Pagina 1 van 2
Wie weet hoe; slangen en N75
Geplaatst: 03 feb 2011, 22:51
door kodjo
Ik heb een 1.4 TDI die in de noodloop gaat boven de 130 km/u. Dit lijkt op een turbofout die veel mensen hebben. De turbo doet het prima maar een te hoge druk wordt niet meer weggeregeld. Kan een slang zijn (uitgebouwd en nagekeken) of de N75 (doet het goed). Nu kwam ik 2 losse einden tegen, een aan het einde van een slang en de andere achterop de N75. Ze passen niet op elkaar, er zou nog een stukkie hard plastic slang tussen moeten. Kan, ik weet het niet zeker.
Heeft een van jullie toevallig een slangenplan?
Zitten er 2 of drie slangen aangesloten op de N75?
ALvast bedankt!
Wie weet hoe; slangen en N75
Geplaatst: 04 feb 2011, 00:45
door Smarty707
Hoi !
Ik zag je draadje op de site van onze buren.
Een slangenplan bestaat er wel, begrijp niet waarom er daar niemand een duidelijk antwoord op gaf. Op de N75 horen 3 slangen. Nummer 3 op de tekening is de N75
Groetjes
Smarty
Wie weet hoe; slangen en N75
Geplaatst: 04 feb 2011, 00:52
door kodjo
Tof Smarty, daar kan ik mee aan de slag!
Ik heb 2 losse slangeinden, zie bijlagen. De N75 eindigt met een rubber knietje. Hierin lijkt een hard plastic slang te horen, wat denk jij?
Wie weet hoe; slangen en N75
Geplaatst: 04 feb 2011, 01:01
door Smarty707
het rubber knietje hoort in ieder geval aan de ene kant op de N75. Aan de andere kant een wit hard plastic slangetje. Dit zal de slang naar de turbo zijn. Vanwege de warmte die daar kan ontstaan hebben ze mogelijk een ander materiaal genomen.
Je moet dus op de onderdukdoos van de turbo een open aansluiting hebben. Voor de zekerheid maar eens goed met een lamp op de onderplaat kijken. Misschien ligt de witte slang er nog.
Ik vraag me alleen af hoe een slang waarin altijd onderdruk staat bij lopende motor kan losraken.
Succes
Smarty
Wie weet hoe; slangen en N75
Geplaatst: 04 feb 2011, 01:25
door kodjo
Bij mij als volgt: op de n75 zitten 3 aansluitingen. 1 is de rubber knie die bij mij nergens naar toe gaat. Op een ander aansluiting zit een groene slang, gaat naar de de wastegate bediener. De laatste aansluiting, met zwarte slang, gaat ook naar de turbo. Beide slangen uitgebouwd en op lekken getest. Geen lek gevonden en de slangen waren aangesloten. Enige fout die over blijft is de derde aansluiting en de losse slang "from hell".
Zit er een harde kunststof slang in jouw rubber....verder niks achter zoeken hoor :-)
Wie weet hoe; slangen en N75
Geplaatst: 04 feb 2011, 02:04
door Smarty707
Je hebt een Pbtje
Loop met behulp van de beschrijving en de tekening maar eens na waar de overgebleven slang naar toe moet.
Er is nog 1 slang over, en die moet als ik het goed heb naar de aanzuigslang tussen LMM en de interkoeler. Deze aansluiting zit waarschijnlijk aan de onderkant van die zwarte dikke slang, moeilijk te zien, maar wel te voelen als er geen slang op aangesloten zit.
Succes.
Groetjes
Smarty
Wie weet hoe; slangen en N75
Geplaatst: 04 feb 2011, 09:19
door kodjo
Dank je! Overigens vallen de slangen wel degelijk van de turbo onder het rijden. Kijk maar eens op het Duitse forum.
Wie weet hoe; slangen en N75
Geplaatst: 04 feb 2011, 15:59
door Smarty707
Probleem opgelost?
Groetjes
Smarty
Wie weet hoe; slangen en N75
Geplaatst: 04 feb 2011, 16:31
door kodjo
Ben ff aan het werk :-( morgen aan de slag, laat het zeker even weten!
Wie weet hoe; slangen en N75
Geplaatst: 05 feb 2011, 16:37
door kodjo
Hey Smarty, je schema heeft me geholpen hoor. De losse slang moet naar de breakbooster. Was losgeschoten van het harde kunststof slangetje dat naar de booster gaat. Met het schema in de hand weet je ten minste waar je zoeken moet. De aansluiting van de N75 met de rubber knie heb ik niet gevonden, ik denk eigenlijk dat ie in het niks eindigt. Daar waar die volgens het schema moet eindigen is de druk ook ongeveer gelijk aan de omgevingsdruk dus het zal niet veel uitmaken.
Of ik de slang heb losgetrokken tijdens mijn onderzoeken weet ik niet. Ik denk (weet zeker) uiteindelijk dat het de N75 was. Die zat vast. Ik had wel gemeten of ie niet doorgebrand was maar niet of die ook echt werkte. Stom, want dit onderdeel lag het meest voor de hand. Remmenreiniger en een paar ferme klappen met de hamer doen wonderen :-)
Tijdens mijn proefrit kwam de overdruk slang voorop de N75 trouwens los, meteen weer in de noodloop. Blijkt er toch vanzelf af te kunnen vallen zoals ook op het Duitse forum wel gebeurd (maar dan aan de turbo kant).
In ieder geval bedankt voor je hulp!