Audi valt plots uit (vermogen) tijdens rijden
Iemand ideeen??
Ik ben sinds een paar maanden trotse eigenaar van een A2 waar ik erg blij mee was tot hij mij plots op 2e kerstdag in de steek liet.
Na het starten leek hij stationair te lopen als een tractor waarop ik de boubines heb laten vervangen en dit probleem verholpen was.
Opgehaald van de garage de dag erna weer mee gaan rijden valt plots tijdens het rijden het vermogen weg.
Hierbij kon ik nog iets gas geven waardoor ik minimaal bewoog en toen weer geen gas kon geven.
Hierbij ging het accu lampje branden en ook de olie lamp.
Auto afgezet en weer gestart en hij reed weer super.
Onderweg terug deed hij dit weer enkel één keer en het daar opvolgende ritje naar de garage ook weer een keer.
Dit was niet bij bepaalde een bepaalde snelheid.
De garage heeft de computer uitgelezen waar niks op te vinden was.
Hierna is de krukas sensor vervanger wat niet het probleem was.
Na bijna een week in de garage heb ik mijn auto weer terug zonder dat ze het hebben kunnen vinden maar hij valt nog steeds ‘uit’.
Ze adviseren nu de computer op te laten sturen omdat ze denken dat daar het probleem zit maar aangezien ik nog studeer ben ik hier niet zo happig op qua financiën.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee en heeft een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik ben sinds een paar maanden trotse eigenaar van een A2 waar ik erg blij mee was tot hij mij plots op 2e kerstdag in de steek liet.
Na het starten leek hij stationair te lopen als een tractor waarop ik de boubines heb laten vervangen en dit probleem verholpen was.
Opgehaald van de garage de dag erna weer mee gaan rijden valt plots tijdens het rijden het vermogen weg.
Hierbij kon ik nog iets gas geven waardoor ik minimaal bewoog en toen weer geen gas kon geven.
Hierbij ging het accu lampje branden en ook de olie lamp.
Auto afgezet en weer gestart en hij reed weer super.
Onderweg terug deed hij dit weer enkel één keer en het daar opvolgende ritje naar de garage ook weer een keer.
Dit was niet bij bepaalde een bepaalde snelheid.
De garage heeft de computer uitgelezen waar niks op te vinden was.
Hierna is de krukas sensor vervanger wat niet het probleem was.
Na bijna een week in de garage heb ik mijn auto weer terug zonder dat ze het hebben kunnen vinden maar hij valt nog steeds ‘uit’.
Ze adviseren nu de computer op te laten sturen omdat ze denken dat daar het probleem zit maar aangezien ik nog studeer ben ik hier niet zo happig op qua financiën.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee en heeft een idee wat het zou kunnen zijn?
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Welkom!
Klinkt alsof je een andere garage moet zoeken, je hebt iemand nodig die alles systematisch nakijkt. Om zomaar de ECU om te wisselen lijkt me wat dure gok.
Kan van alles zijn, tot aan een (simpel) probleem met de brandstof toevoer aan toe. Je woont redelijk dichtbij <span class="vanilla-mention-@">@luukske te Waalwijk, je zou hem eens kunnen bellen om te vragen of hij ideeen heeft. Gok dat hij ook wel een test-ECU heeft of eraan komen komen, om dat aspect uit te sluiten.
Succes!</span>
Klinkt alsof je een andere garage moet zoeken, je hebt iemand nodig die alles systematisch nakijkt. Om zomaar de ECU om te wisselen lijkt me wat dure gok.
Kan van alles zijn, tot aan een (simpel) probleem met de brandstof toevoer aan toe. Je woont redelijk dichtbij <span class="vanilla-mention-@">@luukske te Waalwijk, je zou hem eens kunnen bellen om te vragen of hij ideeen heeft. Gok dat hij ook wel een test-ECU heeft of eraan komen komen, om dat aspect uit te sluiten.
Succes!</span>
Ok
Maar waarom ik dat vroeg, is omdat er maar één bobine in je auto zit
Of ze bedoelen de bougies, of ze maken je wat wijs.
Overigens nuttige info die je nu geeft, dat na het vervangen van dat 'iets' (bobines of bougies) je auto begon uit te vallen. Wellicht dat anderen nu misschien weten wat er loos is met je A2
I.i.g. succes
Maar waarom ik dat vroeg, is omdat er maar één bobine in je auto zit
Of ze bedoelen de bougies, of ze maken je wat wijs.
Overigens nuttige info die je nu geeft, dat na het vervangen van dat 'iets' (bobines of bougies) je auto begon uit te vallen. Wellicht dat anderen nu misschien weten wat er loos is met je A2
I.i.g. succes
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Bij de AUA motor wordt een centrale bobine aan de bestuurderszijde van de motor met bougiekabels toegepast.
Dit is bij de oudere A2's vanaf 2000 tot 2002. Zie onderstaande afbeelding:

Ik heb zelf een A2 uit 2003 met motorcode BBY. Bij deze motor worden penbobine's toegepast (1 per cylinder).
Je kunt deze herkennen aan de platte stekkers met dunne kabels, de bobine zit onder de stekker verwerkt, je ziet dus geen bobine aan de bestuurderszijde van de motor zitten:

Bij mij is er afgelopen jaar ook een penbobine vervangen, ik merkte het doordat hij niet mooi regelmatig liep.
Er brandde op dat moment nog geen motorlampje. Later hoorde ik van de garage dat hij bij het starten als een
tractor liep en er allerlei lampjes gingen branden. Ze hebben de penbobine vervangen en daarmee was bij mij
het probleem opgelost.
Gezien het bouwjaar van de auto vermoed ik dat er een BBY motor in zit. Dan zou het goed kunnen dat er 1 of meerdere penbobines zijn vervangen. Wellicht goed om in het profiel het motortype even aan te passen.
Aan jouw opmerkingen zou je haast zeggen dat er ergens een stekker niet goed vast (meer) zit.
Vind het ook vreemd, dat er ondanks het branden van controlelampjes er geen foutcode te vinden is.
Het lijkt me dat een goede garage daar toch uit zo moeten komen. Wellicht even bij een andere garage informeren.
Dit is bij de oudere A2's vanaf 2000 tot 2002. Zie onderstaande afbeelding:

Ik heb zelf een A2 uit 2003 met motorcode BBY. Bij deze motor worden penbobine's toegepast (1 per cylinder).
Je kunt deze herkennen aan de platte stekkers met dunne kabels, de bobine zit onder de stekker verwerkt, je ziet dus geen bobine aan de bestuurderszijde van de motor zitten:

Bij mij is er afgelopen jaar ook een penbobine vervangen, ik merkte het doordat hij niet mooi regelmatig liep.
Er brandde op dat moment nog geen motorlampje. Later hoorde ik van de garage dat hij bij het starten als een
tractor liep en er allerlei lampjes gingen branden. Ze hebben de penbobine vervangen en daarmee was bij mij
het probleem opgelost.
Gezien het bouwjaar van de auto vermoed ik dat er een BBY motor in zit. Dan zou het goed kunnen dat er 1 of meerdere penbobines zijn vervangen. Wellicht goed om in het profiel het motortype even aan te passen.
Aan jouw opmerkingen zou je haast zeggen dat er ergens een stekker niet goed vast (meer) zit.
Vind het ook vreemd, dat er ondanks het branden van controlelampjes er geen foutcode te vinden is.
Het lijkt me dat een goede garage daar toch uit zo moeten komen. Wellicht even bij een andere garage informeren.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

-
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 26 sep 2015, 17:38
- Locatie: Hollands Kroon
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik had dit probleem ook bleek achteraf de penbobines te zijn!
Er zijn toen 2 vervangen maar na enige tijd kwam het weer naar voren en heb toen de andere twee ook vernieuwd en sindsdien is het niet meer voor gekomen.
Er zijn toen 2 vervangen maar na enige tijd kwam het weer naar voren en heb toen de andere twee ook vernieuwd en sindsdien is het niet meer voor gekomen.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Een AUA motor in 2004 A2 is idd niet waarschijnlijk. Maar het vervangen van de penbobines heeft niet geholpen; sterker nog, als ik de post lees, lijkt het erop dat toen het probleem (inhouden, controlelampjes aan) begon.
@Emm94 had je voor het vervangen van de penbobines problemen?
Wat bedoel je met "olielampje": geel of rood, tekst erbij?
Accu-lampje heeft weinig met de motor (brandstof, ontsteking) te maken, dus dat er geen foutcodes zijn, dat snap ik wel. Massapunten, aansluitingen op de dynamo en accu controleren is de eerste stap.
De ECU onderzoeken (en wie zou dat moeten doen?) leidt tot niets - tijdelijk omwisselen voor een ander is een eenvoudige en goedkope manier om te bekijken of daar mogelijk een probleem zit.
@Emm94 had je voor het vervangen van de penbobines problemen?
Wat bedoel je met "olielampje": geel of rood, tekst erbij?
Accu-lampje heeft weinig met de motor (brandstof, ontsteking) te maken, dus dat er geen foutcodes zijn, dat snap ik wel. Massapunten, aansluitingen op de dynamo en accu controleren is de eerste stap.
De ECU onderzoeken (en wie zou dat moeten doen?) leidt tot niets - tijdelijk omwisselen voor een ander is een eenvoudige en goedkope manier om te bekijken of daar mogelijk een probleem zit.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options