Tilburg
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Hij heeft de accu ook niet helemaal opgeladen want dezelfde dag dat hij hem oplaadde ging hij naar de garage =)Peter_Maathuis schreef:
En de accu: ook als de dynamo niets doet, moet een volgeladen accu het veel langer dan 18 km volhouden. De ontsteking trekt niet meer dan 1 à 2 Ampere.
Zelfs als je met verlichting ingeschakeld rijdt, moet je gemakkelijk een half uur kunnen rijden (totaal stroomverbruik zeg 14 Ampere, gedurende half uur gebruik je dan 7 Ah; dat is nog geen 10% van de accu-capaciteit).
Ik ben wel eens, met dimlicht aan, van Utrecht naar Eindhoven gereden op de accu - da's ruim een uur en 100 km. Toen had ik nog niet door dat mijn dynamo gaar was :o