EPC, motorlampje, en uitvallen A2

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Berry_A2
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2018, 17:58
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

31 mar 2018, 11:25 0 x

Hallo,

Sorry ik snap niet veel hierzo van het forum. Mijn excuses als dit bericht dan ook verkeerd staat.
Maar echter heb ik wat problemen met mijn Audi A2 1.4 75pk benzine variant.

Als ik hem in de achteruit zet dan gaan bij mij de EPC en motor lampje aan. Ook springt hij over op een nooddoop stand tenminste dat vermoed ik. Soms valt die ook compleet uit ook op de auto als ik schakel en hou de koppeling dan net wat te lang in als deze lampjes aan zijn dan. Nu heb ik een uitlees apparaat gekocht en krijg ik deze meldingen steeds te zien. Zie foto’s!

Ik heb de EGR klep al laten vervangen en opnieuw laten in lezen. En iets van het eerst spruitstuk van de uitlaat. Dit is bij Audi zelf gebeurd maar na een paar weken was het probleem er weer en hun konden niks meer voor me betekenen.

Iemand hier die dit met mij kan oplossen? Mijn monteur wilt het graag doen maar hij zegt voor ons is het zoeken na een spelt in een hooi berg. Hij verwees me dan ook door na hier om te kijken of iemand deze problemen ook al eens had gehad.

Gr Berry
Bijlagen
54218BE4-01A0-45FE-B8E8-73C276F6FC86.jpeg
54218BE4-01A0-45FE-B8E8-73C276F6FC86.jpeg (2.47 MiB) 6156 keer bekeken
7A7E4233-060B-4674-A6FA-F61BEC8564CB.jpeg
7A7E4233-060B-4674-A6FA-F61BEC8564CB.jpeg (2.46 MiB) 6156 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2709
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mar 2018, 12:28 1 x

Er is duidelijk iets mis met de brandstofvoorziening. Een beetje monteur moet dat kunnen oplossen. Om te beginnen zou ik de druksensor in het inlaatspruitstuk vervangen. Dan zou je tweede foutmelding weg moeten blijven.

Ik begrijp dat na het starten alles normaal is (de controlelampjes gaan netjes uit). Bij koude motor is het mengsel wat rijker, dus dan valt een probleem van te arm mengsel niet op.

Als de motor warm is, gaan kennelijk de EPC en motormanagement lampjes aan, maar
- pas als je de achteruit inschakelt?
- of ook als je de koppeling wat langer ingetrapt houdt bij schakelen?

Als de motor warm is, hoeveel toeren geeft de toerenteller dan aan?
Gebruikersavatar
Berry_A2
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2018, 17:58
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

01 apr 2018, 09:59 0 x

Het toeren tal ligt tussen de 600 en 900 als die warm is. Als ik hem met een koude motor start dan ligt die op 1000 tot 1200 toeren.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 apr 2018, 11:56 0 x

Berry,

De waarden die je noemt klopt wel beetje is ook afhankelijk airco aan staat bij mij...een BBY .1.4 benzine met penbobines.


Dat je Epc en motorlampje aan gaat is zoals Peter zegt te maken met de verbranding.
Soms kan het het meerdere type fout meldingen geven , zoals je aangeeft met diagnose apparaat.

Doordat je de koppeling in zijn achteruit net te laag toeren meldde die fout kreeg net als je dit bij optrekken dus belasten ook soms krijgt.

Alles wat met de verbranding te maken heeft kan oorzaak zijn ,zoals injector lekkage afdichtings ringetje van die ene 2e cilinder of haperende klep verstopt door vervuiling of slecht kontakt bedrading massa etc ,haperende /verstopte hydrolische klep stoter of een bougies kabel,bougie aangezien je een AUA 1.4 benzine bezit .


Wel beetje gek dat de Audi dealer niks kan betekenen is wel heel gek,of bedoel je niet helpen zonder het in rekening te brengen het weer een zoekwerk gaat worden en extra kosten met zich meebrengt. :rolleyes:


Heeft de Audi dealer diagnose vooraf gedaan toen EGR klep vervangen moest worden of was het nav uw eigen diagnose ze gingen repareren ?

Hebben ze dit kort na garage bezoek Audi dealer waar de EGR klep vervangen is ,ook opnieuw diagnose gedaan en welke foutcodes vonden die dan ?

Denk dat je combinatie had van meer verborgen problemen met de motor en zo nu en dan achteraf zich melden dan je eerst had , nadat de Egr vervangen was.

Hebben ze ook in het verleden bij uw A2 de gasklep schoongemaakt of bekeken etc zo niet dit tegelijk checken ,maar als eerste rond de 2e cilinder genoemde punten.

Dit zou ook eventuele gekke meet foutmeldingen kunnen geven je op een verkeerde diagnose kunt komen... .

Vraag anders advies bij @koop9 of @luukske dus de A2dokter.nl

succes met het verhelpen van je storings melding en oorzaak te vinden
Gebruikersavatar
Berry_A2
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2018, 17:58
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

01 apr 2018, 13:04 0 x

AudiFanSedert1971 schreef:
01 apr 2018, 11:56
Berry,

De waarden die je noemt klopt wel beetje is ook afhankelijk airco aan staat bij mij...een BBY .1.4 benzine met penbobines.


Dat je Epc en motorlampje aan gaat is zoals Peter zegt te maken met de verbranding.
Soms kan het het meerdere type fout meldingen geven , zoals je aangeeft met diagnose apparaat.

Doordat je de koppeling in zijn achteruit net te laag toeren meldde die fout kreeg net als je dit bij optrekken dus belasten ook soms krijgt.

Alles wat met de verbranding te maken heeft kan oorzaak zijn ,zoals injector lekkage afdichtings ringetje van die ene 2e cilinder of haperende klep verstopt door vervuiling of slecht kontakt bedrading massa etc ,haperende /verstopte hydrolische klep stoter of een bougies kabel,bougie aangezien je een AUA 1.4 benzine bezit .


Wel beetje gek dat de Audi dealer niks kan betekenen is wel heel gek,of bedoel je niet helpen zonder het in rekening te brengen het weer een zoekwerk gaat worden en extra kosten met zich meebrengt. :rolleyes:


Heeft de Audi dealer diagnose vooraf gedaan toen EGR klep vervangen moest worden of was het nav uw eigen diagnose ze gingen repareren ?

Hebben ze dit kort na garage bezoek Audi dealer waar de EGR klep vervangen is ,ook opnieuw diagnose gedaan en welke foutcodes vonden die dan ?

Denk dat je combinatie had van meer verborgen problemen met de motor en zo nu en dan achteraf zich melden dan je eerst had , nadat de Egr vervangen was.

Hebben ze ook in het verleden bij uw A2 de gasklep schoongemaakt of bekeken etc zo niet dit tegelijk checken ,maar als eerste rond de 2e cilinder genoemde punten.

Dit zou ook eventuele gekke meet foutmeldingen kunnen geven je op een verkeerde diagnose kunt komen... .

Vraag anders advies bij @koop9 of @luukske dus de A2dokter.nl

succes met het verhelpen van je storings melding en oorzaak te vinden
De Audi dealer kan niks doen want die zeiden dat het te duur was. De egr klep is vervangen na een diagnose van hun. Omdat ik de auto ook daar gekocht had. En natuurlijk moesten ze iets doen van de Bovag. Verder geen diagnose meer daar laten doen vanwege de koste uitlezen kost namelijk €75 bij hun. Wel is er na een maand nog eens door hun uitgelezen maar toen stonden er geen fouten in werd er gezegd. Verder is er niks aan mijn Audi gebeurd in die 3 wat ik hem nu heb. Behalve dan grote en kleine beurten. Wel merk ik als de lampjes aan zijn dat ik met een volle tank maar 250km tot 300 km kan rijden. Als de lampjes uit zijn dan kan ik met gemak 450 tot 500 km ermee halen. Iedereen zegt verkoop de Audi en kijk voor een andere. Maar met de km stand (118230km) wat die van mij heeft en hoe mooi dat die nog is zie ik dit zelf niet zitten. Hij rijd over het algemeen perfect op deze

Welke stappen kan ik nu als beste gaan uitvoeren volgens jullie?
Gebruikersavatar
DED@2
Audi A2 clublid
Berichten: 1655
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

01 apr 2018, 14:09 0 x

Hi Berry, kom je ook naar de meeting? Misschien kan hij dan uitgelezen worden en wat beter mee gedacht worden met je. Het is idd zonde om zon mooie colourstorm in silver te laten gaan. Omdat hij niet helemaal 100% is kan je ook niet de volledige prijs vragen.
Ik ben geen specialist, zoals anderen onder ons, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet opgelost kan worden zonder exhorbitant hoge kosten. AUA heeft zijn nukken, maar is over het algemeen een prima recht toe recht aan motortje. In de tussentijd wat fora uitkammen op vergelijkbare gevallen, mogelijk wordt je daar wat wijzer van.
Op afstand is het altijd lastig om diagnoses te stellen.
Gebruikersavatar
PascalG
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jul 2016, 20:33

01 apr 2018, 15:54 0 x

Hier dezelfde storing gehad P0171 ofwel 17559

De oplossing is niet moeilijk, maar je moet wel even zoeken! Na lang uitvogelen wat het bij mij was, bleek het probleem te liggen aan de software in de computer! Er is een terugroepactie geweest vanuit Audi om dit op te lossen, maar omdat de mijne is ingevoerd, is deze niet hersteld.

Het probleem ligt in de tolerantiewaardes van de software. Hiervoor is een update beschikbaar, maar dan moet de computer wel te updaten zijn.. Daar zit vaak het probleem. Mijne was niet te updaten en ik moest op zoek naar een andere computer. Nadat deze is gemonteerd en ingeleerd, waren alle problemen over! Wel moeten de sleutels en eventuele cruise controle opnieuw geprogrammeerd worden. In mijn voorsteltopic staan alle gegevens van d computer en welke computer je moet zoeken.

Ik heb hem gevonden door een sloperij te bellen en te laten kijken in de landelijke database. Kosten computer €60,00. Monteren en inleren bij de Audidealer €125,00
Gebruikersavatar
Spinazie
Audi A2 clublid
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 apr 2018, 16:24 0 x

Ik heb de relvante berichten even afgesplitst naar een nieuw draadje.

Wat betreft de motorsturing, het is inderdaad in sommige gevallen mogelijk de ECU te updaten, zie ook https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... atethread/ Al kan ik niets zeggen over of dit ook relevant is in jouw geval. Kan me niet voorstellen dat je motor hiervan ook echt gaat uitvallen.
Gebruikersavatar
chipsoer
Audi A2 clublid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Roermond
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 apr 2018, 21:09 0 x

PascalG schreef:
01 apr 2018, 15:54
Hier dezelfde storing gehad P0171 ofwel 17559

De oplossing is niet moeilijk, maar je moet wel even zoeken! Na lang uitvogelen wat het bij mij was, bleek het probleem te liggen aan de software in de computer! Er is een terugroepactie geweest vanuit Audi om dit op te lossen, maar omdat de mijne is ingevoerd, is deze niet hersteld.

Het probleem ligt in de tolerantiewaardes van de software. Hiervoor is een update beschikbaar, maar dan moet de computer wel te updaten zijn.. Daar zit vaak het probleem. Mijne was niet te updaten en ik moest op zoek naar een andere computer. Nadat deze is gemonteerd en ingeleerd, waren alle problemen over! Wel moeten de sleutels en eventuele cruise controle opnieuw geprogrammeerd worden. In mijn voorsteltopic staan alle gegevens van d computer en welke computer je moet zoeken.

Ik heb hem gevonden door een sloperij te bellen en te laten kijken in de landelijke database. Kosten computer €60,00. Monteren en inleren bij de Audidealer €125,00
Hier sluit ik me bij aan. Je moet motorstuurapparaat 036906034EG hebben voor een AUA motor, met een update erop krijgt het een andere nr enwel 036906034AB De eerste motorstuurapparaten in de AUA motoren hebben het nr 036906034Q deze ziin niet te updaten.
Gebruikersavatar
Berry_A2
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2018, 17:58
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

11 mei 2018, 23:06 0 x

Waar kan ik dan vinden wat ik hiervoor nodig heb? Jullie gooien voor mij met wartaal hahaha. Ik ben zelf maar zonnenpanelen monteur.

Ik rij morgen zelf nog even na Audi on te kijken of ik die van mij kan laten update. Als dit niet het geval is zal ik toch zelf maar even van alles moeten gaan uitzoeken en hoe ik dit kan maken en eventueel weer alles laten inlezen.
Gesloten