Thermostaat AUA/BBY motoren

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

23 mar 2018, 17:21 0 x

Ik kwam er onlangs achter dat er 2 verschillende thermostaten in de handel zijn voor de 1.4 benzinemotoren.
research leert me dat de kleine kunststof thermostaat, waarschijnlijk in de eerste aua,s ingebouwd zijn en de grotere metalen in de latere AUA,s en BBY,s

Het merkwaardige aan dit is dat de kunststof open gaan bij 87 graden en de metalen bij 83 graden ????
Kent iemand de achterliggende gedachte hierachter ?

Daar ik vindt dat mijn AUA motor langzaam warm wordt, ga ik morgen de kunstststof vervangen voor de metalen uitvoering, hierbij dient ook de afsluitflens mee verwisseld te worden, omdat deze ook verschillend zijn.

Ik zal volgende week mijn bevindingen hier posten.
Bijlagen
83 thermostaat.jpg
83 thermostaat.jpg (3.44 MiB) 4864 keer bekeken
thermostaten.jpg
thermostaten.jpg (3.56 MiB) 4864 keer bekeken
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 mar 2018, 18:12 0 x

Nu zal hij nog eerder open gaan, blijft ie nog langer koud.... ;)
Bij mij zit er ook een metalen in, destijds door de dealer geplaatst.
Bij temperaturen van rond het vriespunt duurt het inderdaad vrij lang voor de temperatuur meter uit de hoek komt, dat was al zo toen ik een nieuwe voeler geplaatst had.
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

23 mar 2018, 20:50 0 x

Toevallig heb ik vorige week ook mijn thermostaat verv. 87 graden versie
Had al langer het idee dat het wat langer duurde dan normaal dat de motor warm werd.
Het heeft geen donder geholpen inbeelding dus.
IK moet zeggen heb nog nooit zo'n vreemde thermostaat gezien. ben gewend aan de nieuwe type afgezien van de electronische gestuurde thermostaten van tegenwoordig.

Wat nu wel opvalt is dat de temp over de 90 graden staat zeg maar 95 graden iemand nog meer met een AUA zo hoog.

Ik moet de temp van de zomer eens in de gaten houden lpg en vol belast met vakantie.

En anders gaat de nieuwe type met andere deksel er gewoon in.
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

24 mar 2018, 00:57 0 x

Ik zie het ook als een proefproject. Kosten nog geen 15 euro en ik ben morgen een uur van de straat 😁 maar waarom is er gewisseld van 87 naar 83 graden ?
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

24 mar 2018, 00:59 0 x

audiJan schreef:
23 mar 2018, 20:50
Toevallig heb ik vorige week ook mijn thermostaat verv. 87 graden versie
Had al langer het idee dat het wat langer duurde dan normaal dat de motor warm werd.
Het heeft geen donder geholpen inbeelding dus.
IK moet zeggen heb nog nooit zo'n vreemde thermostaat gezien. ben gewend aan de nieuwe type afgezien van de electronische gestuurde thermostaten van tegenwoordig.

Wat nu wel opvalt is dat de temp over de 90 graden staat zeg maar 95 graden iemand nog meer met een AUA zo hoog.

Ik moet de temp van de zomer eens in de gaten houden lpg en vol belast met vakantie.

En anders gaat de nieuwe type met andere deksel er gewoon in.
Als de temperatuur meer dan 90graden aangeeft dan zou ik de sensor vervangen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2018, 07:51 1 x

Zou het iets te maken kunnen hebben met (veranderde) eisen voor de uitstoot rond 2002?
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2018, 08:32 0 x

Wat nu wel opvalt is dat de temp over de 90 graden staat zeg maar 95 graden iemand nog meer met een AUA zo hoog.

Ik moet de temp van de zomer eens in de gaten houden lpg en vol belast met vakantie.

En anders gaat de nieuwe type met andere deksel er gewoon in.
[/quote]


Audi Jan misschien kunje eens dit middel proberen van merk Bardahl Top olie.

Ik wel eens andere olie toevoegingen gebruik bij mijn olie voor rustiger loop....

Ben heel benieuwd of jij hiermee je temperratuur van de zomer ermee lager krijgt.

Wat mijn advies is jij je koel radiator checkt of de lamellen verpulverd zijn of de thermostaat van de koelventilator checkt of vervangt voor een nieuwe exemplaar wellicht hij te laat schakeld.

http://www.bardahl.nl/product/2400-top-olie-nl/

(Heb geen aandelen of ben niet werkzaam bij het bedrijf etc)

Succes
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

31 mar 2018, 10:41 0 x

De proef heeft niets gebracht, ik rij s,ochtends altijd hetzelfde traject en had al na een paar dagen in de gaten dat hij idd wat later op temperatuur kwam. Zal bij gelegenheid de oude thermostaat weer terugmonteren.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

31 mar 2018, 13:27 0 x

Dat langzame opwarmen merk ik ook in de winter, hoewel ik pas een nieuwe thermostaat heb gemonteerd.

De kachel gebruikt vrij veel warmte van het koelsysteem. Als het echt koud is buiten, rij ik meestal weg met de kachel op 18 graden. Dan is de motor sneller warm. Als de motor op temperatuur is, verhoog ik geleidelijk de ingestelde temperatuur van de kachel. Zodat er niet in ene heet water in stroomt. Dit zou de kachel kunnen beschadigen als je dit vaak doet.

Andersom merk je de flinke afname van warmte ook: Afgelopen zomer reed ik Col 'd Agnel in de Franse Alpen. Dat was in de eerste versnelling vol gas om boven te komen. Toen liep de temperatuur op. Toen ik de kachel aanzette, bleef de motortemperatuur keurig op 90 graden. Je hebt dan dus als het ware twee koelsystemen! Raampjes open om het niet al te warm te krijgen! :dizzy:
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mar 2018, 15:39 0 x

Als ik iets vreemd vind aan de temperatuurmeter op het dashboard, begin ik met kijken wat de ECU ervan vindt (via OBD uitlezen dus). De dashboardmeter is tamelijk onbruikbaar want hij geeft 90 aan voor alle temperaturen tussen 80 en 100.

Ik zou dus zeker vaststellen wat de motortemperatuur is, wanneer het dashboardmetertje 95 aangeeft, want goede kans dat je (ruim) boven de 100 graden zit.

Tijdens bergbeklimmen met een 800 kg caravan erachter (3000 tpm in de 3e versnelling) is mijn temperatuurmeter ook wel wat boven de 90 gekomen - de OBD-temperatuur was toen opgelopen tot 107 graden (airco uit, kachel uit).
Dat was overigens met mijn ATL-dieseltje.
Plaats reactie