storingsmelding

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Beninho

12 sep 2016, 19:14 0 x

Vandaag op de snelweg sloeg de schrik me om het hart, omdat het dashboard keihard 3x piepte en een rood uitroepteken knipperde. Even daarvoor ging het wijzertje van de snelheidsmeter heen en weer. Die bleef niet constant op 100 km p/u staan, maar liep van 98 naar 102 (ook zonder dat ik de cruise aan had staan), met remmen hoorde ik vervolgens een schrapend geluid. Mijn snelheid bleef wel gelijk. Ik ben meteen via de vluchtstrook naar een afrit gereden. Nadat ik mijn sleutel uit het contact had gehad en hem weer op contact zette, zag ik nog 2 symbolen: Oranje lampje ABS tussen haakjes en oranje lampje van een driehoek met uitroepteken met een circelpijl eromheen. Het rode uitroepteken bleef knipperen. De garage heeft na controle van de ABS geconstateerd dat de sensor stuk is en deze wordt vervangen, maar nu weet ik nog niet wat dat driehoekje betekent en hij kon het wijzertje van de snelheidsmeter ook niet verklaren, omdat hij later wel constant bleef staan. Misschien dat ik na mijn bezoek aan de garage er meer op lette, maar toen ik de auto in de 1e versnelling stationair liet rijden hoorde ik een ratelend/zeurend geluid. Is er iemand die dit wel kan verklaren?

Groeten Simone
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 sep 2016, 20:53 0 x

Het driehoekje met cirkelpijl er om heen, betekent dat de anti-slip-regeling was uitgevallen. Die voorkomt dat de voorwielen doorslaan bij (te veel) gasgeven op een gladde ondergrond. ASR werkt met dezelfde sensoren als ABS dus bij defecte sensor gaan beide lampjes aan. 
Overigens kun je probleemloos verder rijden met die lampjes aan.

Ik heb ook eens zo'n spontane kerstboom met 3 piepjes gehad. Na opnieuw starten bleef alles uit. Maar je schrikt wel, ik had de A2 toen net een week of zo...

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "met remmen schrapend geluid" maar "snelheid bleef wel gelijk". Deed de rem niets? Is dat nu weer weg?

Het bibberen van de snelheidsmeter zou ik me niet druk over maken.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Beninho

12 sep 2016, 22:53 0 x

Bedankt voor je reactie Peter,

Mijn excuus, ik zie nu dat mijn zinsopbouw wat vreemd is. Als ik het nu zo na ga, denk ik dat het ABS systeem wat storing gaf en dat dát het schrapende geluid was wat ik hoorde toen ik remde. Nadat ik even gestopt was en toen weer ging rijden kreeg ik dus dat rode uitroepteken. Ik hoor het schrapende geluid met remmen niet meer, maar dat komt denk ik omdat het ABS niet meer werkt.

Ik had dus een bibberende snelheidsmeter, maar mijn snelheid bleef wel gelijk. De motor stokte niet ofzo.

De auto gaat volgende week voor een beurt, misschien dat ze dat ronkende/ratelend geluid dan kunnen verhelpen. Het klinkt net alsof hij te laag in de toeren zit voor de versnelling.

Groeten Simone
Plaats reactie