Tik in motor FSI, oliepomp ketting?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
iKnijff
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 sep 2018, 15:41 1 x

Vandaag heeft Lukas de kapotte katalysator vervangen. Nu duimen dat de foutmelding wegblijft. Daarnaast heeft hij ook de lekkende onderdrukdoos/-slang vervangen en gelijk het brandstoffilter meegenomen.

De vorige keer toen ik bij Lukas wegreed hoorde hij een tik in m'n motor. Na het verwijderen van de kap van de distributieriem was het geluid weg. Al vrij snel kwam het geluid later weer terug, dus de kap was helaas niet het probleem. Het lijkt erop dat het de oliepomp ketting is. Vet balen dat het een onderdeel betreft wat niet eenvoudig te vervangen is. Nu het onderdeel maar gaan bestellen zodat, mocht dat bij het openhalen van de motor inderdaad het probleem blijken te zijn, het vervangen kan worden. Ik heb een opname van het geluid als bijlage bijgevoegd.

Ik hoop echt van harte dat na deze ingreep m'n auto voorlopig probleem vrij is. Begin de issues nu wel zat te worden. En ja, ik weet dat ik zelf voor een FSI heb gekozen, maar heb nu in korte tijd al wel heel erg veel geneuzel gehad.
Bijlagen
Tik motor A2 FSI.m4a
(126.83 KiB) 304 keer gedownload
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

27 sep 2018, 20:25 2 x

Hoi IKnijff,
Jammer dat het wat anders is dan het distributieriem kapje,en ik snap wel dat het nu met je nieuwe huis helemaal niet uitkomt om steeds weer aan je auto te repareren .
Maar ik zou toch tegen je willen zeggen : Tel je zegeningen .
Je hebt een hele nette FSi met s- line plus en bose en radiomodificaties en niet heel veel km en je rijdt er ook zuinig mee!. De vorige eigenaar heeft ook het nodige laten repareren dus het ziet er naar uit dat na deze “ reparatiecrisis” je een auto krijgt waar je nog jaren mee vooruit kan.
Het geluid kan ik niet downloaden ( Apple ) maar als luukske denkt dat het de ketting van de oliepomp is dan zou ik daar maar vanuit gaan.
Doorrijden is niet zonder risico, zie hiervoor het net afgesloten draadje van @IbisA2 . Hoewel je km stand er nog lang geen aanleiding voor geeft.
Als @luukske geen leen auto beschikbaar heeft moet je maar even een pb naar mij sturen dan kan ik misschien nog wat voor je betekenen zolang het probleem nog niet opgelost is.

Succes!
JJR

27 sep 2018, 23:02 1 x

@jaapje het geluid afspelen lukt prima op een mac :P komt in je download folder te staan en dan kan je hem met iTunes of vlc gewoon luisteren. Deze tik ken ik niet van mijn FSI! vervelend tikje klinkt het wel. Ik denk ook dat het een ketting is die elke keer weer gespannen wordt door het draaien van de motor en dan bij het op spannen komen een tikje geeft. Vervelend! Als je nou goede foto's maakt van de reparatie en hier deelt weten wij ook hoe we die een keer kunnen aanpakken :)

succes!
jaapje
Audi A2 clublid

28 sep 2018, 08:24 2 x

Heb het geluid gehoord,
Met een beetje goeie wil kan je daar wel het “ samba” geluid in horen zoals @jos_br dat beschreef.
Lijkt wel op een ketting met een stijf stukje er in wat dan ergens tegenaan tikt.
Als het mijn auto was liet ik m nu staan!
Voor de zekerheid kan je @jos_br even vragen of hij dit geluid herkent.Hij zal nu niet reageren omdat dit nog onder het kopje lambda sensor valt.
Sorry @iKnijff misschien heb ik het mis maar het lijkt nu een serieuze zaak.
iKnijff

28 sep 2018, 08:28 1 x

jaapje schreef:
27 sep 2018, 20:25
[...]
Het nieuwe huis heeft er gelukkig nog weinig mee te maken. De overdracht vindt pas volgens jaar mei plaats. Het is gewoon vervelend dat ik de laatste tijd niet echt lekker in de auto zit, omdat er continu wat mankeert. Echt genieten is er dan, ondanks dat ik weet dat ik een mooie uitvoering heb, niet bij. Plus natuurlijk de tijd en het geld wat ik nu nog in m'n auto moet stoppen, terwijl ik dacht dat 'ie al dik in orde was.

Ik weet dat doorrijden niet zonder risico is, maar vanaf maandag ga ik weer aan het werk. Dagelijks zal ik ca. 50 kilometer af gaan leggen met de auto. Ik hoop echt van harte dat ik er nog een paar honderd kilometer mee kan rijden zonder dat er iets knapt o.i.d.

Wat het aanbod van een eventuele leenauto betreft; een heel erg mooi gebaar wat ik zeker waardeer. Ik hoop het niet nodig te hebben, maar het is fijn om achter de hand te hebben.
JJR schreef:
27 sep 2018, 23:02
[...]
Het geluid is opgenomen met een iPhone en geüpload via een MacBook, dus met Apple apparatuur zou het moeten werken. ^^

Wat de reparatie betreft, ik ga m'n best doen om het netjes vast te leggen. Ik zal ook vermelden welke onderdelen er nodig zijn en hoeveel tijd de reparatie in beslag neemt.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

28 sep 2018, 08:39 1 x

Op mijn Linux computer perfect af te spelen en kwam bekend voor.

Naar Luukske rijden en weekje Bomij Toyota Aygo huren.... want ik heb een voordelige met hetzelfde geluid vorig jaar voorbij Munchen gekocht en die ketting had dat zeker niet overleeft.

Heel veel sleepwerk maar de reparatie was veel werk, weinig kosten... mits je het zelf zou kunnen.
Deze werd door die dealer die al het onderhoud had gedaan....en bood deze voor sloop aan.
Je weet nooit wanneer deze zal breken en als je een motor vind....erg duur!

Niet langer doorrijden want IbisA2 weet wat dit kan kosten!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 sep 2018, 09:08 1 x

iKnijff schreef:
27 sep 2018, 15:41
Ik hoop echt van harte dat na deze ingreep m'n auto voorlopig probleem vrij is. Begin de issues nu wel zat te worden. En ja, ik weet dat ik zelf voor een FSI heb gekozen, maar heb nu in korte tijd al wel heel erg veel geneuzel gehad.
Ja, de liefde voor een auto kan snel bekoelen als hij niet meer betrouwbaar is.

Ik weet dat bij de A2 diesels met hogere km-standen (300.000+) de ketting berucht is, voornamelijk bij de 90pk modellen. Van een FSI heb ik het niet eerder gehoord, maar mogelijk ben je de eerste dus :confounded:

Je kunt trouwens met een stethoscoop op de carterpan luisteren. Als het de ketting is zou je hem dan goed moeten kunnen horen. Als die het echt is zou ik er zo min mogelijk mee rijden, als hij vastloopt ben je toe aan een nieuwe motor en wordt het allemaal wel erg zuur... Mogelijk dat Lukas je aan een tijdelijke A2 kan helpen.
iKnijff

28 sep 2018, 09:28 1 x

In tegenstelling tot de TDI motoren (?) blijkt de oliepomp van mijn FSI (036115105e) geen uitwendige ketting te hebben. Daarom betwijfelt Lukas of de oliepomp echt de oorzaak van het geluid is. Het komt in ieder geval wel uit die hoek. Lukas heeft gisteren al met een stethoscoop op de carterpan geluisterd. Lukas gaat het geluid aan vakcollega's laten horen en hoopt dat daar nog wat uitkomt. Tot dusver omschrijft hij de situatie als het geluid van Qmusic, waar ik toch wel om moet lachen.
jaapje
Audi A2 clublid

28 sep 2018, 10:05 2 x

Geen ketting, dat verandert de zaak wel, dan zal je niet de eerste zijn met een FSi en kettingreparatie😂
1039EF1E-8ED4-47F8-879F-AF3F8D4CE49C.png
1039EF1E-8ED4-47F8-879F-AF3F8D4CE49C.png (353.97 KiB) 4864 keer bekeken
Oliepomp zit gewoon aan de voorkant van de krukas,sorry IKnijff dat had ik met een beetje voorwerk kunnen zien. Maar om een of andere reden zat het ATL verhaal van ibis-A2 nog in m’n kop.
Wat het dan wel is.... luukske komt er vast wel uit ... een of andere umlenkrolle of zo?
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 sep 2018, 10:32 1 x

Goh wat vervelend je niet weet wat het is maar ga niet te lang mee doorrijden.
Is het geluid bij distributie riem kant goed te horen misschien spanrol ,of kan het de Airco compressor misschien zijn ?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Plaats reactie