universele afstandbediening sleutel inbouwen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
borre audi
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

01 feb 2019, 11:07 0 x

Goedemiddag,

Sinds 2 dagen in het bezit van een zilver audi a2 uit het jaar 2000.
Deze beschikt niet over een sleutel met afstandsbediening, dus de auto openen met de sleutel in het portier.
Dit wou ik graag aan gaan passen.

Met de zoek functie er achter gekomen, dan audi hiervoor een 'comfortmodule' heeft, deze is echter nieuw erg prijzig.
Nu kwam ik googlend deze onderstaande set tegen.
stuk gunstiger qua prijs.

Nu hoopte ik dat iemand op het forum dit al een keer had ingebouwd, zo dat ik wat handige tips kon vinden.
wat betreft welke kabels, op welke locatie, etc
Ik kon op het forum hier geen informatie over vinden.

Kan iemand me een beetje op weg helpen?

Afbeelding

Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 feb 2019, 23:28 0 x

Daar zou ik zeker niet aan beginnen en ik vermoed dat er niet veel A2-liefhebbers zijn zoiets zouden doen. Maar vragen kan geen kwaad.

Mijn overwegingen...
De ontvanger inbouwen lukt nog wel, maar de zenders zijn niet geschikt als contactsleutel (de transponder van de startonderbreker ontbreekt, sleutelbaard lijkt niet op Audi-model, ...).
Het netjes inbouwen van de motortjes in de portieren (en achterklep?) wordt een uitdaging, mechanisch en elektrisch.

Een auto met zo'n oplossing zou ik nooit kopen (en waarschijnlijk geen enkele A2-liefhebber). Sowieso lastig als je de auto ergens achter moet laten voor onderhoud: ongedocumenteerde bedrading in de auto, daar zijn monteurs allergisch voor.

Beter even doorsparen, tweedehands comfortmodule en originele motortjes scoren, die zijn netjes in te bouwen. Kabelbomen naar de portieren zullen misschien moeten worden uitgebreid.
Uitzoeken hoe e.e.a. te configureren en dan netjes inbouwen zoals Audi dat zou hebben gedaan. Dan voeg je waarde toe aan je auto!
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

02 feb 2019, 09:24 0 x

Deze zie ik niet zitten, wel het ook leverbare losse motortje die je op de centrale vergrendeling kunt hangen met losse drukknop.

Een 12 volt voeding draad is dan genoeg.
Maar....... als je een tweede koopt en beide naast elkaar parkeerde gaan ze beide open/dicht.

Wil je deze niet gecodeerde wel? Op VW forum staat die inbouw beschreven maar bij diefstal uit Auto
zul je niets krijgen wegens openbare code..... en geen goed slot meer op je deur.

Voor €4,94 bij Ali Express gezien, maar ze vreten batterijen voor afstandbediening en niet inbraak veilig....
Leuk als je de geparkeerde auto als daklozen opvang met dit weer laat hergebruiken.
Daarom uit Golf 3 verwijderd!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
edje13
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 feb 2019, 10:19 1 x

borre audi schreef:
01 feb 2019, 11:07
Goedemiddag,

Sinds 2 dagen in het bezit van een zilver audi a2 uit het jaar 2000.
Deze beschikt niet over een sleutel met afstandsbediening, dus de auto openen met de sleutel in het portier.
Dit wou ik graag aan gaan passen.

Met de zoek functie er achter gekomen, dan audi hiervoor een 'comfortmodule' heeft, deze is echter nieuw erg prijzig.
Nu kwam ik googlend deze onderstaande set tegen.
stuk gunstiger qua prijs.

Nu hoopte ik dat iemand op het forum dit al een keer had ingebouwd, zo dat ik wat handige tips kon vinden.
wat betreft welke kabels, op welke locatie, etc
Ik kon op het forum hier geen informatie over vinden.

Kan iemand me een beetje op weg helpen?

Afbeelding

Borre audi, even een vraagje: uit jouwn verhaal kan ik niet uitmaken of je alle deuren of alleen de bestuurdersdeur met de sleutel open kan maken.
Als je met de sleutel de bestuurders kant open maakt en alle deuren gaan open, dan zitten nl alle motortjes er al in en dan lijkt mij dat je dan het beste kan kijken voor de juiste comfortmodule met afstandbedieningsleutel en startonderbreking.

Correct me when i’m wrong 😬
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 feb 2019, 11:14 2 x

Bij mijn weten is de A2 af fabriek altijd geleverd met centrale portiervergrendeling.
Dat betekent dus dat alle deuren tegelijkertijd op slot gaan/worden geopend bij het met
de sleutel bedienen van het bestuurdersdeurslot.

De bediening op afstand was wel een extra uitrusting.

Edit: wat ik zelf hiervan het vervelende vind, is dat er bij de A2 geen mogelijkheid
tot handbediening van het slot is voorzien bij weigering van de elektrische deursloten.
Bij mijn vorige auto had ik ook centrale vergrendeling, maar kon ik altijd nog via
het palletje boven in de deur het deurslot bedienen.
Peter_Maathuis
Moderator

02 feb 2019, 11:18 0 x

Dan ligt een andere comfortmodule (met antenne) dus het meest voor de hand. Chinees gebroddel proberen te koppelen met de aanwezige comfortmodule is vragen om problemen.
borre audi

02 feb 2019, 15:30 0 x

Peter_Maathuis schreef:
01 feb 2019, 23:28
Mijn overwegingen...
De ontvanger inbouwen lukt nog wel, maar de zenders zijn niet geschikt als contactsleutel (de transponder van de startonderbreker ontbreekt, sleutelbaard lijkt niet op Audi-model, ...).
Transponder ze je over uit de huidige sleutel (fysiek)
zijn losse sleutel baarden voor audio verkrijgbaar
Peter_Maathuis schreef:
Het netjes inbouwen van de motortjes in de portieren (en achterklep?) wordt een uitdaging, mechanisch en elektrisch.
de auto beschikt nu al over centrale deurvergrendeling dus denk niet dat ik motortjes in hoeft te bouwen.
Peter_Maathuis schreef:
Een auto met zo'n oplossing zou ik nooit kopen (en waarschijnlijk geen enkele A2-liefhebber). Sowieso lastig als je de auto ergens achter moet laten voor onderhoud: ongedocumenteerde bedrading in de auto, daar zijn monteurs allergisch voor.
Het is ook niet de bedoeling om de auto te verkopen, maar om te gebruiken.
wat onderhoud betreft kan ik me iets bij indenken, dat is lastiger voor de garage.
Peter_Maathuis schreef:
Uitzoeken hoe e.e.a. te configureren en dan netjes inbouwen zoals Audi dat zou hebben gedaan. Dan voeg je waarde toe aan je auto!
Ik snap dat ik op de 'audi manier' meer waarde toevoeg.
maar het gaat er mij op dit moment meer om om meer gebruikers gemak toe te voegen voor niet al te hogen bedragen.
Laatst gewijzigd door borre audi op 02 feb 2019, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
borre audi

02 feb 2019, 15:35 0 x

edje13 schreef:
02 feb 2019, 10:19

Borre audi, even een vraagje: uit jouwn verhaal kan ik niet uitmaken of je alle deuren of alleen de bestuurdersdeur met de sleutel open kan maken.
Als je met de sleutel de bestuurders kant open maakt en alle deuren gaan open, dan zitten nl alle motortjes er al in en dan lijkt mij dat je dan het beste kan kijken voor de juiste comfortmodule met afstandbedieningsleutel en startonderbreking.

Correct me when i’m wrong 😬
Klopt auto beschikt al over centrale deurvergrendeling, motoren zit er dus al in.

Kan iemand mij een indicatie geven wat een juiste comfort module met sleutels +- zou gaan kosten.
lees hier vooral op he forum dat het vrij kostbaar is.

En hoeveel soort comfort modules zijn er? en wat zijn de verschillen er tussen. \
sorry voor de veel vragen, ben nogal nieuw met de A2
Peter_Maathuis
Moderator

02 feb 2019, 16:15 1 x

Het is duidelijk wat je wilt, maar een ongecodeerde sleutel / ontvanger-combinatie is op z'n zachtst gezegd niet zo veilig zoals @eekhoorntje al meldde. De Audi module gebruikt iedere keer dat ie opent / sluit een andere code.

De transponder voor de startonderbreking is relatief eenvoudig (en zonder 'm te beschadigen) uit de klapsleutel te demonteren. Bij een sleutel zonder afstandsbediening is dat wat lastiger.

Er zijn tientallen comfortmodules (zie https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... nbedienung) - het slimste eerst is te kijken wat er nu is gemonteerd (onder de voetenruimte bestuurder). Daar staat vermoedelijk PR-5D0 (= geen ontvanger voor afstandsbediening) op en dan moet je dezelfde (of een latere die ermee compatibel is) vinden met PR-5D1 (= met 433,92 MHz ontvanger).

Als je haast hebt, kost een comfortmodule wellicht € 150, -, maar als je geduld hebt en onderdelenlijn, kleinanzeigen (daar staan er 12 te koop), marktplaats, eBay.de en eBay.co.uk (meer dan 50) in de gaten houdt, lukt het vast voor minder dan € 50.
davevogel0

03 feb 2019, 13:03 0 x

Na het open halen van mijn A2 bleek deze zon set te hebben. Helaas dat de vorige eigenaar niet de sleute erbij had gedaan. Als je wil kan ik kijken hoe zoiets bij mij was gedaan. Ik heb er nog foto’s van als het goed is. Ze hadden de kast tussen kabels van de bestuurderdeur gezet.
Plaats reactie