Pagina 1 van 1

comfort module

Geplaatst: 06 okt 2018, 16:19
door auwie
Naast mijn introductie en lidmaatschap is dit mijn 3de post op het forum.

Hoop dat ik hem goed plaats, lees sta open voor op- of aanmerkingen in het kader van een ordelijk forum.

Portierraam lv opent niet meer. Portierraam rv opent alleen nog maar vanaf bestuurders kant. Ook spiegelverstelling l.v. werkt niet meer.
Met tester VAG uitgelezen. 01330 comfort module.
-Raammechanisme gangbaar
-Motor apart aangestuurd, werkt.
-Voeding regelapparaat lv okay
-Geen kabelbreuken in portier overgangen.
-Accu vervangen omdat (geloof het of niet) fabrieks originele nog gemonteerd was. (keurig alles afgelakt)
Na wat speurwerk conclusie getrokken dat het de comfort module moest zijn.
-Ruimte (lv onder vloermat) droog en schoon.
-Stekkers geen oxidatie.
-Controle print van module. (door twijfel voorzichtig 2 solderingen opnieuw gesoldeerd)
-Eindcijfer van de module is N. (begrijp uit eerdere discussies verbeterde en latere versie)
-Vermoedelijk dus al een keer vervangen aangezien mijn auto van 2000 is.
Een keer geslikt en bij dealer voor 275 ex (kreeg wat korting door achtergrond) nieuwe besteld.
-Bij afhalen onderdeel bleek coderen zeker 200 euro te gaan kosten.
-Dus heb ik via; ross-tech hex v2 v10 besteld (ongeveer 300 euro incl. btw en verzending)
-Nieuwe module gemonteerd en gecodeerd.
-Storingscode 01330 verdwenen, maar klachten nog immer aanwezig.
-Nu in 46 nog enkel storing 00939 mirror adjust motor. Deze is idd defect
-Nu in 17 instrumentenpaneel storing 01331(door control module).
-Nu via onderdelenlijn aanvraag lopen voor; 8Z1959801 module portier lv.
spiegelmotor lv.

Concreet heb ik voor het moment een drietal vragen;
-Probeer na vervangen van comfort module afstandsbedieningen te adapteren.
(ross-tech 46 adaptation 00 read, save. Daarna 21 key geen read of save optie te activeren.
Diverse filmpjes gevonden op youtube met het zelfde probleem. Echter nog geen oplossing hiervoor gezien.
Iemand een idee. (Moet ik hiervoor nieuw topic aanmaken?)
-Heb dus een (als ik het goed begrijp) een felbegeerde comfort module over (eindcijfer N). Los van code 01330 (die zich niet laat wissen) werkt deze probleemloos. Iemand interesse? (hoef er natuurlijk niet de hoofdprijs voor te hebben)
-Het portierraam maakten volgens de berijdster al enige tijd voor geluid bij openen. Kan het mechanisme zoals eerder aangegeven probleemloos van boven naar beneden bewegen. (handmatig)
Las ergens dat ramen door relais thermisch zijn beveiligd bij overbelasting.
Iemand eerdere ervaringen hiermee?
Sta uiteraard open voor iedere vorm van meedenken. En ja, weet als ex- vag monteur dat eerste modeljaren doorgaans niet probleemloos zijn. Net als een auto van 2000 met 65000 als tellerstand. (kon deze overigens niet uitlezen met de ross-tech software).

Re: comfort module

Geplaatst: 06 okt 2018, 17:02
door eekhoorntje
Zijn de zekeringen 39+ 41 nog goed, 10A en die sturen de automaten van de ramen aan.

Na weghalen bekleding kun je ook motor raam los halen en kijken of dan werkte.
Vervuiling kan een oorzaak van te zwaar draaien zijn.

Ik ga nu even zoeken hoe de niet meer verstelbare spiegels zijn opgelost, dit 4 jaren terug en weet het ook niet meer.

Re: comfort module

Geplaatst: 06 okt 2018, 19:28
door Peter_Maathuis
Welke tekst staat er bij de foutcode 01330?

Ik neem aan dat je deze pagina kent https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... nbedienung

Is de codering (kanaal 61) goed, dwz weet de comfortmodule dat je afstandsbediening voor de cv hebt?

Raammechanisme gangbaar? Met gemonteerd of gedemonteerd motortje?
Je zegt dat de huidige raammotor goed draait (in gedemonteerde toestand), maar wat doet ie in gemonteerde toestand? Probeert ie te draaien, kun je het raam een beetje handmatig helpen? De motor uitgeschakeld in de eindstand of bij blokkering - dat is op basis van de stroom die hij trekt. Kun je die stroom meten bij draaiend motortje en als je hem probeert tegen te houden?

Voor de reparatie van de spiegelmotor zou je ook een complete spiegel kunnen proberen te vinden (waarschijnlijk meer aanbod dan een losse spiegelmotor) en de plastic kap van je oude spiegel overzetten.

Accu's gaan in de A2 meestal wel 12..15 jaar mee, maar 18 jaar zoals bij jou is wel indrukwekkend!

Re: comfort module

Geplaatst: 06 okt 2018, 20:02
door auwie
Zekeringen heb ik gecontroleerd, geen weerstand. Voor de zekerheid vervangen.

Het regelapparaat lv. heb ik uitgebouwd. De ruit kon ik toen handmatig probleemloos van boven naar onder schuiven.
Het regelapparaat (toen het los lag) reageert niet op signalen van ruitschakelaar, portiersslot of vasthouden knoppen v/d afstandbediening.
Toen motor van regelapparaat gedemonteerd en los aangestuurd. Omdat deze top lagering mist van de behuizing draait hij niet mooi rond maar lijkt naar behoren te werken.
Op de aansturing van de motor (uitgang regelapparaat) meet ik bij bediening van de schakelaar 12.5 volt. Dit echter niet consequent.
Dacht zelf aanvankelijk schakelaar lv. Aangezien mijn ruit rv ook niet reageert op schakelaar rv en alleen op de schakelaar lv lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik twee kapotte schakelaars zou hebben. Ook nog eens aan twee verschillende kanten. Stekkers en connectors netjes schoon, droog en vrij van oxidatie.
Kom ik toch uit bij een defect regelapparaat naar mijn idee.

Controleer morgen eens kanaal 61 mbt. de afstandbediening.

Alvast bedankt voor de ontvangen reacties.

Re: comfort module

Geplaatst: 06 okt 2018, 20:06
door auwie
Tekst bij groep 46 met storing 01330 was trouwens:
Central control module for central convenience (J393)
Static-faulty

Re: comfort module

Geplaatst: 06 okt 2018, 20:35
door eekhoorntje
12,5 volt, als dat wisselde zou ik aan vervuilde accu polen of matig opgeladen accu gaan denken.

Ik weet dat 12,46 volt de grens waarde is en hieronder storingen komen.
Probeer eens een nachtje aan de lader, dan is accu 13 volt of hoger en kijk of het dan wel werkte.

Ook een matige massa kan vreemde storingen geven en meldingen geven van defecte onderdelen die achteraf niets mankeerde.

Bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Re: comfort module

Geplaatst: 06 okt 2018, 20:57
door auwie
Ja, alle gecontroleerd! Accuspanning lag waarschijnlijk wat lager omdat het contact langere tijd aan stond.
Heb zelfs accu nacht geladen en nogmaals gemeten.

Alle redelijk toegankelijke massapunten nagelopen. Alle keurig.
Meet ook geen clandestiene gebruikers bij langere tijd op slot.

Deze link kende ik nog niet Peter. (digitale wereld ken door gebrek aan affiniteit/interesse nog veel geheimen voor mij) Dank hiervoor.
Nu eerst tijd vinden voordat de oplossing in zicht kan komen. Hoe filosofisch ook; frustratie maak je zelf het repareert helaas je auto niet.

Kom erop terug.