Tikkend geluid uit de hoek van de Comfort Module

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
BasTDI

01 feb 2017, 15:27 0 x

Beste allemaal,

ik lees al enige tijd met plezier mee over al jullie ervaringen van onze aluminium kogel.
Zal rijd ik al een aantal jaar in een 1.2 TDI uit 2001. Alle opties er op en er aan.
Alleen sinds de eerste dagen dat het een beetje begon te vriezen vorig jaar begint mij A2 op een kerstboom te lijken.

Hoe bedoel je?

Nou ten eerste komt er bij tijd en wijle een tikkend geluid uit mijn comfort module. Op dat moment werken de sleutels niet meer en kan ik alleen het bestuurders portier openen met de sleutel. Je hoort vervolgens alle sloten tikken, als of ze open gaan, maar blijven dicht. Ook kan de kofferbak en elektrische ramen niet open. Af en toe klikt het slot van het bijrijders portier open waardoor mijn vrouw kan instappen en de interieur verlichting knippert als een dolle. Soms knipperen de richting aanwijzer lampen ook en blijven soms aanstaan. Toen ik dit de eerste keer meemaakte leek het op een lege accu. Na deze te hebben gemeten was het voltage wat aan de lage kant.. Heb toen een nieuwe accu geplaatst en het probleem leek verholpen.

Tot dat ik de volgende dag weg moest en het liedje weer van voor af aan begon. Als ik dan vervolgens 45 minuten heb gereden is alles weer normaal en doet alles het weer, ook de afstandsbediening in de klapsleutel, portier sloten gaan keurig dicht etc. Als ik na 2 uur terug kom doet alles het nog prima, maar de volgende dag is hetzelfde probleem weer.

Zoals ik eerder al zei komt het een enkele keer voor dat de waarschuwings lampen blijven branden en het lijkt alsof het knipper relais blijft plakken. In dit geval gooi ik de minpool van de accu los en is alles weer als normaal.

Mijn garage heeft hem al eens uitgelezen maar kon geen foutmeldingen vinden. Ik had toen het probleem ook niet. Laatst had ik het probleem en ben direct langs de garage gegaan en ze hebben gelijk weer uitgelezen. Toen gaf hij aan dat er geen communicatie mogelijk was met het linker achter portier. Deze hebben we even losgemaakt, maar de storing bleef.

Ik heb een filmpje bijgevoegd van mij comfort module onder de bestuurders stoel.
https://1drv.ms/v/s!AmUBr86324QWhJJDLFNGOrA9mhtcIw

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en een idee wat het zou kunnen zijn? Ik zou me graag eerst een beetje verdiepen voor ik op zoek ga naar een nieuwe (tweede hands of aftermarket) comfort module. Bedankt alvast voor al jullie input!
Audi_gekkie

01 feb 2017, 17:08 0 x

Nieuwe accu was een goed idee, maar wordt deze wel goed bijgeladen? Is de spanning nu wel goed? Dynamo?

Storing in achterportier heeft 90% van de A2's wel een last van. Gewoon melding weggooien en opnieuw uitlezen. Soms moet je het herhalen.

Op het filmpje is duidelijk één of meerdere relais te horen. Misschien één kapot? Deze kun je doormeten.
BasTDI

01 feb 2017, 17:50 0 x

Hi Audi_gekkie, bedankt voor je reactie!
Ja het lijkt er op dat de accu goed wordt bijgeladen, spannings niveau is nog steeds goed. Het gekke is dat als ik de accu losgooi en weer vast maake het probleem even lijkt verholpen en de hele lijn het weer goed doet. Kan het zijn dat als een relais stuk is, of blijft plakken de hele comfort module overstuur raakt?

Ga ik morgen gelijk even navragen om de relais te checken. Heb nu gekeken naar een nieuwe comfort module en een advertentie geplaatst op onderdelenlijn, maar het lijkt dat dit exacte type bijna niet is aan te komen.
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 feb 2017, 18:19 0 x

Probeer ook als eerste  de connectoren te wiebelen van de comfortmodule  of het opeens probleem  weg gaat of juist erger wordt dan is het die connector met slechtte verbinding.
of 
Probeer is te lokaliseren welk relais door met een lange schroevendraaier op je oor luisterend (of stok}  1 voor 1 op  elk relais  te  houden  en te horen welke relais het hardste klinkt.

Haal die dan er uit en opnieuw  paar keer schuivend  weer erin of geef een  paar tikjes als trommel stok op met een zware schroeven draaier   .

Als het ophoudt zou het dat relais kunnen zijn en vervang hem of kijkt het even aan.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
BasTDI

06 feb 2017, 11:54 0 x

Over het weekend er druk mee geweest. Heb hem allereerst sinds vrijdag avond binnengezet omdat het probleem zich voordeed bij koude. De tip met de lange schroevendraaier uitgevoerd, maar helaas kwam het geluid echt uit de comfort module. Ook even een ECU reparatie bedrijf gebeld. Deze vertelde direct dat dit een bekend probleem is en dat zij het niet kunnen verhelpen. Denk dat ik toch maar op zoek moet naar een vervangende module. Ik heb het type eindigend op M, en volgens de vergelijk lijst van onze Duitse buren in deze te vervangen voor de veel voorkomende N. Als iemand nog een goed idee heeft dan houd ik me aanbevolen.
BasTDI

10 feb 2017, 14:50 0 x

Vandaag een vervangende Comfort Module binnen gekregen, was voor niet al te veel geld beschikbaar bij een auto sloop. Nu deze is vervangen doet de centrale deurvergrendeling en alle schakelingen het weer. Helaas werkt de afstandsbediening in de klasleutel niet meer. Betekend dit dat ik langs de dealer moet? Of zijn er alternatieve oplossingen om mijn sleutel weer aan te melden op de boordcomputer?

Bedankt alvast voor alle tips en tricks!
Audi_gekkie

10 feb 2017, 19:16 0 x

Zoek op inleren op dit forum.
Plaats reactie