dynamo reperatie in Leiden?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
tschrama
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

02 jun 2018, 00:37 0 x

Wie kan mij een tip geven waar ik in Leiden mijn A2 1.6 fsi dynamo of accu kan laten repareren?

Accu lampje blijft branden ook na rijden, stuurbekrachtiging valt uit en hij start nog amper.

Zit er erg mee omhoog vanwege de kids die deze week bij me logeren en naar school gebracht moeten worden.

Groet,
Thijs
ronald.bos
Motortype: (nog) geen Audi A2

02 jun 2018, 10:44 1 x

Hoi, niet in Leiden, maar: ik heb zelf mijn dynamo bij een Bosch garage laten vervangen. Ik heb ze verwezen naar tips in dit forum over hoe je zonder al te veel moeite de dynamo kunt vervangen en dat scheelde nog flink in de uren die ze er voor moesten maken. Verder gewoon een revisie dynamo erin laten zetten. Was trouwens wel een 1.4 (benzine), weet niet hoe speciaal de 1.6 is wat betreft de dynamo.
tschrama

02 jun 2018, 10:51 0 x

Hi Ronald, dank voor de tip! Weet je nog wat de kosten waren?
ronald.bos

02 jun 2018, 11:07 1 x

De dynamo zelf kostte €281 ex. BTW, dat is inclusief inruilen oude dynamo. Er is toen nog meer gesleuteld aan de A2, en uren zijn niet gespecificeerd per onderdeel, dus aantal uren kan ik niet achterhalen.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 jun 2018, 17:30 1 x

Om de ergste nood te lenigen: koop een acculader en laadt 's nachts de accu bij. Dan kun je 's morgens gemakkelijker starten en in elk geval kinderen naar school brengen.

Vervolgens zou ik testen wat de conditie van de accu is: als de dynamo niet bijlaadt, lijkt de accu slecht. Maar misschien is ie gewoon leeg. Als de dynamo niet fris is, kun je op een volle accu nog best 100 km rijden, zelfs met licht aan. Maar als je zeker weet dat de dynamo goed is, merk je snel genoeg hoe de accu er aan toe is.

En dan de dynamo vervangen: bij mijn 1.4 benzine betaalde ik in 2016 € 134 voor een gereviseerde dynamo (met inleveren van de oude) en € 70 voor een nieuwe accu (Varta E44 77 Ah). Dat kan nu een paar euro duurder zijn.
Het vervangen van de dynamo kostte mij ca 2 uur (het was de eerste keer) en de accu verwissel je in een kwartier (bij elke A2).
Ik weet niet of het vervangen van de dynamo bij een 1.6 lastiger is dan bij een 1.4 (en dus wat meer tijd kan kosten).
Thck

02 jun 2018, 17:45 1 x

Het vaststellen of het de dynamo is c.q de accu is een simpele handeling.
Je moet even zien dat je ergens een AVO- meter leent (of koopt).
Zet deze (in de stand "Volt-gelijkspanning" over de beide accupolen), bij een geladen accu meet je +/- 12V. tot 12,5V.
Start nu de motor en de meetwaarde moet nu tussen de 13,5 en 14,5 Volt zitten ,(eerder richting de 14V / 14,5V).
Indien je deze waarde meet dan is de dynamo goed.
Je test vervolgens de accu door te kijken hoever het voltage terugvalt tijdens het starten. Dit mag bij een accu in goede conditie niet onder de 10V komen.
Ps:
Bij de Action koop je voor nog geen € 20 een voltmetertje die geschikt is om deze meting uit te voeren.
Succes.
tschrama

02 jun 2018, 18:23 0 x

Dag Peter!

Super bedankt voor de tip en informatie! Inderdaad, ik heb de accu eruit gehaald en aan een lab-voeding aangesloten. Hij laadt nu met 3.3A @ 12.6V.. dan zou hij na precies 1 dag laden weer vol moeten zijn.. of ongeveer dan.

Morgen middag zal ik hem van de 'lader' afhalen en eens meten welk voltage hij vast houd. Hopelijk kan ik dan tenminste de komende dagen de kids wegbrengen en naar mijn werk toe.

Nu heb ik nog nooit geklust aan even auto, maar heb ik wel een technisch beroep en opleiding. Ik hoop dus dat ik de dynamo zelf kan vervangen.. ik zit nou eenmaal nogal krap met financieen.

Heb je een tip voor me waar ik een 'gereviseerde dynamo ' kan kopen, misschien zelfs in de buurt van Leiden? Ee z.g.n. 'Bosch' garage misschien?
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 jun 2018, 18:42 1 x

Ik had de dynamo op Marktplaats gevonden. Eerst wel ff kijken welke stroom hij moet kunnen leveren. Er zijn wat verschillende dynamo's.
Een volle accu geeft 12,7 volt. Meet de spanning van de accu minstens een uur nadat je de lader hebt losgekoppeld. Zet de labvoeding op 13,8 volt onbelast. Dan laad je het snelst.
ronald.bos

03 jun 2018, 09:01 1 x

En wellicht had je hem al gezien: ervaringen van het in/uitbouwen dynamo 1.4 waar ik naar refereerde: viewtopic.php?f=17&t=4522. Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me weer dat je een 1.6 hebt, dus hopelijk heb je er iets aan.
tschrama

03 jun 2018, 09:38 0 x

Jazeker, ook gelezen. Heel leerzaam topic!

En ik heb eigenlijk veel zin om ook zelf de dynamo te vervangen, dan wel te repareren. Hier in Leiden heb ik een DoeHetZelf garage gevonden waar ik een werkruimte kan huren en gereedschap. Kost ongeveer 60 euro voor een hele ochtend (4 uren).

https://www.dhzflexwheels.nl

en hier een Voltage Regulator op ebay
https://m.ebay.co.uk/itm/Audi-A2-1-4-1- ... r=1&_rdt=1

eventueel een nieuwe dynamo of accu...

Eerst een de accu testen in de auto.. en testen of de auto de accu nog oplaad.
Plaats reactie