1.2 TDI: draait stationair als een tractor

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
basvanveldhuizen
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

14 feb 2018, 16:00 0 x

Middag leden,

Sinds een dag of wat mis ik ook vermogen op mijn 1.2 TDI. Draait stationair als een tractor en valt eigenlijk uit als je geen gas geeft. Lijkt op bovenstaand probleem.

Mijn stappen zijn ook de auto uitlezen, en te kijken of er iets naar boven komt... een Audi A2 1.2 houdt de spanning erin zo met Valentijn :heart:

Groet Bas
Zeist
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 feb 2018, 21:03 0 x

Als het aan de ontsteking ligt lijkt me het een ander probleem Bas. Een TDI vonkt toch anders dan een benzinemotor 😉. Overigens zuur dat de jouwe het ook niet doet. Aan de VAG-kabel hangen inderdaad, tenzij iemand een easy fix weet. Wellicht even een nieuwe post maken zodat jouw vraag niet verdrinkt in deze.

🚗
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 feb 2018, 21:43 0 x

Hallo Bas,

Ik heb je berichten even opgesplitst omdat het een ander probleem betreft.
basvanveldhuizen

19 feb 2018, 20:28 0 x

Goede avond leden,

Vandaag heb ik de auto met mijn VCDS uitgelezen. Geen storingen gevonden (behalve een rechter achterportier (?!).

Twee weken terug heb ik de verstuivers schoongemaakt en met alle rubbers etc conform de instructie teruggezet. De auto heeft dus 2 weken perfect gelopen.

Wel is de accu een keer leeg geweest omdat ik deze op contact met stoelverwarming en radio aan een uur of 5 had laten staan. Jumpstarter erbij, en weer lopen. Spanning 12,5V.

Terug naar het VCDS verhaal. Het lijkt alsof de brandstof per verstuiver niet goed is : (er staat bij de 1e en 2e kolom een -10 en bij de 3e kolom een +5).

Wellicht is er iets met de kabelboom?

Overigens start de motor wel (heel moeilijk, vol gas). Stationair is het horten en stoten. Bij 1500 toeren is het 'rustig', maar wegrijden lijkt zonder 'power' te gebeuren.

Ik heb ook de brandstoffilter gebypass't zodat het daar niet aan kon liggen. Zelfde probleem.

Morgen ga ik verder met de kabelboom van de verstuivers.

Groet Bas
basvanveldhuizen

22 feb 2018, 11:15 1 x

Avond allen,

Gisteren heb ik met dank aan een bevriende liefhebber 2 kabelbomen van de verstuivers vervangen. Geen verschil.

Stationair nog steeds ellende. Motor liep redelijk. Onderweg naar een sleutellocatie stopte de A2 helemaal. ANWB gebeld om te slepen. Ze hebben gestart door iets in het luchtfilter te spuiten. Probleem zit dus bij de brandstof.

Ik heb weer geprobeerd te starten uit een flesje diesel onder de motorkap. Niks.

Uiteindelijk de filter losgemaakt en deze was PIKZWART. Daarna 10-20 keer gestart en hij liep weer. Gisteren de hele avond laten lopen, ging steeds beter (lucht in leidingen?).

Achteraf is het een combinatie geweest van:
- tank helemaal leeggereden (23 liter getankt... in een 22 liter tank)
- vuile filter
- koude temteratuur waardoor er wellicht lucht in de leiding kan komen?

Vandaag mee naar Rotterdam geweest, en er lijkt niets meer aan de hand. Het was dus alleen het filter. Van geleerd.

Groet allen.
Bijlagen
IMG_1141.JPG
Filter. Zwart.
IMG_1141.JPG (373.36 KiB) 5407 keer bekeken
Blauwbaard
Audi A2 clublid

22 feb 2018, 13:06 0 x

Fijn! En die roetfilter... laat die maar beter niet zien tijdens de intocht van Sinterklaas...
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

22 feb 2018, 14:34 0 x

Hoeveel km heeft de auto gelopen ? Dat filter moet elke 60dkm vervangen worden om exact deze reden. Ze zijn niet goedkoop en al helemaal niet wanneer je het huis sloopt. Vandaar dat veel mensen maar ook garage dit achterwege laten, met alle gevolgen van dien.
Ik ben blij voor je dat het is opgelost met een nu relatief goedkope ingreep. Kan je weer lekker rondsnorren👍
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

22 feb 2018, 17:44 0 x

Tankschoonmaken is in dit geval geen overbodige luxe denk ik, en dan nog maar eens een nieuw filter.
basvanveldhuizen

22 feb 2018, 23:33 0 x

Het verhaal gaat weer verder.....

Gisteren en vandaag lekker rond gereden. Geen problemen. Maar.... vanavond wilde de wagen weer niet starten.

Het viel mij op dat bij het starten de motor maar 1-2 seconden 'crankt' en daarna stopt met 'cranken'. Ook al houd ik de sleutel in de start-positie.

Ik zou eigenlijk gewoon even lekker 'door willen starten', maar dat lukt dus niet.... dus hij staat nu voor de deur... lege accu.. en kreeg hem niet aan de praat.

Morgen weer verder kijken. Mijn andere A2 (1.2) lijkt langer te 'cranken' en slaat dus altijd goed aan. Bij deze is het toch anders.

Wat kan dit zijn? Misschien tijd om een kenner te gaan raadplegen inz deze 'ellende'.

Groet Bas
rolf

23 feb 2018, 12:52 0 x

Je accu is misschien wel overleden na 2 keer volledig plat starten......
Plaats reactie