Pagina 1 van 2

Ratelen / kloppen bij bedienen koppelingspedaal

Geplaatst: 11 mei 2019, 18:43
door Peter_Maathuis
Vandaag ontdekte ik, dat als de versnelling in vrij staat (en de motor draait) en ik het koppelingspedaal iets intrap er een rammelend geluid uit het vooronder komt. Het geluid is er niet als de koppeling geheel is ingetrapt en ook niet als het koppelingspedaal niet wordt aangeraakt.

Het geluid gaat mee met het motortoerental als ik een beetje gas geef.

Mijn eerste idee zou zijn: het vliegwiel (dual mass flywheel). Iemand andere ideeën?

Re: Ratelen / kloppen bij bedienen koppelingspedaal

Geplaatst: 11 mei 2019, 20:42
door eekhoorntje
Lager drukgroep zou een ander geluid moeten geven....

Bij rijden niets te horen? Ik wist niet dat ze dubbel massa hadden, heb liever gewone vliegwielen... maar
ik vermoed dat als ze er op zitten alleen de 90 & 110 Pk deze hebben.

Zoek eens op www.problemcar.nl en daar zitten monteurs en elke VW, Skoda en Seat kan dit ook hebben... zelfde motoren.

Re: Ratelen / kloppen bij bedienen koppelingspedaal

Geplaatst: 11 mei 2019, 20:44
door Spits
Geluid is er niet bij ingetrapte koppeling en bij volledig opgekomen koppeling.

Bij een "beetje" intrappen verbreek je de verbinding, maar niet helemaal; immers slipt je koppeling nu tussen vliegwiel en versnellingsbak (wat wil het baasje nou, wel/niet/wel/niet/wel/niet denkt de bak) dus de bak krijgt nog wel wat inertia mee en kan zo ietwat mee klapperen. Zou het niet te vaak doen, want ik denk dat het de slijtage van je koppeling niet ten goede komt.

Re: Ratelen / kloppen bij bedienen koppelingspedaal

Geplaatst: 11 mei 2019, 22:37
door Peter_Maathuis
eekhoorntje schreef:
11 mei 2019, 20:42
Lager drukgroep zou een ander geluid moeten geven....

Bij rijden niets te horen? Ik wist niet dat ze dubbel massa hadden, heb liever gewone vliegwielen... maar
ik vermoed dat als ze er op zitten alleen de 90 & 110 Pk deze hebben.

Zoek eens op www.problemcar.nl en daar zitten monteurs en elke VW, Skoda en Seat kan dit ook hebben... zelfde motoren.
Ja, de ATL heeft een "Zweimassenschwungrad" of "dual mass flywheel" en dat wordt op het Duitse en Engelse forum wel als een kwetsbaarheid gezien

Bij rijden is het koppelingspedaal geheel omhoog, dus inderdaad, niets te horen.

Diverse topics op Problemcar doen mij het ergste vrezen (vliegwiel en dan uiteraard meteen nieuwe koppeling) - veel werk of veel euro's :cry :cry

Re: Ratelen / kloppen bij bedienen koppelingspedaal

Geplaatst: 11 mei 2019, 22:46
door Peter_Maathuis
Spits schreef:
11 mei 2019, 20:44
Geluid is er niet bij ingetrapte koppeling en bij volledig opgekomen koppeling.

Bij een "beetje" intrappen verbreek je de verbinding, maar niet helemaal; immers slipt je koppeling nu tussen vliegwiel en versnellingsbak (wat wil het baasje nou, wel/niet/wel/niet/wel/niet denkt de bak) dus de bak krijgt nog wel wat inertia mee en kan zo ietwat mee klapperen. Zou het niet te vaak doen, want ik denk dat het de slijtage van je koppeling niet ten goede komt.
Ja, het geluid zou ook nog uit de versnellingsbak kunnen komen. Ik zal morgen eens testen (koppelingspedaal iets intrappen) in verschillende versnellingen en horen of het geluid dan ook op te roepen is.

Overigens ben ik niet zo bang voor slijtage van de koppeling als je in de vrijstand de koppeling intrapt en weer laat opkomen: een paar tandwielen op snelheid brengen lijkt me weinig belastend vergeleken met 1.100 kg auto (of zelfs ca 2.000 kg als de caravan erachter hangt).

Re: Ratelen / kloppen bij bedienen koppelingspedaal

Geplaatst: 11 mei 2019, 22:49
door Peter_Audi_A2
https://www.carrec-technocenter.nl/vers ... problemen/

Je hebt geen last van "bibberend" optrekken vanuit stilstand?

Re: Ratelen / kloppen bij bedienen koppelingspedaal

Geplaatst: 11 mei 2019, 23:36
door Peter_Maathuis
Neen, vanuit stilstand wegrijden gaat soepel als altijd. Ik zal wel morgen ook eens wegrijden zonder gas te geven en speciaal letten op het eventueel trillen van het koppelingspedaal.

Re: Ratelen / kloppen bij bedienen koppelingspedaal

Geplaatst: 12 mei 2019, 07:04
door eekhoorntje
Dubbel massa vliegwiel is soms Dubbele Factuur!

Ik hoop dat dit niet het geval is, en je hoeft niet altijd een duur dubbel massa vliegwiel te vervangen.

Goede rijders kiezen vaak voor voordelig massief vliegwiel en aangepaste koppeling van een versie die hier voor gemaakt is, dus als de AFM een gewoon vliegwiel had... krijg je dat erop!

De revisie sets die ook kunnen hebben meestal zwaardere veren die dan 1½ massa vliegwiel geven..
dus tegen enkele en dubbele in.
Dat is voordeligste en hoorde ik bij diverse bestelbussen goede geluiden over.
De Mercedes Vito ook zo gedaan na 230.000 Km en die heeft nu 780.000km erop en is nog steeds goed.

Ik weet niet of voor onze kleine 1.4 dit ook leverbaar is, maar weten dat het soms word aangeboden lijkt me beter dan zomaar alles weer nieuw gaan kopen.

De gewone en dubbel massa is ook een probleem waarom een koppelingsplaat met drukgroep soms niet past en ze de verkeerde leveren.


Peter, ik denk dat het druklager iets minder is geworden en de Koppeling en Drukgroep nog goed is.
Het lager maakt wel vaker eerder geluid en als dat het geval is heb ik ervaring dat het nog 120.000 Km in de T4 Bus mee ging, maar dat was de 1.9 Tdi....
Dat zal langzaam als niet leuk geluid sterker worden maar deze bouwvakkers rijden tot de sloop.
Deze oude T4 is een waardeloze gezien de rest en gewoon radio harder.

De oorzaak is vaak File en/of stadsverkeer rijden waarbij je regelmatig schakelde en met ingetrapte koppeling staat te wachten, dan maakt het lager overuren en de plaat is nog prima.

Even online onderdelen voor zowel AMF als jou ATL zoeken en je vind afbeeldingen en wat er in het blok zit... als je bij ATL wel en bij AMF geen vliegwielen ziet aangeboden weet je meer.
Daarom vond ik de Rode keuze van mede forum lid die naar 75Pk terug ging een prima keuze en hoop dat hij bij Jos-Br een Chiptuning gaat doen als hij toch 105 Pk wilde... dat blijkt in Friesland prima te gaan.... bij ander bekend forum lid.

Re: Ratelen / kloppen bij bedienen koppelingspedaal

Geplaatst: 12 mei 2019, 09:00
door DED@2
DMF is alleen geleverd op de A2 met ATL.
SMF voor de ATL zijn wel verkrijgbaar, maar prijzig omdat het aangeboden wordt als tuning artikel. Ik heb @Peter_Maathuis hoog zitten en die heeft allang online onderzoek ingesteld. Hij weer dus wat er te koop is.
Grootste nadeel van SMF op een drie cilinder is het gebrek aan demping van trillingen en onbalans waar de DMF nu net voor toegepast is. Dus je trilt waarschijnlijk de vullingen uit je mond bij normaal gebruik. In combinatie met tuning is dit ongemak misschien acceptabel, maar niet als daily driver.

Dit soort analyses zijn op afstand moeilijk te maken. Zoals aangegeven lijkt het op een druklager, zeker wanneer tijdens rijden geen overige zaken opvallen, zoals trillingen bij wegrijden en tijdens rijden en schakelen zelf.

Altijd vervelend zulke klachten. Succes P. M👍

Re: Ratelen / kloppen bij bedienen koppelingspedaal

Geplaatst: 12 mei 2019, 09:06
door Peter_Audi_A2
Peter_Maathuis schreef:
11 mei 2019, 23:36
Neen, vanuit stilstand wegrijden gaat soepel als altijd. Ik zal wel morgen ook eens wegrijden zonder gas te geven en speciaal letten op het eventueel trillen van het koppelingspedaal.
Wellicht is dit nog interessant leesvoer: https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?f=14&t=2772