apk afkeur remslang
- andretti_a2
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Hallo a2 rijders,
mijn auto was prima in orde maar met de nieuwe RDW regels sinds 18 mei moet het rubber van de remslang voor bloot om te zien of daar roest zit. Rubber snij je dus eraf.
Welke remslang moet ik hebben met banjo aansluiting? gaat om 1.2. tdi
Kan iemand me een link sturen dan bestel ik ze gelijk!
deze bijvoorbeeld? helaas niet op voorraad
https://www.winparts.nl/remsysteem/rems ... 98839.html
Bedankt!
Andre
mijn auto was prima in orde maar met de nieuwe RDW regels sinds 18 mei moet het rubber van de remslang voor bloot om te zien of daar roest zit. Rubber snij je dus eraf.
Welke remslang moet ik hebben met banjo aansluiting? gaat om 1.2. tdi
Kan iemand me een link sturen dan bestel ik ze gelijk!
deze bijvoorbeeld? helaas niet op voorraad
https://www.winparts.nl/remsysteem/rems ... 98839.html
Bedankt!
Andre
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Tijdens de APK keuring wordt er geen rubber afgesneden!
De keuring van dit deel van het remsysteem dient visueel (dat is dus alleen met de ogen!) te geschieden.
Er mag geen zichtbare corrosie aanwezig zijn en geen scheurtjes zichtbaar zijn en uiteraard geen lekkage!
De keuring van dit deel van het remsysteem dient visueel (dat is dus alleen met de ogen!) te geschieden.
Er mag geen zichtbare corrosie aanwezig zijn en geen scheurtjes zichtbaar zijn en uiteraard geen lekkage!
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Je geeft het zelf al aan een SLANG, daar ga je niet in snijden voor een keuring , dit moet een foute ( Belgische ) grap zijn. Eerst informeren of het on een slang of een leiding gaat en welke dan!
- andretti_a2
Helaas moet ik je mededelen dat de regels zijn aangepast. Ik heb de RDW keurmeester zelf het rubber zien afsnijden bij een andere auto dat de remslang aansluiting beschermd. Bij mijn auto moest dat later ook. Onder dat rubber roest het en dan kan de remslang uit het ijzer schieten is het verhaal als je hard remt. De garagehouder wist dit zelf ook niet.
Is weer goede handel voor de garages natuurlijk die de APK verzorgen
Is weer goede handel voor de garages natuurlijk die de APK verzorgen
- Thck
In de nieuwe regelinggeving staat dat indien er op een remleiding of remslang zichtbare corrosie zit er na het afkrabben hiervan (dus het wegkrabben van deze corrosie) dit is dus wat anders dan het rubber wegsnijden!, er geen putcorrosie zichtbaar mag zijn (dit zijn kleine roestpuntjes in het zichtbare oppervlak!)
Indien de keurmeester daadwerkelijk het rubber eraf snijdt past hij de regelgeving m.b.t. dit onderwerp niet juist toe.
Indien de keurmeester daadwerkelijk het rubber eraf snijdt past hij de regelgeving m.b.t. dit onderwerp niet juist toe.
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Wat een raar verhaal. Even de APK-regels erbij pakken: https://handboek.rdw.nl/personenautos/r ... inrichting
Naar het onderdeel remleidingen:
Wijze van keuren:
Naar het onderdeel remleidingen:
Prima, moet hier dan het rubber voor weggehaald worden?a. niet in ernstige mate zijn misvormd; Indien een remslang is misvormd, is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 55 en 56, van toepassing;
b. niet langs andere voertuigdelen schuren, en
c. geen zodanige beschadigingen vertonen dat het wapeningsmateriaal zichtbaar is. De slangen die aan de buitenzijde van een metalen wapening zijn voorzien, mogen geen beschadiging vertonen.
Wijze van keuren:
Zou interessant zijn om aan de APK-keurmeester te vragen op welk punt van het APK-werkboek hij uitgaat.Onderdeel a: visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
Onderdeel b: visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. De bestuurde wielen worden naar de uiterste linker- en rechterstuurstand gebracht.
Onderdeel c: visuele controle terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
- Thck
Zoals ik al zei, in 1e instantie visueel en indien zichtbare corrosie deze wegkrabben om vervolgens weer visueel vast te stellen of er zich geen putcorrosie heeft gevormd in het leidingmateriaal.
Rubber wegsnijden is geen officiele optie.
Het is wel zo dat daar waar de remslang aan de wartel (schroefdraaddeel) is bevestigd er soms eeen rubber bescherming omheen zit. Hierdoor is moeilijk te zien of daar corrosievorming onder heeft plaats gevonden.
Deze hoes mag dan (mits hij niet zo te verschuiven is) met gereedschap (dat zou dan het mes kunnen zijn) verwijderd worden om dan visueel vast te stellen of op dat deel van de remslang/schroefdraad geen roestvorming zit.
Mogelijk dat dit laatste dus geschied is.
Rubber wegsnijden is geen officiele optie.
Het is wel zo dat daar waar de remslang aan de wartel (schroefdraaddeel) is bevestigd er soms eeen rubber bescherming omheen zit. Hierdoor is moeilijk te zien of daar corrosievorming onder heeft plaats gevonden.
Deze hoes mag dan (mits hij niet zo te verschuiven is) met gereedschap (dat zou dan het mes kunnen zijn) verwijderd worden om dan visueel vast te stellen of op dat deel van de remslang/schroefdraad geen roestvorming zit.
Mogelijk dat dit laatste dus geschied is.
- andretti_a2
Dat klopt helemaal Thck!
Inmiddels remleidingen besteld
Kan dus slotje op
Inmiddels remleidingen besteld
Kan dus slotje op
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wat mij betreft zou ik daar geen probleem mee hebben.
2 jaar terug ook 2 nieuwe remslangen voor moeten vernieuwen, waren ingescheurd precies waar ze overgaan in het metalen deel aan de veerpoot kant.
Kon je zonder brug eigenlijk niet zien, slang zag er verder prima uit.
Je moest echt onder de auto staan en de slang wegbuigen van de veer poot om het te zien.
Prima gevonden door de keurmeester.
Moet zeggen dat ze hier best streng zijn, ik vindt het prima.
2 jaar terug ook 2 nieuwe remslangen voor moeten vernieuwen, waren ingescheurd precies waar ze overgaan in het metalen deel aan de veerpoot kant.
Kon je zonder brug eigenlijk niet zien, slang zag er verder prima uit.
Je moest echt onder de auto staan en de slang wegbuigen van de veer poot om het te zien.
Prima gevonden door de keurmeester.
Moet zeggen dat ze hier best streng zijn, ik vindt het prima.