KLEPPENSTOTERS Vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Jaspersen

18 aug 2017, 10:25 0 x

Hoi, Ik stel mezelf eerst even voor. Ik ben Stef uit Hulst. Ik rij 4 jaar een A2 1.2TDI en heb vorige week een A2 1.4 benzine S1 uit 2001 aangeschaft. De mensen hebben de auto in 2 jaar verkracht en vreselijk misbruikt. Veel problemen voor weinig geld :-0

Ik wil de kleppenstoters vervangen: hij ratelt als een Diesel. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Wat kom ik tegen en waar moet ik op letten?

Stef
remco.elzinga
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 aug 2017, 20:05 0 x

klinkt heel dom maar vervang je olie eens. die van ons was net een trekker totdat er weer frisse olie inkwam. kan je een hoop moeilijke ingrepen besparen. voor ca 400 zijn er her en der ook motorblokken te koop
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 aug 2017, 22:24 0 x

Inderdaad, gooi er eens frisse olie van de juiste soort en een filter.
Of neem de olie met VW507.000 specificatie, die bevat wat meer dopes. (LL olie)

Of doe een forte motorflush, kun je zelf doen.
Daarna lekkere verse olie en filter, verse vonkkaarsjes, luchtfilter, brandstoffilter, en dan een paar flinke ritten met het gas erop.

De 31 net over de grens kan ik je aanbevelen om hem is lekker uit te laten.
Zou het geratel zo maar over kunnen zijn.

16 klepstoters is bij elkaar serieus geld en een grote beurt moet je toch doen.
En het is een hoop werk, je hele distributie moet los.
peter2

19 aug 2017, 18:23 0 x

Hoi Stef, 
Eerst reinigen dat zijn niet de kosten. Klein beetje olie aftappen en met ATF olie bijvullen.
http://www.amt.nl/techniek/artikel/2002 ... 05-1011935
Jaspersen

21 aug 2017, 10:51 0 x

Dank allen,

@Remco - olie is reeds vervangen. Motorblok vervangen is ook een klus, plus alle 'vraagtekens' van mij bij het blok wat ik aan zou kopen.
>> Er zit nu 10W40 in. Zou het de nokkenstoters ten goede komen als ik er dunnere olie in zou stoppen (5W30)?

@Rolf -  De kleppenstoters kosten Euro 6/st. Zowel multi- als distributie riem moeten ook vervangen worden. Dus zijn de additionele kosten van de klepstoters niet de grootste kosten, maar meer de tijd. Voor mij is vooral het 'HOE' vervang ik, van belang. Ik hoopte dat iemand een tutorial heeft. Boutjes en moertjes los en vast draaien moet ik ook kunnen. 
>> Bedankt voor je tip: forte motorflush. Het artikel van Peter2 geeft toch wel een extra uitleg bij de oorzaak.

@Peter2 - Dat is constructieve info! Thx! Korte afstanden/nieuwe rijden werkt vervuilend voor de motor en de Motor flush is weer een risico voor de sensoren van het motormanagement en katalysator.

Additionele info: de nokkendeksel pakking lekt bij de twee rechtse bougies. Rond de bougies is het drijfnat. Ik moet dus zo-wie-zo een nieuwe pakking plaatsen. Dus, zou ik direct de nokkenstoters willen reinigen/vervangen. Geen symptoom bestrijden, maar de oorzaak aanpakken.

Om de riemen te vervangen zou ik een brug nodig hebben schat ik in. 
>> Zou het ook kunnen als ik de spatborden er af haal? Indien ja.... heeft iemand een uitleg hoe ik de spatborden kan verwijderen?

Met jullie feedback wil ik het volgende doen:

1) Nokkendeksel verwijderen
2) Riemen vervangen
3) Nokkenstoters reinigen
4) Nieuwe pakking plaatsen
6) Evtl betere olie plaatsen.

Wat ik nog nodig heb:
A - Tutorial (TUT) spatborden verwijderen
B - TUT Riemen vervanngen

>> Kan iemand mij daar nog aan helpen?
Jaspersen

21 aug 2017, 15:15 0 x

@Rolf Eh... nog iets. Als ik http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5118653 bekijk, geeft dat aan dat VW507.000  voor Diesel motoren is. Ik heb het over de 1.4 Benzine motor. Is dat een vergissing of zit daar een diepe gedachte achter?  
remco.elzinga
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 aug 2017, 21:26 0 x

https://www.audi-a2.nl/index.php?p=/dis ... ow2#latest dit draadje staat een filmpje waarin duidelijk (in het duits) stap voor stap mee kunt sleutelen
rolf

21 aug 2017, 22:02 0 x

Jaspersen schreef:
@Rolf Eh... nog iets. Als ik http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5118653 bekijk, geeft dat aan dat VW507.000  voor Diesel motoren is. Ik heb het over de 1.4 Benzine motor. Is dat een vergissing of zit daar een diepe gedachte achter?  
Nee hoor, is geen vergissing.
De VW507.000 is de juiste olie voor variabele interval service benzine motor. (5W30)
Deze VW507.000 is de vervanger van wat in het instructie boekje staat, die is er niet meer..
De nieuwe VW507.000 is nu 0W30. Doet het prima in de A2, gebruik het zelf ook.

En het klopt dat het ook voor diesel motoren zit, gebruik het ook in mijn Passat.
Is voorgeschreven voor vaste en variabele interval. 
rolf

21 aug 2017, 22:52 0 x

<a rel="nofollow" target="_blank">Jaspersen</a> schreef:
Dank allen,

Additionele info: de nokkendeksel pakking lekt bij de twee rechtse bougies. Rond de bougies is het drijfnat. Ik moet dus zo-wie-zo een nieuwe pakking plaatsen. Dus, zou ik direct de nokkenstoters willen reinigen/vervangen. Geen symptoom bestrijden, maar de oorzaak aanpakken.

Er is geen klepdeksel pakking, dat is een vloeibare pakking.
Dus de boel moet heel schoon zijn en de pakking heel secuur en zuinig aangebracht worden.
Teveel pakking kan de oliekanalen verstoppen, dus weet waar je aan begint.
tevens dient de krukas een stukje teruggedraaid worden voordat je de klepdeksel met de nokkenassen weer terug plaatst en mag je de motor na montage een bepaalde tijd niet starten zodat de klepstoters zich kunnen zetten.

Hier nog wat info wbt het sleutelwerk: 
index.php?p=/discussion/3190/1-4-benzin ... et-goed/p1

Alle tech info:
http://workshop-manuals.com/audi/a2/bra ... ical_data/

En je hebt nog wat speciaal gereedschap nodig, een nokkenas blokkeer tool en een krukas tegenhouder om de centrale bout van de krukas los te draaien, anders krijg je de onderste distributie kap er niet af.
Zit de buitenste poeli in de weg........
En die zelfde sleutel heb je ook nodig om die bout weer vast te zetten, meen iets van 120Nm + 90 of 180 graden, afhankelijk van het type.
Bout moet je vernieuwen overigens.
rolf

21 aug 2017, 22:57 0 x

Succes!  ;)
Plaats reactie