Lagere temperatuur koelvloeistof

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 jun 2011, 14:41 0 x

ik heb 4 jaar lang gereden met een koelvloeistof temperatuur van 90 graden, nu plots komt hij niet meer hoger dan 80-83 graden, er zit alleen nieuwe olie op. Enig idee wat daar de reden van kan zijn ? Kapotte thermostaat ?
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

29 jun 2011, 20:52 0 x

Als 1ste even de opmerking dat olie meerdere functies heeft dan menigeen denkt! Naast uiteraard smering zijn ook koelen, geluiddemping en afdichting functies die de olei in automotoren toegedicht worden.

Maar ik betwijfel of die paar graden verschil door de nieuwe olie veroorzaakt worden.

Een defect thermosstaat lijkt mij ook niet aangezien het verschil dan waarschijnlijk veel groter zou zijn.
Mogelijke oorzaak een afwijking in de temperatuursensor

Theo
MN-NL

29 jun 2011, 21:43 0 x

Mijn eerste gedachte is ook temperatuursensor kaduuk, of slecht contact op het kabelschoentje.

Test: kabelschoentje van de sensor afnemen, reinigen, paar keer heen en weer bij het terugsteken. Geeft het metertje nu wat anders aan?

Idee is dat een slecht contact extra weerstand genereert, dus foutieve weergave op het klokje. Als je de kabel aan de massa legt, moet je metertje naar 0 gaan of maximaal uitslaan (ik vergeet altijd welke kant ie op gaat :? ). In dat geval: nieuwe sensor inzetten, is niet zo duur gelukkig.

Groet, Marc
chipsoer
Audi A2 clublid

29 jun 2011, 21:49 0 x

Bedankt voor jullie advies, moet effe vermelden dat ik een paar maanden geleden een foutmelding kreeg, was iets met koelvloeistof, heb deze reset, want er was niets aan de hand, weet iemand wellicht het onderdeelnr en waar deze sensor zich bevindt. Heb momenteel geen Etka op mijn nieuwe pc, deze draait onder 64bits terwijl Etka alleen onder 32bits draait. Ik zal het effe zonder moeten stellen.
Gompie

29 jun 2011, 22:08 0 x

Hallo temperatuurders,
Ik meen dat de temperatuursensor 2 zenders bevat, dus in 1 behuizing. Bij mijn A2 duurt het soms heel lang voordat de temperatuurmeter iets aangeeft, soms ook helemaal niet, terwijl de parallel lopende OBD meting op de graad nauwkeurig de temperatuur aangeeft. Laatst dacht ik ook weer dat die ene zender toch echt stuk was, volgende rit
deed ie het wel weer. Als ik die extra info niet had via de Garmin/OBD dongle dan had ik
de sensor al vervangen, nu vertrouw ik maar op de aanvullende info. Je kunt trouwens als je een Android of Aaiphone hebt, ook de app "Torque" proberen in combinatie met een OBD bluetooth dongle (niet de Garmin ecoroute). Dit geeft veel mogelijkheden, klokjes, foutcodes etc.,maar zelf geen ervaring mee vanwege mijn dongle.
Succes en niet teveel turen naar de temperaturen! :)
Groeten, Gompie (Of zoals Herman Finkers zei: "Weerbericht: Er worden temperaturen verwacht van 's morgens vroeg tot 's avonds laat." )
Edit, Chipsoer zie (is wel BBY): http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=40552
pionok

29 jun 2011, 23:37 0 x

Over ETKA, deze kun je uitvoeren in compatible xp sp2 modus, dan werkt hij wel onder de 64 bit.

gr. rene
Romulus

30 jun 2011, 12:39 0 x

[quote="chipsoer"]nu plots komt hij niet meer hoger dan 80-83 graden[/quote]Op de temperatuurmeter op het dashboard? Zit je bij deze temperatuur niet al in de plateaufunctie? (d.w.z. tussen ca. 85-95 graden geeft de meter strak 90 graden aan om jou als bestuurder niet ongerust te maken met kleine schommelingen) Mogelijk is je probleem dus sluipend al eerder beginnen en is de afwijking nu zo groot geworden dat de meter niet meer aan de 90 komt.

Wat gebeurt er zonder rijwindkoeling, dus stilstaande auto, stationair draaiend? Dan zou hij moeten oplopen.

De thermostaat kun je testen door bij koude motor aan de koelslangen van de grote en kleine kringloop te voelen. De kleine moet warm worden en de grote koud blijven tot de thermostaat opent.

@Gompie: klopt, G2 en G62 zijn gecombineerd, zie Wiki: http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/G ... BChlmittel
Menno

30 jun 2011, 18:12 0 x

Bij onze audi doet de temperatuurmeter ook vreemd...waar zit die sensor precies?
chipsoer
Audi A2 clublid

30 jun 2011, 18:23 0 x

[quote="Romulus"][quote="chipsoer"]nu plots komt hij niet meer hoger dan 80-83 graden[/quote]Op de temperatuurmeter op het dashboard? Zit je bij deze temperatuur niet al in de plateaufunctie? (d.w.z. tussen ca. 85-95 graden geeft de meter strak 90 graden aan om jou als bestuurder niet ongerust te maken met kleine schommelingen) Mogelijk is je probleem dus sluipend al eerder beginnen en is de afwijking nu zo groot geworden dat de meter niet meer aan de 90 komt.

Wat gebeurt er zonder rijwindkoeling, dus stilstaande auto, stationair draaiend? Dan zou hij moeten oplopen. Hij kan 2a 4 graden schommelen, meer niet.

De thermostaat kun je testen door bij koude motor aan de koelslangen van de grote en kleine kringloop te voelen. De kleine moet warm worden en de grote koud blijven tot de thermostaat opent.

@Gompie: klopt, G2 en G62 zijn gecombineerd, zie Wiki: http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/G ... BChlmittel[/quote]
chipsoer
Audi A2 clublid

30 jun 2011, 18:25 0 x

Sorry, hier is effe wat fout gegaan, op de vraag van romulus, de temperatuur schommelt 2 a 3 graden, maar komt niet boven de 85 in het dashboard display.
Plaats reactie