Welke bandenspanning?
- trebbor77
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Goedemorgen,
Ik kom er aan de hand van de handleiding en het internet niet helemaal uit. Heb op mijn A2 1.4 benzine Michelin 205 x 40 ZR 17 banden zitten en wil graag weten wat de bandenspanning moet zijn. Op internet vind ik op de ene site voor 2 bar en achter 1.9 (normale belasting) en op andere sites 2.6 voor en 2.8 achter.
Wie kan me uitsluitsel geven? En waar kan ik dat de volgende keer vinden?
Ik kom er aan de hand van de handleiding en het internet niet helemaal uit. Heb op mijn A2 1.4 benzine Michelin 205 x 40 ZR 17 banden zitten en wil graag weten wat de bandenspanning moet zijn. Op internet vind ik op de ene site voor 2 bar en achter 1.9 (normale belasting) en op andere sites 2.6 voor en 2.8 achter.
Wie kan me uitsluitsel geven? En waar kan ik dat de volgende keer vinden?
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Aan de binnenkant van de tankklep staat een tabel met de door Audi voorgeschreven waarden: voor 2.1 en achter 2.0.
Zelf rijd ik met 2.3 V/A. Hierdoor rolt de auto wat 'makkelijker' en heeft positief effect (bij mij helaas niet) op brandstofverbruik. Ook geeft de band wat minder mee bij het raken van de stoeprand en beschermd de velg daardoor wat beter. Nadeel is dat de band wat harder kan slijten en iets op comfort wordt ingeleverd (Voor zover daar met 17 inch al sprake van is).
Gewoon proberen!
Zelf rijd ik met 2.3 V/A. Hierdoor rolt de auto wat 'makkelijker' en heeft positief effect (bij mij helaas niet) op brandstofverbruik. Ook geeft de band wat minder mee bij het raken van de stoeprand en beschermd de velg daardoor wat beter. Nadeel is dat de band wat harder kan slijten en iets op comfort wordt ingeleverd (Voor zover daar met 17 inch al sprake van is).
Gewoon proberen!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Wat is de maximale druk van de banden?
Als je tot 3 Ato mag pompen niet verder gaan dan 2.4 Ato wegens rond gaan staan loopvlak.
Als je tot 3½ Ato mag is tot 2.7 Ato mogelijk.
En de 4 Ato die ik uit Korea kreeg is tot 3.1 Ato op te pompen.....
Wel controleren vooraf en na oppompen of ze werkelijk een steviger loopvlak hebben met liniaal en de
Nexen Studless kunnen wel deze druk... andere doe ik op 2.9 Ato wegens beetje rond gaan staan...
Studless banden is slappen wangen en extra hard zuinig loopvlak met B label... dus zuiniger....
de ander modellen van zelfde merk zoals de Zomerbanden mogen dus minder hard.
Omdat Michelin voor deze maat meerdere banden maakte met diverse namen en labels dus even hard oppompen tot 3.1 en kijk of deze rond gaat staan met liniaal....
1 band testen is genoeg en met keiharde banden rij je zuiniger en nooit te zacht.
Minder comfort en dat is met 40 serie iets anders dan mijn 65 serie....
Zelf zou ik voor 205/45/17 gaan om die reden!
Wel moet je standaard vering hebben en geen verlaagde.... want nieuwe wielkasten en dure banden weg gooien is zonde, achter kan, voor word krap....
Bovendien moet je bij deze maat redelijk ronde schouders zoeken dus geen rechte hoeken want die lopen vast in wielkast voor!
Als je tot 3 Ato mag pompen niet verder gaan dan 2.4 Ato wegens rond gaan staan loopvlak.
Als je tot 3½ Ato mag is tot 2.7 Ato mogelijk.
En de 4 Ato die ik uit Korea kreeg is tot 3.1 Ato op te pompen.....
Wel controleren vooraf en na oppompen of ze werkelijk een steviger loopvlak hebben met liniaal en de
Nexen Studless kunnen wel deze druk... andere doe ik op 2.9 Ato wegens beetje rond gaan staan...
Studless banden is slappen wangen en extra hard zuinig loopvlak met B label... dus zuiniger....
de ander modellen van zelfde merk zoals de Zomerbanden mogen dus minder hard.
Omdat Michelin voor deze maat meerdere banden maakte met diverse namen en labels dus even hard oppompen tot 3.1 en kijk of deze rond gaat staan met liniaal....
1 band testen is genoeg en met keiharde banden rij je zuiniger en nooit te zacht.
Minder comfort en dat is met 40 serie iets anders dan mijn 65 serie....
Zelf zou ik voor 205/45/17 gaan om die reden!
Wel moet je standaard vering hebben en geen verlaagde.... want nieuwe wielkasten en dure banden weg gooien is zonde, achter kan, voor word krap....
Bovendien moet je bij deze maat redelijk ronde schouders zoeken dus geen rechte hoeken want die lopen vast in wielkast voor!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ha!
Die jongen vraagt gewoon om de bandenspanning van zijn 17’ wieltjes , die niet in het klepje staan !
Hij gaat niet een vergelijkend banden onderzoek doen of zijn auto verbouwen!
2,3 bar voor en achter .... klaar!
Die jongen vraagt gewoon om de bandenspanning van zijn 17’ wieltjes , die niet in het klepje staan !
Hij gaat niet een vergelijkend banden onderzoek doen of zijn auto verbouwen!
2,3 bar voor en achter .... klaar!
- HansJan
- Moderator
Klopt @trebbor77, het is ook de enige plek waar dit staat vermeld. Het onderhoudsboekje maakt er per bandentype ook geen melding over. Maar met 2.3 rijdt het eigenlijk heel lekker, benieuwd naar jouw ervaring.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- trebbor77
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Gisterochtend had ik ze bijgevuld tot 2.1 en 2.0 en gisteravond gelijk maar weer terug naar de pomp om er 2.3 bar van te maken voor en achter. Merk gelijk het verschil; op de weg lijkt de auto meer te "rollen" over de weg wat als een verhoging van het rijcomfort voelt. Bij drempeltjes enz. merk je natuurlijk ook dat de banden harder zijn en minder meegeven.
Ben benieuwd of het ook een positief effect heeft op het verbruik, dat gaan we nu ervaren.
Ben benieuwd of het ook een positief effect heeft op het verbruik, dat gaan we nu ervaren.
- HansJan
- Moderator
Hoeveel was de bandenspanning eigenlijk voordat je de ze had bijgevuld?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid

Forumleden...
Voordat jullie maar lukraak met zijn allen de bandendruk gaan checken..
Je kent het wel een student die wat bijverdiend ...of iets dergelijks als "bandenboer" bij zo'n fastfitter gaat werken op een blauwe maandag dus jou weer wat anders zegt...Effin. .

Het hangt ook van type soort banden af....winter zomer etc.. en het moment je je banden checkt..
Koud of warm hè. Na snelweg etc. ..Je al behoorlijk druk verschil hebt.....
Ja zelfs op circuit hanteren ze soms heel andere bandenspanning...
Ook je rijstijl ,belading,motor type hangt het allemaal van af ...
Dit kwam ik voor jullie tegen er zal bij sommige leden ik hierzo lees ... nu zo eenvoudig wat meer km ters per verbruikte liter erbij komen....

https://kiesdebesteband.nl/bandenspanning
Edit
Ook handig
- Bijlagen
-
- bandenspanningstabel.pdf
- (593.6 KiB) 182 keer gedownload
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl