Foutcode 00813 - G214

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
NIels
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 aug 2019, 17:30 0 x

Hoi allen

Sinds een tijdje de bekende ABS, uitroepteken ESP foutmelding in het dashboard. Even uitlezen leert mij het volgende:

Afbeelding

Ik heb op het forum gezocht op de foutcode 00813 en G214, maar kan niets vinden. Kan mij alleen niet voorstellen dat ik de eerste ben die dit tegen komt. De workshop manual geeft aan bij deze code:
- Open circuit or loose contact in wiring between brake pressure sender 2 -G214 and ABS with EDL control unit -J104
- Check fuses, wiring, connectors and power supply for control unit =>Test step no. 17 => Page 01-110, Electrical Check

Wat is jullie advies. Bedrading controleren en sensor? Of is het toch echt de Abs pomp?
Heeft er iemand ook een idee aan de hand hiervan of het de linker of rechter betreft en of de bedrading eenvoudig te bereiken is met gedemonteerd wiel?

Of zou ook de remlichtschakelaar een boosdoener kunnen zijn zoals hier wordt gesteld https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... hoeinheit/ ?
Deze is slechts een jaar geleden vervangen, en de remlichten doen het nog. Kan mij daarom niet voorstellen dat dit de boosdoener kan zijn. Zeker gelet op de expliciete verwijzing naar de ABS pomp.
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

09 aug 2019, 18:29 0 x

Heb je cruise control? Als je die hebt en die doet het nog, dan is het niet de remlicht schakelaar en de J104. Die zijn beide betrokken bij de cc. J104 zou evt nog kunnen. Probeer de calibratie = 1 minuut werk. Ik zie dat je een niet geregistreerde dongle hebt. Mogelijk dat je dit dan niet uit kunt voeren. Zoek dan iemand die het wel kan.
Ik ben echter bang voor jouw ABS pomp. Wat is het bwjr van de A2? Welk type ABS wordt genoemd boven in de balk van vcds?
stefan74
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 aug 2019, 18:36 1 x

Kan wellicht vocht / kortsluiting (beschadigde mantel) zijn in je remblok-slijtage indicator kabel/ stekker, of in een ABS sensor kabel/ stekker, of ABS ring die (af en toe) moeilijk doet.
Dat laatste gaat meestal gepaard met een plotseling zelf bijremmend wiel tijdens het rijden ,en schrapende geluiden (je schrikt je dood)
NIels

09 aug 2019, 20:01 1 x

Heb een A2 met cruise control, en die werkt goed. Is een bouwjaar 2001. @D@DED@2 : ik weet niet precies waar het type Abs staat, maar wellicht heb je wat aan onderstaande info?

Terwijl ik vandaag de Vagcom check heb gedaan ook de codes gereset. Dit heb ik eerder ook gedaan zonder resultaat, maar dit keer blijft de foutmelding weg (ben net groot rondje gaan rijden en geen issues).
15653734185622607103901084459012.jpg
15653734185622607103901084459012.jpg (3.95 MiB) 3797 keer bekeken
Als het een daadwerkelijke fout aan de abs pomp is zou de foutmelding direct terug moeten komen lijkt mij? Ik hoor graag jullie visie hierop.
HansJan
Moderator

09 aug 2019, 20:14 0 x

Op A2OC en A2-freun.de wordt de fout ook genoemd. Verder trof ik dit artikel: https://workshop-manuals.com/audi/a2/ru ... ult_table/
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

09 aug 2019, 20:52 0 x

Als je in vcds groep 3 ABS selecteert dan staat in volgende scherm bovenin een Bosch nummer van de pomp. Je kunt dan via de site van ross-tech de diagnose openen.
NIels

17 jul 2020, 12:15 4 x

Om niet net als vele topics het een open einde te laten zijn bij deze een terugkoppeling. Tot 4 weken geleden geen foutmelding meer gehad nadat ik de foutcodes had gereset. Echter, dit keer verdween de foutmelding net na de codes resetten. Hierom heb ik wat verder onderzoek gedaan om te kijken hoe ik dit op kan lossen.

De foutcode 00813 verwijst naar een fout met de remdruksensor (in sommige gevallen kan de fout ook ontstaan door de welbekende fout van de remlichtschakelaar, dus vergeet die ook niet te checken). De Audi A2 heeft er 2, de G214 en de G201. Bij de A2's tot en met bouwjaar 2002 zitten de G201 en G214 sensor onder je remvloeistof reservoir die relatief eenvoudig bereikbaar is (ongeveer in het midden, achter, boven een relatief klein reservoir met daaronder 2 vrij forse sensoren die onder een hoek zijn geplaatst). Nieuwere A2's hebben deze sensoren geïntegreerd in de ABS pomp. Dit betekent een duur geintje als een van de sensoren foutief is, omdat een nieuwe ABS pomp zonder rmontage aan 1200+ euro zit. Eventuele revisie of een tweedehandse is ook een optie. De ABS pomp met de remdruksensoren geïntegreerd is een MK60, de ABS pomp zonder remdruksensoren is een MK20. het googlen van de productcode op je ABS pomp vertelt je of je een MK20 of MK60 hebt. Een ander manier om het te controleren is dat de remvloeistofleidingen bij de MK20 aan 1 zijde zitten. Bij de MK60 is dit aan 2 zijden (4 ene kant, 2 andere kant).

De G201 en G214 sensor zijn erg onwaarschijnlijk kapot te gaan (vandaar het weinig aantal topics hierover) en zijn identiek en daarom uitwisselbaar als je de MK20 ABS pomp hebt. Het kan daarom lonen ze om te wisselen om er zeker van te zijn dat het een sensorfout is en het niet in de bekabeling zit. Ik had ingezet op het vervangen van de sensor, maar het schoonmaken van de sensoren en de contactpunten bleek uiteindelijk de oplossing te zijn. Ook bij mij was de sensor dus niet kapot maar was er een slechte connectie door vuil.

In het geval het wel een defecte sensor is en je die verwisseld wil hebben adviseer ik je naar de A2 Dokter te gaan. Vrijwel geen enkele garage zal een tweedehanse G214 of G201 sensor hebben liggen of er snel aan kunnen komen, maar bij de Dokter liggen ze op de plank voor een paar tientjes. Hou er ook rekening mee dat het vervangen van de sensor niet zomaar op elke straathoek kan. Je remmen zullen na de wissel ontlucht moeten worden en eventueel de remvloeistof bijgevuld.
Plaats reactie