Welke olie voor de A2 3L?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mercy200
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mar 2018, 08:45
Locatie: Utrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

08 aug 2018, 16:42 0 x

Misschien dat ergens de voorbije jaren de vraag al voorbij is gekomen, maar ik kan het niet antwoord niet vinden.
In het instructieboekje van mijn A2 1.2 TDI staat dat er 505.01, 506.00 of 506.01 motorolie in moet. ACEA A2/A3 mag evt. ook.
Ik zie dat veel forumleden Castrol Edge longlife III 5W30 (volsynthetisch) gebruiken...maar op het etiket daarvan staat: VW 504.0/507.0 en Acea C3.
M.a.w.: matcht niet. Heb ik de verkeerde Castrol Edge te pakken, of maakt het niet uit wat ik erin gooi zolang er maar ergens VW/Audi op het etiket staat?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2018, 17:20 0 x

De normen worden af en toe aangepast: 507.00 is de meest recente VAG specificatie, dus ik zou olie met specificatie 507.00 gerust gebruiken als er 506.01 wordt voorgeschreven.
Gebruikersavatar
Spinazie
Audi A2 clublid
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2018, 17:27 0 x

Zou kunnen dat 507.00 nog niet bestond toen het boekje gemaakt werd. Niet de officiele bron (maar wel de snelste), de Duitse wiki over oliesoorten: https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Motor%C3%B6l

Ik kieper de Castrol 5W30 zowel in onze diesel als onze benzine.
Gebruikersavatar
mercy200
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mar 2018, 08:45
Locatie: Utrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

08 aug 2018, 17:41 0 x

Ah..dank je/jullie... de link is idd ook helpend:

Es gibt hierbei ein Kombiprodukt nach Norm VW 50400/50700, welches für alle A2-Motoren freigegeben ist und bedenkenlos unter allen Betriebs- und Wartungsbedingungen eingesetzt werden kann. Diese Öle werden oft als Longlife 3 Öle bezeichnet und schließen den A2 betreffend alle Vorgängernormen mit ein (...)
Im Longlife-Modus muss das Öl nach einer Wartungsintervallanzeige gewechselt werden. Die dabei maximal erreichbare Spanne beträgt 2 Jahre (720 Tage) oder 50.000km und variiert je nach Einsatzbedingungen (extreme Vollgasfahrten, Kurzstreckenbetrieb des Fahrzeugs). Hierbei sind Öle nach VW 50700 – Longlife 3 (5W30) oder VW 50601 – Longlife 2 (0W30) zulässig.


Na 50.000km de gehele inhoud verversen dus met LL olie...of is regelmatig bijvullen van hetgeen verbruikt wordt voldoende?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2018, 20:42 0 x

Ik zou zeker echt verversen en niet alleen bijvullen (tenzij je 1 liter per 5000 km of meer bijvult). Waarom bezuinigen op die paar euro: € 10/ liter = € 40 per 50.000 km is nog geen 0,1 cent per km
Gebruikersavatar
mercy200
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mar 2018, 08:45
Locatie: Utrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

09 aug 2018, 07:44 0 x

Peter_Maathuis schreef:
08 aug 2018, 20:42
Ik zou zeker echt verversen en niet alleen bijvullen (tenzij je 1 liter per 5000 km of meer bijvult). Waarom bezuinigen op die paar euro: € 10/ liter = € 40 per 50.000 km is nog geen 0,1 cent per km
Er gaat 3,8l motorolie in de 3L. Dwz dat als er 3,8l bijgevuld is binnen 50.000km (>=1 liter per 13.000km), dan IS deze reeds ververst. Alleen is het dan onduidelijk waar de oude olie is gebleven... Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 aug 2018, 08:14 0 x

Ja, dat zie je verkeerd. Je vult af en toe wat schone olie bij vervuilde (mindere kwaliteit) olie. Je verdunt de vervuiling dus wel, maar hij is niet weg.

Als er metaaldeeltjes in de olie terecht komen, heb je dat niet in de gaten.

Ik zeg: onverstandige en nauwelijks besparende bezuiniging. Reduceer je snelheid met 5 km/u en je bespaart veel meer...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

09 aug 2018, 08:29 0 x

Hoi Mercy200
Ja dat zie je verkeerd,
Wat over blijft na lange tijd bijvullen en niet verversen is een dikke drab vol met koolstofdeeltjes, zuren en andere niet gewenste materialen.
Het oliefilter kan dat maar beperkt op nemen.
Waarom zou je voor 0,1cent per km risico gaan lopen dat je motor in de soep draait? Zoals @Peter_Maathuis aangaf?
Je kan het vergelijken met frituurvet, als het eenmaal te heet is geweest helpt bijgooien niet meer.
Waar blijft de olie? Lekt een beetje uit de motor en de rest via de zuigerveren in de verbrandingsruimte.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

09 aug 2018, 08:31 0 x

😁Sorry Peter, te lang bezig geweest met de tekst
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3344
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

09 aug 2018, 10:02 0 x

Waarschuwing;

De bij de Action gekochte huismerk Techno Olie 5W30 voldoet prima aan de eisen...
De ACEA A3/B4 en API SN/CF en VW staat er ook op.

Maar.... ik heb liever een olie die niet alleen aan deze eisen voldoet als het er vers in gaat, maar ook na een jaar of bij longlife 2 jaren nog dit benaderde als het eruit komt!
De BMW longlife -01 staat er ook op...maar liever een geen gereinigde Kringloop olie met nieuwe dope erin...


Mijn dochter die de 10W40 van dit merk nu gebruikt is omdat er binnenkort een Skoda Blok in moet komen... en daar gaat zeker geen Action meer in uit de Zadelmakerstraat in Sneek....
Ik overtreed hierbij dus mijn eigen Advies! groetjes van de WC eend Familie! :P
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie