Help! Motormanagement lampje constant aan en na stuk rijden steeds druk weg en dan alle lampjes aan/knipperen!

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
renske.nieuwpoort

13 apr 2019, 17:35 1 x

Audi A2 - 2002

Vorig jaar ergens viel ineens ergens op de snelweg de ‘druk’ weg, haperen en vervolgens piepend het motormanagement lampje.

Intussen zijn we vele maanden en een aantal ‘reparaties’ verder en het lampje is intussen constant aan en gaat steeds na een tijdje rijden knipperen/piepen/haperen eb vervolgens gaan dan alle lampjes aan. Daarna blijven alle lampjes aan maar kun je wel weer ‘gewoon’ doorrijden. Al slaat de auto dan wel snel af (als je bv voor stoplicht stil staat)

Bij de garage denken ze ‘het’ steeds gevonden te hebben. Intussen zijn er een aantal dingen al vervangen: allereerst (brandstof?)sensor, daarna twee keer een bobine, daarna hebben ze tijdens het vervangen van de distributieriem ook weer iets van een sensor vervangen. Weer thuis meteen ‘mis’.

Ben de wanhoop een beetje nabij en portemonnee raakt aardig leeg zo. :|

Wie ow wie heeft enig idee of ervaring met ditzelfde probleem? Jullie zijn mijn laatste hoop. Zou het zoooooo balen vinden als ik m’n A2-tje weg zou moeten doen :cry .
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

13 apr 2019, 18:00 2 x

Een onbetrouwbare auto is heel vervelend en tot nu toe is je garage er niet in geslaagd om het probleem te lokaliseren.
Op grond van de informatie die je nu geeft is nog niet te zeggen wat het probleem is. Het lijkt iets in de richting van de brandstof toevoer .
Maar ik kan je maar 1 advies geven zo snel mogelijk een afspraak maken met de A2dokter Lukas in Waalwijk.
Of je moet in de Achterhoek wonen dan zou je ook naar auto Aalbers in Ruurlo kunnen gaan.
Succes!
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 apr 2019, 18:03 1 x

Wat is het motortype? Uit het vervangen van de (pen)bobines leid ik af dat het in ieder geval een benzinemotor is.

Vraag is of het de 1.4 16V (motorcode BBY) is of de 1.6 FSI (motorcode BAD).
renske.nieuwpoort

13 apr 2019, 18:15 1 x

De Audi A2 dokter ken ik niet! Dat klinkt goed, dank je :-)

Het is idd een benzine en een 1.4!
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

13 apr 2019, 18:20 1 x

Wellicht goed om in het profiel het motortype en de woonplaats op te geven. Er kan dan wat gerichter antwoord worden gegeven.

Wat bedoel je precies met het "wegvallen van de druk"? Dat de auto niet meer lijkt te reageren op het gaspedaal?
Slaat de auto meteen af bij stilstand of blijft hij nog even haperend lopen?
renske.nieuwpoort

13 apr 2019, 18:55 0 x

Ja is goede tip, zal het aanpassen. Wilde mijn profielnaam ook aanpassen, maar dit lukte me eerder niet. Ik kom overigens uit Eindhoven, dus Waalwijk is te doen.

De toerenteller valt helemaal terug in het display en de auto rijdt nog wel, maar wel na korte onderbreking (vaak heel kort ook schokkerig) en dan ALLE lampjes en alarmbellen/piepen aan..

Ik kan daarna nog rijden (met alle lampjes aan, geluid/piepen uit), ook op snelweg. Maar als ik voor stoplicht ergens moeten stoppen slaat hij snel(ler) af, naar mijn idee.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

13 apr 2019, 19:15 1 x

Het haperend lopend herken ik wel (bij mij lag het toen aan een defecte penbobine).
Het (kortstondig) wegvallen van de toerenteller heb ik zelf nog niet meegemaakt.
Valt de achtergrondverlichting van het dashboard en van de climaatcontrole dan ook even uit en/of knippert deze? Het lijkt erop dat de spanning af en toe kortstondig wegvalt.
Ik neem aan dat de garage dit verhaal ook weet?
renske.nieuwpoort

13 apr 2019, 21:15 1 x

Ja alles valt (heel kort) even weg! De garage weet dit ook ja. Maar helaas dus nog niet het probleem gevonden..
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

13 apr 2019, 21:36 1 x

renske.nieuwpoort schreef:
13 apr 2019, 21:15
Ja alles valt (heel kort) even weg! De garage weet dit ook ja. Maar helaas dus nog niet het probleem gevonden..
Wat je nog kunt proberen: met draaiende motor wat aan de contactsleutel morrelen en
kijken of dat effect heeft.
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

13 apr 2019, 22:00 1 x

Is er al gekeken naar;
- Accu polen/kabelpolen
- Accu kabels, vooral de vast gekrompen kabelogen op de kabel.
- Massa aansluitingen carrosserie, of ze schoon zijn en goed contact maken.

Verder neem ik aan dat er foutcodes opgeslagen zijn, vraag welke codes er waren, schrijf ze op en Google erop of post ze hier.
Misschien is er iemand in de buurt die voor jou de auto kan uitlezen, dat zou mooi zijn.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Plaats reactie