Pagina 1 van 1

Hoe bepaal je slijtage schokbrekers Bron AMT

Geplaatst: 31 aug 2019, 11:12
door AudiFanSedert1971
Vaak besproken de schokbrekers en onderstel ...

De slijtage patroon van schokbrekers niet te onderschatten...

De 1 rijd ze stuk in nog niet eens 30.000 km ters ,de ander merkt pas na meer dan 200.000 km de dempers wat versleten zijn bij wat snelle genoemen bocht...

En nog erger de andere merkt niet eens ze versleten zijn ,ja sorry vaak ook door als oud vrouwtje of eh mannetje te rijden met file achter zich aan ... :P

De ander checkt toevallig zijn kortgeleden nieuwe dempers en schrikt tot zijn verbazing :flushed: verd...lek!

Dus vaak ook merk gebonden is en ook dus afhankelijk de vorige of huidige bestuurder er sportief of netjes met de wagen ermee omging .

Zoals behoorlijk hard de stoep nemen ,veel langs de grepppel rijden ,hard over hobbelige bospaden of wegen of zwaar (over-_) beladen jaarlijks op vakantie gaan ,(vooral met aanhangwagen of sleurhut) kan je dempers eerder doen slijten.

Maar ook terug gedraaide km ters kan ook de oorzaak zijn je er dacht wel langer met de dempers door kon gaan je merkt de demping achteraf niet zo geweldig is....

Vele garage's zweren erbij elke 100.000 km tersze vervangen....maar let op hoe bapalen ze dit dan of is het gewoon hun inkomsten veilig te stellen ,zovan de klant weet toch niet zo veel af van techniek ....je erin trapt bij gratis inspectie ketens ?

Met te zachte en te harde banden of sommige ballon :rolleyes: onder ons kan ook je weg ligging beinvloeden namelijk ....zo ook op de juiste bandenspanning een verkeerde meting genereren op een testbank...!

Als jullie de documenten doorlezen en beetje technisch in elkaar steek, begrijp je dat niet zomaar men kan bepalen de dempers versleten zijn ,ja het enigste is de zuiger stang te bekijken of deze behoorlijk lekt bij een controle.

Zorg gewoon ervoor dat je lak dempers , demperstofhoezen ,bumperstops en vooral rubber werk achter veren intact en schoon zijn check ook de taatspots ,het rubber lagerwerk van de voorzijde bovin onder spatsscherm om de voorspiraalveren bij stuurbewegingen doen draaien en mag niet kraken of kling -klong geluiden maken dit te wijten is aan slijtage....

Veel lees plezier! :blush:

Documenten Bron AMT

Re: Hoe bepaal je slijtage schokbrekers Bron AMT

Geplaatst: 31 aug 2019, 18:27
door eekhoorntje
Mijn mening;

AMT = WC Eend . Ja, de 2CV4 word zelfs nieuw uit de fabriek nog afgekeurd door elke testbank....
En de stugge A2 zelden bij oude dempers, veroorzaakt door de stugge veren die het lastig maken.

En mijn dochter? Ja, Skoda Fabia Station veren achter en nu blijken het geen Monroe gewone gasveren maar Luchtvering, erg comfortabel en met knopje harder of zachter te zetten!

Zolang wij erg creatief zijn met andere veren en dempers, hoe moet een gewone garage dat weten.
Ook las ik in AMT verhaal niets over merk & type invoeren dus ze doen maar wat.

Ik vind dit leuk voor garage's en testbanken verkopers, maar wel een hoog WC Eend gehalte.
Zal mijn Panhard's uit 1952 en 1954 nooit voor deze aanbieden!
Net als de eenden, torsie vering is comfortabel en na schommelen hoorde bij die 65+ generatie voertuigen! :joy: