Geen comfortfuncties meer?!

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Bossink

29 okt 2018, 08:32 1 x

:warn: Help! :warn:

Sinds vanochtend bleek mijn A2 een beetje van de leg te zijn:
  • De auto reageerde niet op het openen of sluiten via de afstandsbediening, dus heb handmatig de auto geopend met de sleutel
  • raambediening deed niets meer
  • centrale vergrendeling vanuit binnen doet niets
  • Airco, cruise control, stoelverwarming doen het wel :cool:

Mijn plan van aanpak:
  • Uitlezen
  • Zekeringen checken

Welke checks zou ik volgens jullie moeten doen?
Er zit een vrij nieuwe accu in, dus heb niet het idee dat het daaraan zou liggen. Ik verwacht zelf dat het iets met de comfortmodule is..... :s oh ohhhh

Bedankt voor het meedenken alvast!
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

29 okt 2018, 08:51 1 x

Uitlezen als deze niets doet word lastig... maar zekeringen.... ik ben even schema kwijt maar 39+41 sturen deze kast onder je gaspedaal zit aan;

https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... nbedienung

De genoemde zekeringen werken via relais dat deze aanstuurde.
Hopelijk heb je nu voldoende en werkt het weer.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Bossink

29 okt 2018, 08:55 1 x

eekhoorntje schreef:
29 okt 2018, 08:51
Uitlezen als deze niets doet word lastig... maar zekeringen.... ik ben even schema kwijt maar 39+41 sturen deze kast onder je gaspedaal zit aan;

https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... nbedienung

De genoemde zekeringen werken via relais dat deze aanstuurde.
Hopelijk heb je nu voldoende en werkt het weer.
Thanks, had ik op de middelbare nu maar voor Duits gekozen ipv Frans :dizzy: #googletranslate
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 okt 2018, 10:00 2 x

Uitlezen is goed plan. Misschien heeft de comfortmodule nog iets over zichzelf te melden...

Indien geen reactie bij uitlezen, zou ik de zekeringen controleren en de aansluitstekkers loshalen, contactspray erop en weer inschuiven. Als dat alles niet helpt, zou ik op zoek gaan naar een vervangende module.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 okt 2018, 10:18 0 x

Ik verdenk de raammotor met bijbehorende module. Die willen ook nog wel eens defect raken.

Werkt de ruitbediening van het rechterportier? Gaat de binnenverlichting aan?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 okt 2018, 11:04 2 x

met de tips van eekhoorn kun je al meer , kijk eerst maar eens de zekeringen na....de comfortmodule ook voorziet van 12 volt...

aangezien beiden niet werken zit het wat hangt of voed dus stroomvoorziening (12volt) van de comfortmodule..of is van slag zeg maar opnieuw inleren?

Kan zijn dat zekering die beiden de ramen en de deur ontgrendel motoren voorziet van 12 volt door een sluiting in kabelboom bij de deurscharnieren sluiting maakt,of een module ervan dat eraan hangt?

Check binnenverlichting op dimwerking bij sluiten ook werkt ,ja of nee?

of laat het uitlezen met VCDS (vag com etc) en publiceer hier de fouten lijst.

Denk dat je onderstaande je met pdf bedrading schema's er wel uitkomt,of vraag hulp van iemand die handig is met multimeter en schema's kan lezen .

Het kan zijn een connector naar de comfortmodule nat is geworden (onder de verborgen luikje bij bestuurders voetenmat ) ,of bedrading connectoren aan de comfortmodule zijn geoxideerd door vocht van een lekkage en daardoor niet werkt ?

Heeft jou auto ook alarm werkt die nog controle lampje? werkt die nog wel,je deze met sleutel op handbediening afsluit de deusloten wel de alle deuren afsluiten incl de achterklep ?

Kan het zijn je accupool ook los is, blijkbaar bij sommige wagens voor deze vergeten vast te zetten bij een reparatie dat nodig was ...?

11:32 Ik zie dat je zelf ook kan uitlezen...gezien je historie van oudere posten met problemen etc op dit A2 forum dus je komt er wel uit..

succes,
Bijlagen
ramen spiegels etc_555443-cv1.pdf
(1.82 MiB) 177 keer gedownload
555444-cv2.pdf
(2.49 MiB) 170 keer gedownload
555373-schema-a2-cv.pdf
(37.02 KiB) 162 keer gedownload
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Bossink

29 okt 2018, 13:06 1 x

Oke, update: in m'n pauze even naar de auto gelopen. Druk op de afstandsbediening, ja hoor....hij werkt weer!
Alle deuren weer ontgrendeld en vergrendeld, vaag.

Hoe dan?
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 okt 2018, 13:13 1 x

Vocht (condens en nu droog na eindje rijden en stilstaan overdag), slecht contact in een van de connectoren.
Ik zou toch even kijken in het "geheime vak" onder de mat linksvoor.
Bossink

29 okt 2018, 13:15 2 x

Peter_Maathuis schreef:
29 okt 2018, 13:13
Vocht (condens en nu droog na eindje rijden en stilstaan overdag), slecht contact in een van de connectoren.
Ik zou toch even kijken in het "geheime vak" onder de mat linksvoor.
Ja, ga ik doen! thanks
Bossink

29 okt 2018, 20:18 0 x

Nou, toen in einde werkdag weer de auto in wilde stappen had ik opnieuw geen reactie op de afstandsbediening. Handmatig geopend, geen binnenverlichting bij deuren openen en ook niet op de schakelaar. Raam aan de rechterzijde werkt niet.
1 km verder hoor ik opeens een vergrendel/ontgrendel geluid. En ja hoor, ramen, lampjes, centrale deurvergrendeling werkt weer.

Op de parkeerplaats van de camping (ja we hebben de herfstvakantie even verschoven) meteen zekeringen en het luik gecheckt. Helaas met maar beperkt gereedschap want helaas ligt de multimeter thuis. Zekeringen heb ik wel eens wat frisser gezien, maar leek in ieder geval wel schoon te zijn op de contactpunten. Ik heb er een boel gecontroleerd maar kwam niet aan alles toe.
Ik heb middels een autophix kastje uitgelezen en daarbij kwam 01330 j393 eruit, central control module voor centrale convenience. Maar helaas geen info wat er dan mis was, maar wel blijkbaar dat er iets mis was....

In het luik leek het gewoon droog, alle bekabeling even gewiebeld om te kijken of ik iets uit kon lokken. Bij het relais met 612 erop gedrukt, klikte ineens de binnenverlichting uit en deed mn afstandsbediening het niet meer. Even die bekabeling en contacten bekenen maar ook geen gekke dingen gevonden. Misschien zat ie er niet lekker in en onderbrak hij door het wiebelen definitief contact? Relais weer teruggezet en het werkte weer.

Eenmaal in het vakantiehuis opgezocht; het relais is voor de brandstofpomp.... dus of het was toeval dat de verlichting uitging toen ik daar aan zat te pielen, of het heeft er wel mee te maken.
Plaats reactie