Goedemorgen,
ik heb een probleem met m'n A2. Wanneer ik van een +- 100 km rijden op de snelweg(110km/h) de afrit opdraai en de eerste bocht maak. Geeft de A2 3x het rode oliewaarschuwing aan gevolgd met een 3 harde pieptonen. Dit doet hij bij de volgende bocht/kanteling nog een keertje en daarna geeft hij het niet meer weer. Hij geeft hierna/voor ook geen geel waarschuwingslampje weer of noem maar op. Motor loopt prima en ik heb niet het idee dat er gigantische rookwalmen uit komen.
Olie gecheckt, deze was gisteren enigzins laag maar na het bijvullen van zo'n 1,5 liter moet dit voldoende zijn (toch?).
Iemand die weet waar dit zo aan kan liggen en of ik mij zorgen moet gaan maken?
Alvast bedankt!
Olie waarschuwing (rood)
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Je hebt een probleem met de oliedruk en vermoedelijk met de oliepomp die niet voldoende druk levert (versleten?).
Als je een bocht maakt, slinger je de olie naar één kant en krijgt de oliepomp minder aanvoer, zeker als het niveau aan de lage kant is, en dan levert de pomp minder druk.
Heb je eerst het oliepeil gemeten? Misschien werkt je oliepeil-sensor niet goed en stond het niveau onder MIN.
Bijvullen van 1,5 liter is in het algemeen niet verstandig - zeker niet als het niveau niet onder MIN staat. Je hebt nu waarschijnlijk te veel olie in het carter en dat kan je je katalysator kosten.
Ik zou zeker het oliepeil zorgvuldig meten (auto horizontaal, peilstok eruit, half uur wachten zodat de olie in de peilbuis kan teruglopen en dan peilen) of met VCDS het niveau aflezen (zit in meetwaardeblok 4 van 17 [instrumentenpaneel] en wordt gemeld in mm); dan weet je meteen of je oliepeil-sensor correct werkt.
Mogelijk moet je een halve liter aftappen om het niveau op of onder MAX te krijgen.
Ik heb de gewoonte om een halve liter bij te vullen als het oliepeil-lampje aangaat, maar een hele liter kan op dat moment waarschijnlijk ook wel.
Als je een bocht maakt, slinger je de olie naar één kant en krijgt de oliepomp minder aanvoer, zeker als het niveau aan de lage kant is, en dan levert de pomp minder druk.
Heb je eerst het oliepeil gemeten? Misschien werkt je oliepeil-sensor niet goed en stond het niveau onder MIN.
Bijvullen van 1,5 liter is in het algemeen niet verstandig - zeker niet als het niveau niet onder MIN staat. Je hebt nu waarschijnlijk te veel olie in het carter en dat kan je je katalysator kosten.

Ik zou zeker het oliepeil zorgvuldig meten (auto horizontaal, peilstok eruit, half uur wachten zodat de olie in de peilbuis kan teruglopen en dan peilen) of met VCDS het niveau aflezen (zit in meetwaardeblok 4 van 17 [instrumentenpaneel] en wordt gemeld in mm); dan weet je meteen of je oliepeil-sensor correct werkt.
Mogelijk moet je een halve liter aftappen om het niveau op of onder MAX te krijgen.
Ik heb de gewoonte om een halve liter bij te vullen als het oliepeil-lampje aangaat, maar een hele liter kan op dat moment waarschijnlijk ook wel.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
Bedankt voor je bericht! Zal dat zo dadelijk eens doen, heb het gisteren wel gecontroleerd maar misschien was het te vluchtig. Wat ik niet begrijp is dat het s'ochtends geen melding weergeeft en dus alleen na het rijden op de snelweg voor een 100 km twee keer alarm geeft en daarna weer stopt. Heb je een verklaring hiervoor?
Hmm nee het gebeurd eigenlijk alleen als ik een langere tijd hard gereden heb (100-120kmh) en dan daarna stil of langzaam rij. Doet ie ook weer sporalisch trouwens want vanmiddag toen ik terug ree deed ie het wel na zo'n 30 min toen ik in een file terecht kwam, hierbij is ie zo'n 3x afgegaan. Naar tankstation gegaan om toch even te controleren en niet kunnen vinden. Hierna naar huis gereden voor zo'n 20 min en gaf die niets aan.. morgen maar even bij de vw dealer langs denk ik zoluukske schreef:
Kan ook gewoon de sensor zijn of de draad ernaartoe doet hij het vooral in bochten naar rechts toe?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Zit er wel de correcte viscositeit olie in? Na een tijdje doorrijden is de olie goed warm en dus tamelijk dun. Daardoor wordt de oliedruk ook lager.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Handig om te weten zover jullie het niet wisten :
dit is een antwoord van d.d. 24 12 2012 van Koop9 op een rood olie lampje.
de link
http://www.audi-a2.nl/olie-lampje-t2146.html
de tekst:
"wat belangrijk is om te weten is of het een ROOD lampje of een ORANJE lampje was op je dash.
rood is olie druk, en dan moet je de motor meteen uitzetten en olie druk laten meten, als dit goed is zal waarschijnlijk de oliedruk schakelaar defect zijn.
oranje is oliepeil, dit dan bijvullen en na het dichtdoen van je service klep zal het lampje uit zijn.
ook als je geen olie bijvult maar wel het klepje open en dicht doet zal het lampje uit gaan en pas na ongeveer 500km weer gaan branden. handig...tja, je bent wel even van het lampje af.....
als je oliepeil op minimum staat kun je best met normale snelheid naar huis of de volgende pomp rijden om daar bij te vullen, maar kijk wel even onder de auto of er geen olie lekkage is want dan moet je niet meer rijden.
als je oranje lampje blijft branden ondanks een juist oliepeil kan de sensor defect zijn (word soms ook aangegeven op dashboard `oelstand sensor werkstad` ) of de bedrading stuk danwel de schakelaar van het klepje want dan krijgt hij geen signal dat je die open en dicht hebt gedaan."
dit is een antwoord van d.d. 24 12 2012 van Koop9 op een rood olie lampje.
de link
http://www.audi-a2.nl/olie-lampje-t2146.html
de tekst:
"wat belangrijk is om te weten is of het een ROOD lampje of een ORANJE lampje was op je dash.
rood is olie druk, en dan moet je de motor meteen uitzetten en olie druk laten meten, als dit goed is zal waarschijnlijk de oliedruk schakelaar defect zijn.
oranje is oliepeil, dit dan bijvullen en na het dichtdoen van je service klep zal het lampje uit zijn.
ook als je geen olie bijvult maar wel het klepje open en dicht doet zal het lampje uit gaan en pas na ongeveer 500km weer gaan branden. handig...tja, je bent wel even van het lampje af.....
als je oliepeil op minimum staat kun je best met normale snelheid naar huis of de volgende pomp rijden om daar bij te vullen, maar kijk wel even onder de auto of er geen olie lekkage is want dan moet je niet meer rijden.
als je oranje lampje blijft branden ondanks een juist oliepeil kan de sensor defect zijn (word soms ook aangegeven op dashboard `oelstand sensor werkstad` ) of de bedrading stuk danwel de schakelaar van het klepje want dan krijgt hij geen signal dat je die open en dicht hebt gedaan."
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl