TIP inzake kachelmotor, ventilatie, climate control.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

01 jan 2018, 17:45 0 x

Hierbij een tip en ervaring met de Climate Control of kachelventilator die ik jullie niet wil onthouden. Ik lees op het forum regelmatig over het niet willen aanslaan van de kachelventilator. 

Ik reed in Italië, de warmste dag van de vakantie ( 39 graden) en een lange rit te gaan. Uitgerekend deze dag wilde de ventilator niet draaien, dus helaas ook geen airco. Na wat zoeken op internet (via mobieltje) vond ik een trucje waarmee je de Climate Control op handbediening kunt zetten. In een snikhete auto deed ik de instelling via de toetsen op het bedieningspaneel. Geloof het of niet, de ventiltor sloeg meteen aan en een koudegolf kwam de auto in! 

Dit is de instelling om de Climate Control op handbediening te zetten:  1. Ventilatorstand op maximum zetten. 2. Druk op ' OFF'  
Inschakelen en hij staat op handbediening.
Wie weet, misschien kan dit helpen op momenten dat je de kachel of airco echt nodig hebt.

Vriendelijke groet,
Paul 
Jaspersen

03 jan 2018, 11:22 0 x

Bedankt voor de tip Paul,
Ik hoop het niet nodig te hebben en durf het niet te proberen nu mijn climate-controle het eindelijk doet.
>> Maar, wat bleek het probleem van de climate-control te zijn? 

Jaspersen
bjmeengs
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 jan 2018, 11:51 0 x

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

03 jan 2018, 13:26 0 x

Na deze keer dat de kachelventilator niet aansloeg; heeft het zich nog twee keer voorgedaan. Over een tijdsbestek van ca. een jaar. Echt een probleem was het dus niet, behalve dan die keer in Italie. Daarbij had ik al gelezen over de vervelende klus om bij de kachelventilator en bijbehorende weerstand te komen. Ik heb er verder dus niets mee gedaan en inmiddels ben ik twee A2's verder!

Wel heb ik gemerkt dat, nadat de climate control op handbediening stond, dat het vanzelf hard gaan blazen van de ventilator verdwenen was.   
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 jan 2018, 16:22 0 x

Er zit een voorkeuzetoets op de Climatecontrol voor het ontwasemen van de voorruit:
Dit is het knopje linksboven net boven het knopje met de tekst [econ]
Als je deze gebruikt gaat de Fan voluit draaien en wordt alle (warme) lucht op de voor- en zijruiten gezet.
Dezelfde knop kun je ook gebruiken voor het tot leven brengen van de ventilator.
Na het ontwasemen kun je airco weer terugzetten op "auto".
Een en ander staat ook beschreven in de handleiding.
Maar ook ik was te ijgenweis om die eerst goed te lezen ...

Afbeelding
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie