Gisteren nieuwe krukaspoelierekbout besteld en vandaag gemonteerd.
De oude was spline/veeltand 19mm en had een dichte kop; de nieuw is spline 21mm en heeft een open kop. Nou meen ik ergens gelezen te hebben (in een post van @koop9 ) dat de dichte kop met 90 Nm + 90 graden moet worden vastgezet en de open kop met 150 Nm + 180 graden.
Het lijkt me vreemd dat de vorm van de kop van de bout bepaalt hoe strak hij moet worden vastgezet... Ik heb het, gezien de oude bout, op 90 Nm + 90 graden gehouden (en dat komt neer op ca 200 Nm).
Na de distributie + waterpomp (afgelopen weekend) vandaag de multiriem ook maar even vervangen - voor € 13,55 inclusief verzending.
Verder olie afgetapt, dichtring onder de aftapbout vervangen en de olie er weer in gemikt. Het aftappunt lekte zeker 5 druppels per etmaal en dat geeft weer commentaar bij de APK. Nu even een dagje aanzien of het droog blijft onder de auto, voordat de bodemplaat er weer onder gaat...
Aanhaalmoment rekbouten poly-V-riempoelie
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
https://workshop-manuals.com/audi/a2/po ... oded_view/
Jouw bout 150Nm + 180 graden.
Die had ik ook.
EDIT: Jij hebt een diesel, zit daar ook zo een bout?
Dat zit toch anders? Centrale bout 10Nm + 90 graden.
https://workshop-manuals.com/audi/a2/po ... on_damper/
Jouw bout 150Nm + 180 graden.
Die had ik ook.

EDIT: Jij hebt een diesel, zit daar ook zo een bout?
Dat zit toch anders? Centrale bout 10Nm + 90 graden.
https://workshop-manuals.com/audi/a2/po ... on_damper/
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ja, bij mijn dieseltje zit het anders, maar ik ben nu de benzine-A2 (voorheen van mijn zoon) aan het klaarmaken voor de verkoop.
Ik vond (uiteindelijk) de spec in de workshop manual. Die zegt hetzelfde, maar ik snap niet waarom de kop van de bout het aanhaalmoment beïnvloedt. De oude (dichte kop) en de nieuwe (geboorde kop) bouten hebben dezelfde kwaliteitsaanduiding 10.9 waarbij een "normaal" aanhaalmoment geldt van 80 Nm (bij maat M10)
Ik schat dat ik 150 Nm + 45 graden heb bereikt, met mijn 210 Nm momentsleutel, liggend onder de auto... Maar ik kan natuurlijk even naar de garage rijden en eens horen wat zij vinden en hoe ze het oplossen...
Ik vond (uiteindelijk) de spec in de workshop manual. Die zegt hetzelfde, maar ik snap niet waarom de kop van de bout het aanhaalmoment beïnvloedt. De oude (dichte kop) en de nieuwe (geboorde kop) bouten hebben dezelfde kwaliteitsaanduiding 10.9 waarbij een "normaal" aanhaalmoment geldt van 80 Nm (bij maat M10)
Ik schat dat ik 150 Nm + 45 graden heb bereikt, met mijn 210 Nm momentsleutel, liggend onder de auto... Maar ik kan natuurlijk even naar de garage rijden en eens horen wat zij vinden en hoe ze het oplossen...
- rolf
Heb je die speciale tegenhoud sleutel niet?
45 graden doordraaien is al behoorlijk als je dat met een moment sleutel doet.
Is eigenlijk niet te doen en je trekt je moment sleutel over de kop.
Die bout oprekken vraagt stevig aandraaiwerk.
45 graden doordraaien is al behoorlijk als je dat met een moment sleutel doet.
Is eigenlijk niet te doen en je trekt je moment sleutel over de kop.
Die bout oprekken vraagt stevig aandraaiwerk.

- Bijlagen
-
- tney6ymzsmls.jpg (4.54 KiB) 2879 keer bekeken
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ja, die VAG 3415 tegenhouder ken ik, maar Ik had al een universele tegenhouder, halve prijs, wat korter, maar stevig genoeg. Ik zet hem zo in de poelie dat ie hij wordt tegengehouden door de aandrijfas. Tot zover geen probleem.
De uitdaging zit in (ruim) meer dan 200 Nm trekken met een momentsleutel van ca 40 cm lang - voor meer koppel moet je een veel langere hefboom hebben, maar daar kun je niets mee zonder brug of smeerkuil.
De uitdaging zit in (ruim) meer dan 200 Nm trekken met een momentsleutel van ca 40 cm lang - voor meer koppel moet je een veel langere hefboom hebben, maar daar kun je niets mee zonder brug of smeerkuil.
- HansJan
- Moderator
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- rolf
Ik heb een verlenger gebruikt die buiten de auto uit kwam.
De verlenger heb ik ondersteund met een steun, zo dicht mogelijk bij de dop, dan schiet de dop niet van de boutkop.
Die 180 graden was best pittig.
Heb 3/4 gereedschap gebruikt als ik mij niet vergis, met een hefboom met verleng buis.
De verlenger heb ik ondersteund met een steun, zo dicht mogelijk bij de dop, dan schiet de dop niet van de boutkop.
Die 180 graden was best pittig.
Heb 3/4 gereedschap gebruikt als ik mij niet vergis, met een hefboom met verleng buis.