Pagina 1 van 1

Ook een gebroken veer

Geplaatst: 20 feb 2011, 14:26
door pionok
na een weekend weggeweest te zijn in Duitsland, vanmorgen vertrokken. Daar hoorde ik een flinke dreun met metaal geluid bij het wegrijden door een eerste kuiltje (niet eens diep).
Ik dacht, dit is niet goed. gestopt en gekeken, maar in eerste instantie niets kunnen zien. Het geluid wat ik bij het sturen hoorde verdween ook. Op de snelweg hoorde ik ineens een stuk onder de auto doorslaan (met metaal geluid weer).
daarna helemaal niets meer gehoord en de auto reed ook helemaal normaal. Net thuiskomend in de wat kleinere straten toch weer dat geluid bij het sturen en op onderzoek gegaan.
Mijn linker veer voor is gebroken boven in en de veer is uit zijn ring waardoor hij tegen een bevestigingsbout aankomt. Daar de poot draait bij het sturen glijdt de veer langs de bout en geeft het schrapende geluid.
Ik ga de veer (en doe gelijk de andere kant ook maar) vervangen.
Zijn er dingen waar ik op moet letten of extra aandacht aan moet besteden? ik weet dat de auto nadien ook weer uitgelijnd moet worden.

gr. rene

Ook een gebroken veer

Geplaatst: 20 feb 2011, 14:51
door jos_br
Wanneer je de hele voorpoot eronderuit haalt hoef je niet uit te lijnen. Verder meteen de toplagers vervangen, waarschijnlijk zijn die ook de oorzaak van het breken.

Jos.

Ook een gebroken veer

Geplaatst: 20 feb 2011, 14:54
door jmkoole
Mijn Lupo 3L heeft ook een gebroken veer!
Ik denk dat de pekel hier van invloed is. Door het zout roest de veer door...
Gisteren tijd om vering èn dempers achter te vernieuwen.
Dit is de kapotte veer:
Afbeelding

Gewoon helemaal doorgeroest!
Omdat de andere veer ook flink wat roest vertoonde, heb ik beide vervangen. Omdat ik toch aan het sleutelen was, heb ik ook beide dempers vervangen. Dempers van 12 jaar oud en met 350.000 km achter de kiezen zijn gewoon op. Ook al is er nog steeds sprake van enige 'demping', ze zijn technisch op... De meeste Lupo's en A2's rijden dus eigenlijk rond op versleten dempers :?

Zo ziet de boel er weer uit na montage, netjes voorzien van (originele) nieuwe veren en dempers:
Afbeelding
Afbeelding

Je ziet vijf verfstippen op de veer staan; vier blauwe en één gele. Er zijn ook Lupo-veren met andere kleuren. Bestel dezelfde veren als de oorspronkelijke en let dus goed op de kleurcode als je ze gaat vervangen.

Ook een gebroken veer

Geplaatst: 21 feb 2011, 07:40
door j.hoeben1
Zo te zien is die veer al langer gebroken maar dit is toch een vreemde zaak. Ik denk dat die gebroken veren komt van te hard over de drempels rijden. Dit is mij ook al eens opgevallen als ik bij mijn beide zoons in hun auto zit dat ze veel te hard over die dingen rijden. Zij rijden wel Renaults, die toch wel iets beter zijn wat de vering betreft. Doorroesten lijkt mij sterk!! Het kan goed een zwak punt zijn van de A2 maar doorroesten! :roll:

Sjors

Ook een gebroken veer

Geplaatst: 26 feb 2011, 09:03
door pionok
Gisteren heb ik beide veren vervangen. Het was voor mij de eerste keer dat ik veren ging vervangen dus ik moest even kijken hoe en wat. met behulp van mijn schoonvader die een garage heeft en het juiste gereedschap heb ik er (op mijn gemakje) 2,5uur over gedaan om beide voorveren te vervangen.
Na afloop de veren bekeken en er was dus echt geen spatje roest op mijn veren te bekennen. Wat ook erg opviel was dat het geen scheur of normale breuk was, maar echt een breuk door een materiaalfout (ik herkende dit uit mijn opleiding op school ,waar wij materiaal onderzoeken deden).
Ik ben er dan ook van overtuigd, dat Audi hier toch wel een steekje heeft laten vallen als ik op de verschillende forums lees dat Audi zegt dat het maar weinig voorkomt, maar de praktijk toch wel iets anders aantoont.
Er komen jaarlijks wel meer veerbreuken voor vertelde mijn schoonvader, maar dan zie je een hele andere breuk dan bij mij het geval is.
Ik las op het duitse forum dat ook daar jongens de veer hebben laten onderzoeken en ook uitkwamen op materiaalfouten. Maar na correspondentie met Audi is ook daar niks uitgekomen.

Ik heb zelf geen zin en tijd om hier mee aan de slag te gaan met Audi en laat het voor wat het is. Het kostte mij uiteindelijk 133euro voor 2 veren, ze zitten er weer onder en ik vind t even prima zo.

Mochten meer mensen het probleem hebben...Je kan de gehele ophanging laten zitten als je de veer gaat vervangen en alleen de veerpoot kun je verwijderen. Dit scheelt je mega veel werk.


gr. rene

Ook een gebroken veer

Geplaatst: 27 feb 2011, 12:10
door jos_br
[quote="pionok"]Gisteren heb ik beide veren vervangen. Het was voor mij de eerste keer dat ik veren ging vervangen dus ik moest even kijken hoe en wat. met behulp van mijn schoonvader die een garage heeft en het juiste gereedschap heb ik er (op mijn gemakje) 2,5uur over gedaan om beide voorveren te vervangen.
Na afloop de veren bekeken en er was dus echt geen spatje roest op mijn veren te bekennen. Wat ook erg opviel was dat het geen scheur of normale breuk was, maar echt een breuk door een materiaalfout (ik herkende dit uit mijn opleiding op school ,waar wij materiaal onderzoeken deden).
Ik ben er dan ook van overtuigd, dat Audi hier toch wel een steekje heeft laten vallen als ik op de verschillende forums lees dat Audi zegt dat het maar weinig voorkomt, maar de praktijk toch wel iets anders aantoont.
Er komen jaarlijks wel meer veerbreuken voor vertelde mijn schoonvader, maar dan zie je een hele andere breuk dan bij mij het geval is.
Ik las op het duitse forum dat ook daar jongens de veer hebben laten onderzoeken en ook uitkwamen op materiaalfouten. Maar na correspondentie met Audi is ook daar niks uitgekomen.

Ik heb zelf geen zin en tijd om hier mee aan de slag te gaan met Audi en laat het voor wat het is. Het kostte mij uiteindelijk 133euro voor 2 veren, ze zitten er weer onder en ik vind t even prima zo.

Mochten meer mensen het probleem hebben...Je kan de gehele ophanging laten zitten als je de veer gaat vervangen en alleen de veerpoot kun je verwijderen. Dit scheelt je mega veel werk.


gr. rene[/quote]


Wanneer je de beide bouten aan de veerpoot losmaakt moet de auto opnieuw uitgelijnd worden.

Jos.

Ook een gebroken veer

Geplaatst: 27 feb 2011, 13:31
door pionok
klopt idd. alleen is daar nogal veel discussie over of je dat meteen na het vervangen doet of een paar weken later. Veel mensen zeggen, na een week of 4 zodat de veren een beetje ingezakt zijn en gezet zijn.
Ik wacht zelf ook nog even en dan wordt ie uitgelijnd.

gr. rene

Ook een gebroken veer

Geplaatst: 27 feb 2011, 13:41
door jos_br
[quote="pionok"]klopt idd. alleen is daar nogal veel discussie over of je dat meteen na het vervangen doet of een paar weken later. Veel mensen zeggen, na een week of 4 zodat de veren een beetje ingezakt zijn en gezet zijn.
Ik wacht zelf ook nog even en dan wordt ie uitgelijnd.

gr. rene[/quote]


Goede veren zakken niet na. Wanneer je nu zo blijft rijden is de kans dat een band verkeerd afslijt zeer groot. Wanneer je een complete veerpoot incl fusee eronderuit haalt kan het zonder uitlijnen.

Jos.

Ook een gebroken veer

Geplaatst: 27 feb 2011, 14:41
door Thck
Dit heeft helemaal niets te maken met het wel al dan niet inzakken (als dit al zou gebeuren) van de veren!!

Theo

Ook een gebroken veer

Geplaatst: 27 feb 2011, 15:03
door pionok
Dat de veren wel of niet inzakken, zetten of hoe je het noemen wil is een discussie die op vele forums terugkeert. Ik weet het ook niet precies en ga daar ook zeker niet de discussie over aan. Ik heb op veel forums gelezen dat veel mensen even een paar weken wachten met uitlijnen.
Ik rij nu nog op me winterbanden die ik komend jaar moet vernieuwen, dus mocht er een band schuin afslijten dan is dat ook geen ramp.
Toch vraag ik me af hoe het nou precies zit met het uitlijnen, want in principe zet je de veerpoot identiek weer zo terug als dat hij gezeten heeft, alleen met nieuwe veren.
De poot kan er maar op 1 manier in terug en wordt op precies dezelfde afstand weer vastgezet. Dit kan ook niet anders omdat de bout waarmee je hem vast zet door een lipje op de veerpoot gaat.
De auto wordt ook zeker nog uitgelijnd, maar ik ben toch benieuwd naar het technische verhaal erachter.
Moet de auto dan uitgelijnd worden omdat de veren weer iets hoger zijn doordat ze nieuw zijn? de auto staat nl. iets hoger nu met de nieuwe veren. dit merkte ik op het moment dat de auto van de brug af kon. Eerst kon ik de brugpoten er niet onder krijgen zonder de auto iets op te krikken en bij het weg halen van de brugpoten kon het zonder aparte krik.
graag jullie reactie op het technische verhaal achter het uitlijnen.

gr. rene