Schokdempers vervangen
- RidderHaenen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Heb nieuwe schokdempers nodig en wilde de rubbers dan ook maar meteen vervangen.
Was trouwens bij Janssen in Oosterbeek en die gaven een behoorlijke prijs. (inclusief wielremcilinder en uitlijnen 800 plus euro) 300 materiaal en 4 uur werk.
Kristof
Was trouwens bij Janssen in Oosterbeek en die gaven een behoorlijke prijs. (inclusief wielremcilinder en uitlijnen 800 plus euro) 300 materiaal en 4 uur werk.
Kristof
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ridderhaenen,
Hier staan ze:
https://www.realoem.me/Audi/RDW/A2/2002 ... 500/500020
Een mooie site, je hele A2 in stukjes!
Hier staan ze:
- RidderHaenen
dankje @jaapje ,jaapje schreef: ↑24 mei 2018, 01:02Ridderhaenen,
Hier staan ze:
ik zie het die gaan er dus niet af bij het verwisselen van de schokbrekers. Mooie site inderdaad! Ga ik nog vaker gebruik van maken denk ik

- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Bij het vervangen van de schokdempers is het raadzaam om de aanslagrubbers (die zitten bovenop) en stofkappen tegelijkertijd te vervangen. De aanslagrubbers zijn vaak verrot. Voor de schokdempers aan voorzijde moeten ook de toplagers meegenomen worden. Elke garage die deze klus uitvoert zal dit automatisch mee moeten nemen, evenals alle bouten en moeren. De prijs van de losse onderdelen exclusief de schokdempers is ongeveer €125 (origineel Audi).RidderHaenen schreef: ↑24 mei 2018, 00:00Heb namelijk nieuwe schokdempers nodig en wilde deze rubbers dan ook maar meteen vervangen.
Je zou kunnen overwegen om andere schokdempers te monteren van bijv. Koni (FSD) of de Bilstein. Geven de A2 net wat meer stabiliteit.
Optioneel moet het purrubber die zich onder de achterveren bevindt vervangen worden. Normaal gesproken is het niet nodig om de auto uit te lijnen na het vervangen van de schokdempers, maar als dit al enige tijd is geleden dan kan dit zeker geen kwaad. Maar dat moet aan de slijtage van de banden af te lezen kunnen zijn.
Je kunt je voor de montage van de schokdempers ook wenden tot de A2 dokter. Nee, heb daar geen aandelen, maar dan wordt je ook goed(koper) geholpen.

Succes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- RidderHaenen
ha @HansJan
dankje voor je reactie, de a2 dokter klinkt goed voor de volgende keer
Ga nu gewoon naar koos van elk in arnhem. Hij wil er monroe onderzetten heb je daar ervaring mee? Meer stabiliteit lijkt mij wel prettig, als het maar niet ten koste van het rijcomfort gaat. Als ik de Bilstein neem dan de B4 neem ik aan?
dankje voor je reactie, de a2 dokter klinkt goed voor de volgende keer

- HansJan
- Moderator
@RidderHaenen ik heb jouw vragen mbt de schokdempers afgeplitst naar een nieuw draadje omdat ik meer vragen en antwoorden aan voel komen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
800€? -300€ materiaal = 500€ voor 4 uur werk??? Dat zijn Audi dealer prijzen .RidderHaenen schreef: ↑24 mei 2018, 00:00Heb nieuwe schokdempers nodig en wilde de rubbers dan ook maar meteen vervangen.
Kristof
Niet rot bedoeld, maar dat kan echt goedkoper. Daarnaast is 300€ voor een wieremcilinder ( gemiddeld 20-25€ per stuk) blijft er 250€ voor klein materiaal en 4 schokbrekers over. Dat is niet veel geld voor schokbrekers. Nu hoeft niet iedereen KONI FSD of Bilstein B6. Maar Monroe is gewoon een goed merk en niks mis mee. Dacht alleen dat die wel wat duurder zouden zijn. Of gaat het alleen om de achterkant. Zoals HJ al aangafbij de voorkant is het overwegen waard om de toplagersmeteen mee te (laten) vervangen. Scheelt weer arbeid als kort na de demperwissel alsnog kapot gaan.
Onderstellen zijn zo persoonlijk. Succes met de keuze

- Ger964
Je kunt ook eens bellen met Robert Curre in Velp.
Heeft heel lang voor Koos van Elk gewerkt en was daar de uitlijn koning.
Verder een vriendelijke vent die klantgericht is.
Van Essen Westervoort is ook nog een optie.
Heeft heel lang voor Koos van Elk gewerkt en was daar de uitlijn koning.
Verder een vriendelijke vent die klantgericht is.
Van Essen Westervoort is ook nog een optie.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
ter info
Een set Monroe reflex gas versies dat zijn de gasdempers met zelfstellende eigenschappen zonder overige materialen kosten die kun je van( sachs ,bilsteijn,monroe ,etc zelfs pro sets incl bouten etc, nemen ) circa voor de voorzijde 105 achterzijde 88 euro set rondom (4 stuks) dus 200 euro .en overige materialen circa 80- 100. maar dan zonder voor de achterste dempers de zachte gele polystr. lager inleg. bij dealer te kopen!
Bij nieuwe set dempers monteren zou ik wel uitlijnen vooral je nieuwe of recent vervangen banden had sets ,met de stuurkogels ,fusee lagers etc... vooral je de historie van wagen niet weten qua onderhoud. Het niet doen is vaak op eigen keuze natuurlijk maar of dat slim is...
mag je zelf over nadenken te doen..bezuinig niet op de "dubbeltje's "... veiligheid gaat voor...en kwaliteit werk.
https://www.auto-onderdelen24.nl/audi/a ... hokdempers
Standaard was mijn Audi voorzien van Monroe gasversie/hydrolische versies met het Monroe en Audi logo erop geslagen met de Audi nummers
Ik dacht dat de Audi prijs met" originele" 4 Audi veren op kleurcode rond 350 euro zouden zijn zonder kortingen bij de dealer.
een hele set via Audi dealer rondom incl monteren ,uitlijnen etc en klein materialen was rond 2015 circa 1100,-- euro met montage en 2 jaren garantie .
montage zou zo in 2,5 uren moeten lukken.
sommige bouten moeren zitten bij toplagersets erbij en onderste 2 zachte polystr lager voor de achterdealer alleen verkrijgbaar dealer.
Een set Monroe reflex gas versies dat zijn de gasdempers met zelfstellende eigenschappen zonder overige materialen kosten die kun je van( sachs ,bilsteijn,monroe ,etc zelfs pro sets incl bouten etc, nemen ) circa voor de voorzijde 105 achterzijde 88 euro set rondom (4 stuks) dus 200 euro .en overige materialen circa 80- 100. maar dan zonder voor de achterste dempers de zachte gele polystr. lager inleg. bij dealer te kopen!
Bij nieuwe set dempers monteren zou ik wel uitlijnen vooral je nieuwe of recent vervangen banden had sets ,met de stuurkogels ,fusee lagers etc... vooral je de historie van wagen niet weten qua onderhoud. Het niet doen is vaak op eigen keuze natuurlijk maar of dat slim is...

https://www.auto-onderdelen24.nl/audi/a ... hokdempers
Standaard was mijn Audi voorzien van Monroe gasversie/hydrolische versies met het Monroe en Audi logo erop geslagen met de Audi nummers
Ik dacht dat de Audi prijs met" originele" 4 Audi veren op kleurcode rond 350 euro zouden zijn zonder kortingen bij de dealer.
een hele set via Audi dealer rondom incl monteren ,uitlijnen etc en klein materialen was rond 2015 circa 1100,-- euro met montage en 2 jaren garantie .
montage zou zo in 2,5 uren moeten lukken.
sommige bouten moeren zitten bij toplagersets erbij en onderste 2 zachte polystr lager voor de achterdealer alleen verkrijgbaar dealer.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- stefan74
Die prijzen zijn inderdaad fors.
Garages willen nog wel eens de prijs opdrijven omdat het een audi is.
Maar alle delen van het onderstel en remmen zijn generiek VAG, oftwel heel veel aanbod- en goedkoop-, aangezien ze niet alleen onder een A2 gaan, maar ook nog onder 40+ andere VAG modellen/uitvoeringen.
De veren is een ander verhaal; je hebt al een setje prima veren ,b.v. Lesfjors , voor 85 euro de 4, kan goed uitpakken hoor, maar als je zeker wilt weten dat je er geen veren onderdoet die ook onder een 1100 kg Fabia diesel kunnen zou ik de veren bij audi halen met de juiste kleurcode, en dat is dus wel érg veel geld.
Losse remcylinders zijn er al vanaf een paar euro per stuk; een complete voorgemonteerde set met de remvoering, veren, stellers etc voor beide kanten vanaf een 25 euro; wil je merkspul (TRW, Brembo, Bosch etc.) dan begint het bij zo'n 40 euro : https://www.pitstraat.com/audi/a2/8z-19 ... 92073-c203
Schokdempers idem dito. Ik heb 3 jaar geleden een setje kayaba's (KYB) gekocht, 4 stuks voor rond de 100 euro. Als ik de gewone Monroe's had genomen was ik destijds iets van 135 euro kwijtgeweest
Moet er wel bijzeggen dat ik veel in duitsland bestel, Het is dan wel een kunst om een shop te vinden die in alles goedkoop is wat je op dat moment nodig hebt.
Garages willen nog wel eens de prijs opdrijven omdat het een audi is.
Maar alle delen van het onderstel en remmen zijn generiek VAG, oftwel heel veel aanbod- en goedkoop-, aangezien ze niet alleen onder een A2 gaan, maar ook nog onder 40+ andere VAG modellen/uitvoeringen.
De veren is een ander verhaal; je hebt al een setje prima veren ,b.v. Lesfjors , voor 85 euro de 4, kan goed uitpakken hoor, maar als je zeker wilt weten dat je er geen veren onderdoet die ook onder een 1100 kg Fabia diesel kunnen zou ik de veren bij audi halen met de juiste kleurcode, en dat is dus wel érg veel geld.
Losse remcylinders zijn er al vanaf een paar euro per stuk; een complete voorgemonteerde set met de remvoering, veren, stellers etc voor beide kanten vanaf een 25 euro; wil je merkspul (TRW, Brembo, Bosch etc.) dan begint het bij zo'n 40 euro : https://www.pitstraat.com/audi/a2/8z-19 ... 92073-c203
Schokdempers idem dito. Ik heb 3 jaar geleden een setje kayaba's (KYB) gekocht, 4 stuks voor rond de 100 euro. Als ik de gewone Monroe's had genomen was ik destijds iets van 135 euro kwijtgeweest
Moet er wel bijzeggen dat ik veel in duitsland bestel, Het is dan wel een kunst om een shop te vinden die in alles goedkoop is wat je op dat moment nodig hebt.