Aanhaalmoment rekbouten poly-V-riempoelie
Geplaatst: 21 aug 2018, 14:22
Gisteren nieuwe krukaspoelierekbout besteld en vandaag gemonteerd.
De oude was spline/veeltand 19mm en had een dichte kop; de nieuw is spline 21mm en heeft een open kop. Nou meen ik ergens gelezen te hebben (in een post van @koop9 ) dat de dichte kop met 90 Nm + 90 graden moet worden vastgezet en de open kop met 150 Nm + 180 graden.
Het lijkt me vreemd dat de vorm van de kop van de bout bepaalt hoe strak hij moet worden vastgezet... Ik heb het, gezien de oude bout, op 90 Nm + 90 graden gehouden (en dat komt neer op ca 200 Nm).
Na de distributie + waterpomp (afgelopen weekend) vandaag de multiriem ook maar even vervangen - voor € 13,55 inclusief verzending.
Verder olie afgetapt, dichtring onder de aftapbout vervangen en de olie er weer in gemikt. Het aftappunt lekte zeker 5 druppels per etmaal en dat geeft weer commentaar bij de APK. Nu even een dagje aanzien of het droog blijft onder de auto, voordat de bodemplaat er weer onder gaat...
De oude was spline/veeltand 19mm en had een dichte kop; de nieuw is spline 21mm en heeft een open kop. Nou meen ik ergens gelezen te hebben (in een post van @koop9 ) dat de dichte kop met 90 Nm + 90 graden moet worden vastgezet en de open kop met 150 Nm + 180 graden.
Het lijkt me vreemd dat de vorm van de kop van de bout bepaalt hoe strak hij moet worden vastgezet... Ik heb het, gezien de oude bout, op 90 Nm + 90 graden gehouden (en dat komt neer op ca 200 Nm).
Na de distributie + waterpomp (afgelopen weekend) vandaag de multiriem ook maar even vervangen - voor € 13,55 inclusief verzending.
Verder olie afgetapt, dichtring onder de aftapbout vervangen en de olie er weer in gemikt. Het aftappunt lekte zeker 5 druppels per etmaal en dat geeft weer commentaar bij de APK. Nu even een dagje aanzien of het droog blijft onder de auto, voordat de bodemplaat er weer onder gaat...