Pagina 1 van 4
Slecht warm worden motor.
Geplaatst: 19 jan 2017, 19:25
door Audi_gekkie
Met deze temperaturen komt de motor moeilijk op bedrijfstemperatuur.
De radiateur dek ik altijd vanaf november al af, maar na 10km rijden komt de temperatuurmeter nauwelijks tot leven.
Climatetronic staat op AUTO op 21,5°C. Al na 500m rijden komt er warme lucht uit de interieurroosters.
Ook als ik de climatetronic op ECON zet is er geen verandering.
Wanneer ik de climatetronic op OFF zet komt de temperatuurmeter na een paar km van zijn plek en staat deze binnen 10km op bedrijfstemperatuur.
Hebben andere diesel rijders hier ook last van?
Iemand een oplossing?
Slecht warm worden motor.
Geplaatst: 19 jan 2017, 22:17
door Peter_Maathuis
Mijn ATL-motor geeft ook vrij snel warmte (zeg na 2 km); pas na 5 km komt de meter tot leven en na 10 km staat ie op 90. Mijn ECC staat altijd op 21 en na 5 km is het aangenaam warm in de auto.
Weet je zeker dat je dashboardmeter (sensor G2) klopt met de door de ECU waargenomen koelvloeistoftemperatuur (sensor G62)? Hoe warm wordt de motor echt? De meter staat op 90 maar je koelvloeistof kan nog geen 80 graden zijn. Dan heb je minder warmte.
ECON heeft alleen effect op de koeling / airco compressor en ECON aan of uit maakt dus niets uit voor de koelwatertemperatuur.
Climatronic OFF zal waarschijnlijk de kachelkraan sluiten, waardoor er minder koelvloeistof circuleert en de koelvloeistof dus sneller opwarmt / minder afkoelt.
Slecht warm worden motor.
Geplaatst: 19 jan 2017, 23:39
door Audi_gekkie
Er zit een vrij nieuwe sensor in (1,5 jaar oud) die in de overige seizoenen geen problemen geeft.
2e en 3e alinea is voor mij als A2 diehard gesneden koek.
Ik ga binnenkort Vagcom eens rijdend loggen.
Slecht warm worden motor.
Geplaatst: 20 jan 2017, 08:22
door Peter_Maathuis
Motor afdekken moet in een Nederlandse winter (met temperaturen van wel helemaal -5) niet nodig zijn.
Mijn idee: jouw koelvloeistof wordt meer gekoeld dan wenselijk => thermostaat sluit niet goed. In de zomer merk je daar niets van, in de winter blijft je koelvloeistof te koud.
Ik bekijk de motortemperatuur af en toe even op de smartphone met Torque. Zo ontdekte ik, dat mijn motor niet warmer werd dan ca 80 graden. Nieuwe thermostaat er in en nu wordt ie 90..95 graden.
Slecht warm worden motor.
Geplaatst: 20 jan 2017, 10:07
door AudiFanSedert1971
Audi-gekkie,
Het kan misschien helpen met je probleem.
Als jou wagen geen webasto heeft heb je waarschijnlijk de elektrische bij verwarming.
Doordat jou temp op 18- 20 of zo voor interieur aan staat en bij koude start en koud weer buiten je dus warmte onttrekt van je koelwater ,die net bezig is met opwarmen zover de diesel blok zelf ook al het meeste warmte opneemt.
Dus wat meer tijd nodig heeft.
Een diesel door hoogrendement blok weinig warmte afgeeft,hoe meer restwarmte hoe meer energie verlies en niet optimale verbranding.
Op Engels forum blijkt dat als je de temperatuur op hoog (high) zet eerder de elektrische verwarming bijspringt lees het maar eens aandachtig door.
Het kan zijn hiervan de temp sensor 21 zie bijlage link niet werkt dus niet bij verwarmd of zekering eruit ligt of slecht kontact ??
Dus hierdoor extra warmte ontrokken wordt terwijl de electrische dit voorkomt.
http://www.a2oc.net/forum/showthread.ph ... 3&p=238464
groeten,
rolf
Almere
Slecht warm worden motor.
Geplaatst: 20 jan 2017, 12:14
door Audi_gekkie
Bedankt voor jullie input.
Volgende week komt er een nieuwe distributieriemset op met waterpomp. Ik zal er dan ook een nieuwe thermostaat opzetten.
De temperatuurschakelaar (nr. 21) ga ik ook nakijken alsmede eventueel de zekering.
Slecht warm worden motor.
Geplaatst: 20 jan 2017, 18:31
door Audi_gekkie
Ik kan ze beide niet vinden.
Temperatuurschakelaar en ook niet de zekering. Ik heb toch de indruk dat deze alleen aanwezig is bij een standkachel.
Zekering 14 is bij mij ook niet aanwezig.
Slecht warm worden motor.
Geplaatst: 20 jan 2017, 20:38
door AudiFanSedert1971
Is dit te checken bij audi dealer aan de hand chassis nummer ?
Jij wel ander blok erin toch hebt zitten toch?
Slecht warm worden motor.
Geplaatst: 20 jan 2017, 21:51
door Audi_gekkie
Volgens chassisnummer zit er geen standkachel in. Dit had ik anders ook al lang ontdekt.
Ja wel ander blok, maar die is vervangen door Audi zelf. Is vervangen door hetzelfde type dan het originele.
Slecht warm worden motor.
Geplaatst: 21 jan 2017, 22:33
door Peter_Audi_A2
De temperatuurmeters zijn tegenwoordig een soort van aan/uit meters.
De motortemperatuur schommelt altijd wel iets, en om de mensen niet onnodig zenuwachtig te maken heeft
met de aanwijzing van de meters zodanig gemaakt dat deze vrijwel altijd stabiel op de werktemperatuur staan.
Pas als de motorbelangrijk warmer/kouder wordt is dat op de meter te zien.
Vermoed zelf dat bij uitlezen van de temperatuur deze schommelingen wel zijn te zien, maar weet dit niet
zeker. Hangt er vanaf of men de corrrectie al in de voeler of pas in de meter verwerkt ...