Pagina 1 van 2
voor het eerst laat de A2 het afweten,na 2 jaar touwe dienst
Geplaatst: 02 jun 2011, 01:39
door Gerrit-Jan
vanavond belde mijn vrouw,
de Audi doet het niet meer....
ik dacht die "die verrekte duitser..."
ze had de A2 gestart, 2 meter acher uit gereden en toen viel ie uit.
en starten wou hij niet meer.
Nu ''real-time'' is er gellukkig een bekende van mijn garage aanwezig bij de vergadering waar ze was, die is nu onderweg voor onderdelen

TOPACTIE

het vermoeden is een bobine.
deze had ik ook al in het hoofd omdat deze nog wel eens stuk willen gaan.
toch jammer dat ie haar heeft laten staan, na 2 jaar trouwe dienst en bijna 60Dkm verder.
de teller staat nu op 103.000
ik hoop op het beste,
ik houd jullie op de hoogte
vriendelijke groeten,
gerrit-jan kroon
voor het eerst laat de A2 het afweten,na 2 jaar touwe dienst
Geplaatst: 02 jun 2011, 14:36
door Johan
Jammer, maar ja, het kan altijd gebeuren natuurlijk.
Succes met het herstel.
voor het eerst laat de A2 het afweten,na 2 jaar touwe dienst
Geplaatst: 02 jun 2011, 21:08
door Gompie
Heb je een oudere A2 met maar 1 bobine? Want op 3 wil ie nog wel starten en
"rijden". Ik hoop dat het niet iets ernstigers is zoals kapotte nokkenas riem....
Succes, Gompie, die 3 bobines in 3 weken tijd moest vervangen.
voor het eerst laat de A2 het afweten,na 2 jaar touwe dienst
Geplaatst: 02 jun 2011, 22:01
door Thck
Bij mijn weten hebben alle a2'n (benzine) per cilinder één bobine! Zoals al is gesuggereerd, op 3 bobines moet hij wel lopen, een Polo 3cilinder waarvan één bobine is uitgevallen loopt nog!
In dit geval kan de bobine dus worden uitgesloten.
Theo
voor het eerst laat de A2 het afweten,na 2 jaar touwe dienst
Geplaatst: 03 jun 2011, 00:56
door Gerrit-Jan
hallo heren
na een dag onderzoek ben ik er uit gekomen dat de motor stuur computergeen stroom krijgt.
alles werkt behalve dat!
bobine is voor de zekerheid gewisseld voor een andere --> geen effect
ik heb een model met 1 bobine.
ik vermoed dat het relais J271 is echter kan ik die nergens vinden!
dit is namelijk het relais dat de computer moet voorzien van stroom
uitlezen met vagcom lukt ook niet omdat die computer niet werkt.
morgen verder met diagnostiseren
alvast voor zover
groeten,
gerrit-jan kroon
voor het eerst laat de A2 het afweten,na 2 jaar touwe dienst
Geplaatst: 03 jun 2011, 11:35
door Romulus
[quote="Thck"]Bij mijn weten hebben alle a2'n (benzine) per cilinder één bobine![/quote]De
AUA uit de eerste jaren heeft nog een traditionele ontsteking met centrale bobine en verdeler, zie o.a. de bougiedoppen en de bobine tegen de cilinderkop aan versnellingsbakzijde.
De
BBY heeft een bobine per cilinder. Er zijn vast nog meer verschillen, maar deze is wel de belangrijkste. Veel onderdelen zijn uitwisselbaar, zelfs (sommige versies van) de motorcomputer.
(klik de links naar het
A2-Wiki voor meer data en grotere foto's)
voor het eerst laat de A2 het afweten,na 2 jaar touwe dienst
Geplaatst: 03 jun 2011, 12:54
door Thck
Dit is apart, ik heb een AUA motorcode en het bouwjaar is 2001 (juni) dus een redelijk vroeg model, maar wel met de 4 bobinemotor!
Theo
voor het eerst laat de A2 het afweten,na 2 jaar touwe dienst
Geplaatst: 04 jun 2011, 12:23
door VerA2
@ Theo staat er bij jou AUA op de motor of heb je dat uit de documentatie/stickers in de auto (kofferbak)?
Misschien een mogelijke motorwissel zodat je toch een BBY hebt?
Wat zegt VagCom??
voor het eerst laat de A2 het afweten,na 2 jaar touwe dienst
Geplaatst: 04 jun 2011, 12:35
door Thck
Ik heb het van de officiële dealer documentatie die is uitgedraaid van deze auto met alle codes erop waarmee hij is geleverd.
Ik zal straks even onde de kap kijken, maar aangezien ik de geschiedenis van deze A2 ken durf ik nu al te stellen dat dit de originele motor is.
(mede gezien het feit dat het ook op voertuig codelijst staat).
Theo
voor het eerst laat de A2 het afweten,na 2 jaar touwe dienst
Geplaatst: 04 jun 2011, 16:45
door Thck
[quote="Thck"]Ik heb het van de officiële dealer documentatie die is uitgedraaid van deze auto met alle codes erop waarmee hij is geleverd.
Ik zal straks even onde de kap kijken, maar aangezien ik de geschiedenis van deze A2 ken durf ik nu al te stellen dat dit de originele motor is.
(mede gezien het feit dat het ook op voertuig codelijst staat).
Theo[/quote]
Ik heb zojuist even de kap eraf gehad en het is (zoals ik reeds zij) een AUA motor. Echter in tegenstelling tot mijn bewering dat deze 4 apparte bobines heeft klopt dit niet , hij heeft één centrale bobine met conventionele bougiekabels (waarschijnlijk ben ik even in de war geweest met de Polo van mijn dochter die wel separate bobines heeft en waarvan ik er onlangs 2 heb vervangen.
Theo