Piepgeluid door ventilator

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
A(2)nne
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 jan 2020, 16:10 0 x

Sinds gisteren produceert de ventilator een zachte en constante piep (“iiiiiiiiiiiiii” :confounded: ). Wanneer je de ventilatie op “off” zet verdwijnt het geluid direct.
Bij mijn vorige auto kwam ik dit geluid ook nog wel eens tegen. Vaak was een blaadje/takje de boosdoener. Door de ventilatie een paar seconden op volle kracht te laten blazen, werd het blad de auto ingeblazen en was de piep verdwenen. Dit trucje heeft in dit geval helaas niet geholpen, dus richt ik mij tot jullie.

Hebben jullie enig idee wat de oorzaak van het geluid kan zijn? En is de ventilator misschien ook door de motorkap te openen (eenvoudig) te bereiken? En zo ja, waar zou ik deze kunnen vinden?
Alle hulp en tips zijn welkom :)
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 jan 2020, 18:26 2 x

Helaas @a(2)nne, deze zit achter het handschoekastje. Dit is ook tevens de enige manier vlgs mij om erbij te kunnen😬. Je kunt eerst proberen om onder het handschoenkastje de afdelkap te verwijderen. Hier kan je bij interieur filter. Misschien is deze vuil of heeft er zich vanalles opgehoopt. Schoonmaken en filterwissel, misschien heb je geluk 🍀 .
Is dat het niet dan zal ers de ventilator eruit moeten en of gewisseld moeten worden. Het is lastig te diagnosticeren van een afstand😉. Succes!
A(2)nne
Audi A2 clublid

28 jan 2020, 19:58 0 x

@DED@2 bedankt voor je uitleg. Zoals het er nu naar uitziet (snel even afkloppen) speelt geluk 🍀een beetje mee. Na het plaatsen van het bericht hierboven is sinds vanmiddag de piep helemaal weg. Laten we hopen definitief...
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie

28 jan 2020, 20:06 3 x

A(2)nne schreef:
28 jan 2020, 19:58
Zoals het er nu naar uitziet (snel even afkloppen) speelt geluk 🍀een beetje mee. Na het plaatsen van het bericht hierboven is sinds vanmiddag de piep helemaal weg. Laten we hopen definitief...
Waar dit forum al niet goed voor is. :mrgreen:
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Robtopus
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

01 feb 2020, 16:52 1 x

Heb ook wat last gehad van geluiden onder het dashboard. Dat gecombineerd met een wisselende luchtstroom leidde mij naar de ventilator.
Ik heb een exemplaar van NRF gekocht en zelf vervangen. Te doen, maar neem de tijd. Zeker het laatste schroefje is een taaie. Uiteindelijk een m5 dopje op een verlengstuk gezet en een rateltje gebruikt.
1.6 | S-line | Delfingrau | 2002
Ron47
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

01 feb 2020, 22:54 0 x

We hebben bij Bart wel eens de ventilator gedemonteerd en daarna op 12V gezet en m geholpen met draaien. En steeds wat olie op de aseinden gedruppeld. Daarna een kwartiertje flink door laten draaien en dan de zaak weer monteren.
Bij mijn weten heeft het geholpen.
De motor vervuilt blijkbaar in de loop van de tijd en gaat dan zwaar lopen.
Mogelijk een tip om de aankoop van een nieuwe ventilator iig een tijd uit te stellen ?
Plaats reactie