Motorcode BAD
Geplaatst: 06 okt 2017, 15:49
De 1.6 fsi met 157000 km op de teller liep als een zonnetje maar stationair met airco aan erg onregelmatig. Zonder airco aan ook niet echt mooi soepel. Boven de 1100 omw/ min was dit over.
Auto naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurt ( remschijven en blokken) waarbij toen ook de bougies en de penbobines en luchtfilter en brandstoffilter vervangen zijn. Dit gaf geen verbetering.
Via Jan Eenink naar een audi deskundige en aan de computer. Misfire op 1 en 3. Het vermoeden was dat de injectors vervuild waren, en het advies was injector cleaner toe te voegen aan de benzine. Stoppen met Ron 98 van de goedkope pomp en over naar Shell V-power, is wel Ron95 maar heeft ook een injector schoonmaak middel. Na een paar tanken leeg gereden te hebben en nogmaals injector cleaner geen enkel merkbaar verschil. Ook geen merkbaar vermogens verlies door de Ron 95.
Auto weer terug naar de garage ( geen merk maar wel veel VAG in onderhoud). Nieuwe injectors, nieuw schichtladungsbetriebkleppenblokje, slangen van de vacuum bediening en een onderdruksensor. Gasklephuis en EGR klep waren schoon. Al met al heel wat onderdelen en tijd en nog GEEN verbetering, misfire op 1 en 3.
Toen was ik wel klaar met dat lukrake vervangen, de garage wou de kop gaan demonteren vanwege vermoeden van vervuilde of lekke kleppen. Daar was ik niet voor want de motor liep goed boven de 1100 omw/ min , compressie was goed,geen olieverbruik en geen koelwaterproblemen. Toch wordt je wel flauw van dat motormanagement lampje wat dan weer aan gaat. Ik had zelf het vermoeden dat de EGR klep iets te scheutig om ging met verbrandingsgassen.
Dus heb ik een blindplaatje in de aanvoer gezet die niet helemaal blind was. Een 8 mm gaatje zou voldoende zijn om de motorECU om de tuin te leiden, had ik ergens gelezen:

Dat was niet zo, na 2 dagen motorlampje aan. Zoiets als onvldoende EGR werking. Ook was er weinig verbetering merkbaar. Wel iets hakerig in stadsverkeer. Dus blindplaatje maar weer weg, geen resultaat.
Nu had ik ooit op het A2 forum iets gelezen over een massa verbinding en een verwijzing naar het engelse A2 forum maar dat kon ik niet meer vinden. Zoeken op het A2OC vond ik een bericht uit 2010:

Het kwam er op neer dat de massa aansluiting van de penbobines een overgangs weerstand had, dus massakabeltje schoongemaakt en nog een extra massa kabel gelegd naar de versnellngsbaksteun boutjes. Dit omdat de startmotor massa kabel ook nog wel eens mankementen kan vertonen.

Het resultaat was dat de motor gelijk goed loopt en na het wissen van de foutcodes zijn deze ook niet meer terug gekomen!
Dus fsi rijders, niet te snel naar de garage, het kan ook iets kleins zijn!
NB: De oude injectors heb ik nog dus als er iemand om verlegen zit moet hij maar mailen, ze zijn niet getest.
Auto naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurt ( remschijven en blokken) waarbij toen ook de bougies en de penbobines en luchtfilter en brandstoffilter vervangen zijn. Dit gaf geen verbetering.
Via Jan Eenink naar een audi deskundige en aan de computer. Misfire op 1 en 3. Het vermoeden was dat de injectors vervuild waren, en het advies was injector cleaner toe te voegen aan de benzine. Stoppen met Ron 98 van de goedkope pomp en over naar Shell V-power, is wel Ron95 maar heeft ook een injector schoonmaak middel. Na een paar tanken leeg gereden te hebben en nogmaals injector cleaner geen enkel merkbaar verschil. Ook geen merkbaar vermogens verlies door de Ron 95.
Auto weer terug naar de garage ( geen merk maar wel veel VAG in onderhoud). Nieuwe injectors, nieuw schichtladungsbetriebkleppenblokje, slangen van de vacuum bediening en een onderdruksensor. Gasklephuis en EGR klep waren schoon. Al met al heel wat onderdelen en tijd en nog GEEN verbetering, misfire op 1 en 3.
Toen was ik wel klaar met dat lukrake vervangen, de garage wou de kop gaan demonteren vanwege vermoeden van vervuilde of lekke kleppen. Daar was ik niet voor want de motor liep goed boven de 1100 omw/ min , compressie was goed,geen olieverbruik en geen koelwaterproblemen. Toch wordt je wel flauw van dat motormanagement lampje wat dan weer aan gaat. Ik had zelf het vermoeden dat de EGR klep iets te scheutig om ging met verbrandingsgassen.
Dus heb ik een blindplaatje in de aanvoer gezet die niet helemaal blind was. Een 8 mm gaatje zou voldoende zijn om de motorECU om de tuin te leiden, had ik ergens gelezen:

Dat was niet zo, na 2 dagen motorlampje aan. Zoiets als onvldoende EGR werking. Ook was er weinig verbetering merkbaar. Wel iets hakerig in stadsverkeer. Dus blindplaatje maar weer weg, geen resultaat.
Nu had ik ooit op het A2 forum iets gelezen over een massa verbinding en een verwijzing naar het engelse A2 forum maar dat kon ik niet meer vinden. Zoeken op het A2OC vond ik een bericht uit 2010:

Het kwam er op neer dat de massa aansluiting van de penbobines een overgangs weerstand had, dus massakabeltje schoongemaakt en nog een extra massa kabel gelegd naar de versnellngsbaksteun boutjes. Dit omdat de startmotor massa kabel ook nog wel eens mankementen kan vertonen.

Het resultaat was dat de motor gelijk goed loopt en na het wissen van de foutcodes zijn deze ook niet meer terug gekomen!
Dus fsi rijders, niet te snel naar de garage, het kan ook iets kleins zijn!
NB: De oude injectors heb ik nog dus als er iemand om verlegen zit moet hij maar mailen, ze zijn niet getest.