oliepeil en oliepeilen
- Antonius
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nu vandaag na twee weken eindelijk de stuurhoeksensor storing is verholpen heb ik het zicht op een normaal instrumentarium. Ik heb ontdekt dat door op de knop naast de linker klok (toerenteller) te drukken ik informatie krijg over de service interval, olie, temperatuur (ik neem aan koelvloeistof) en benzine voorraad in het middelste display (ik heb geen FIS).
Het gaat me om het rode uitroeptekentje (!) tussen haken als ik het me goed herinner, dat ik zie na de olie melding. Ik vond dat vreemd omdat ik regelmatig olie peil (met de stok). Nu ook gedaan; auto speciaal aan de straat gezet (nagenoeg vlak) en stok eruit gehaald. Na een half uur gepeild en keurig op niveau. Weet iemand waarom ik dat uitroeptekentje krijg? Kan ik zeker zijn van het ouderwets peilen met de stok ook al is dat best een kunst met dat kleine kunststof tonnetje.
Het gaat me om het rode uitroeptekentje (!) tussen haken als ik het me goed herinner, dat ik zie na de olie melding. Ik vond dat vreemd omdat ik regelmatig olie peil (met de stok). Nu ook gedaan; auto speciaal aan de straat gezet (nagenoeg vlak) en stok eruit gehaald. Na een half uur gepeild en keurig op niveau. Weet iemand waarom ik dat uitroeptekentje krijg? Kan ik zeker zijn van het ouderwets peilen met de stok ook al is dat best een kunst met dat kleine kunststof tonnetje.
Audi A2 1.4 CS blauw 2005
Porsche 924S my 1987
Simplex Amsterdam 50 'er jaren
Porsche 924S my 1987
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
https://audi-a2.nl/viewtopic.php?t=1634
Hier staan alle mogelijkheden in van dit kleine display.
Moderator edit: toon in de reactie aangepast.
Hier staan alle mogelijkheden in van dit kleine display.
Moderator edit: toon in de reactie aangepast.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Achter de serviceklep zit een klein elektrisch schakelaartje.
Als het oliepeil te laag is krijg je een signaal in het dashboard. Na het bijvullen (via de vulopening achter het serviceklep) is het de bedoeling dat door het sluiten van de serviceklep dit schakelaartje
wordt bediend en vervolgens de peilmelding weer wordt gereset.
Vermoedelijk is deze schakelaar defect en/of niet goed aangesloten.
Als het oliepeil te laag is krijg je een signaal in het dashboard. Na het bijvullen (via de vulopening achter het serviceklep) is het de bedoeling dat door het sluiten van de serviceklep dit schakelaartje
- panmanbos
geldt dit voor alle a2's dat bij een te laag peil dat lampje gaat branden?
ik vind het erg lastig om het peil af te lezen en kijk alleen naar het bolletje als dat nat is zou het genoeg moeten zijn de markering zelf wordt bij het in en uitsteken wat uitgesmeerd.
ik vind het erg lastig om het peil af te lezen en kijk alleen naar het bolletje als dat nat is zou het genoeg moeten zijn de markering zelf wordt bij het in en uitsteken wat uitgesmeerd.
- eekhoorntje
AUA niet, BBY wel maar als je jou profiel invul welke motor je hebt kunnen we gelijk juiste antwoorden geven....
Er zijn tenslotte 7 verschillende motoren beschikbaar.
Er zijn tenslotte 7 verschillende motoren beschikbaar.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
- stefan74
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
1 keer drukken en hij laat de serviceinterval zien, 2 keer drukken en de wagen doorloopt een self-test; je krijgt alle foutmeldings - symbooltjes te zien in het LCD schermpje, eerst een paar rode en daarna een paar amberkleurige , met als laatste "OK"
En als ik me niet vergis komt de ((!)) na het oliekannetje; het is het symbool voor een remprobleem Een rondje met (of zonder) uitroepteken wat tussen haakjes staat.
Ik neem aan dat deze cyclus bij jou ook eindigt met het amberkleurig 'OK' symbool ? zo ja dan is er niks aan de hand
'
En als ik me niet vergis komt de ((!)) na het oliekannetje; het is het symbool voor een remprobleem Een rondje met (of zonder) uitroepteken wat tussen haakjes staat.
Ik neem aan dat deze cyclus bij jou ook eindigt met het amberkleurig 'OK' symbool ? zo ja dan is er niks aan de hand
'
- Antonius
Dit is precies wat ik probeerde te omschrijven Stefan. Mijn interpretatie van een probleem met het oliepeil door het uitroeptekentje ((!)) na het oliekannetje is dus niet juist. Tenminste, ik krijg inderdaad OK als laatste melding (en ik maar denken dat het een bevestiging was van de volle tank1 keer drukken en hij laat de serviceinterval zien, 2 keer drukken en de wagen doorloopt een self-test; je krijgt alle foutmeldings - symbooltjes te zien in het LCD schermpje, eerst een paar rode en daarna een paar amberkleurige , met als laatste "OK"

Ik vermoed dat deze schakelaar een ander lampje aanstuurt.Achter de serviceklep zit een klein elektrisch schakelaartje.
Peilen doe ik alleen met een afgekoeld blok. Daarbij volg ik de tip van Hans-Jan op, ik haal de stok eruit en laat die er een kwartiertje uit. De olie kan nu volledig uit de buis zakken. Voor deze manier moet je dus wel de tijd nemen. Op een gegeven moment zal ik de auto met zijn olieverbruik wel een beetje leren kennen. Voor de rest is vertrouwen op de lampjes...geldt dit voor alle a2's dat bij een te laag peil dat lampje gaat branden?
Audi A2 1.4 CS blauw 2005
Porsche 924S my 1987
Porsche 924S my 1987
- eekhoorntje
@ panmanbos,
De BBY heeft olie niveau controle dus als lampje brand zou je er zonder peilstok of afgebroken een half litertje bij kunnen doen.
Voor alle andere weet ik niet of dit erin zit.
Dus met elke andere motor code, niet doorrijden tot lampje brand!
Ik moet de afgebroken peilstok nog vervangen en leen die van de AUA of AUB van Zoon of Dochter voor elke beurt!
Vorig jaar de garage 3 liter olie gegeven en dat is ook een alternatief.....
De BBY heeft olie niveau controle dus als lampje brand zou je er zonder peilstok of afgebroken een half litertje bij kunnen doen.
Voor alle andere weet ik niet of dit erin zit.
Dus met elke andere motor code, niet doorrijden tot lampje brand!
Ik moet de afgebroken peilstok nog vervangen en leen die van de AUA of AUB van Zoon of Dochter voor elke beurt!
Vorig jaar de garage 3 liter olie gegeven en dat is ook een alternatief.....
- davevogel0
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Huh, maar mijn aua geeft gewoon een melding als ik te weinig olie op het blok heb zitten?
- HansJan
- Moderator
Elke A2 heeft een oliesensor.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16