Brandstof toevoer Tdi - blijft niet lopen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

06 mar 2020, 13:29 0 x

Na de 'nieuwe' Tdi 66kW motor ingebouwd te hebben (auto is gekocht met kapotte motor, zie mijn voorstel topic), start hij na een lange aanloop wel, loopt dan mooi rond, maar na een minuutje of zo, begint-ie rauwer te lopen (2,5 cilinder gevoelsmatig..) en valt dan helemaal uit.
Na weer met de slang en een losse tank de pomp en aanvoerleiding gevuld te hebben, herhaald het euvel zich.
Direct vanuit de reservetank starten, dan blijft-ie wel lopen, maar dan raakt uiteindelijk het reservetankje leeg en vult de tank van de auto zich verder (uiteraard, want retour komt in de tank terug).

Dieselfilter heb ik al vervangen! Lijkt niet uit te maken.
Wel viel op dat bij het nieuwe dieselfilter erin plaatsen, er geen diesel terug loopt, je houdt schone handen zeg maar.

Nu heb ik wel een vrij hardnekkige foutmelding op de afsluitklep:
Afbeelding

Kan het zijn dat de afsluitklep gelijktijdig werkt met het (al dan niet) vrijgeven van de dieseltoevoer??
Zit er dus nog ergens anders een relais of zo die de dieseltoevoer afsluit en het signaal van de afsluitklep nodig heeft?

Overigens is de vrijgangigheid van de klep prima, tandjes schijnen dus niet kapot te zijn en stekker zit aangesloten.
Ook het wisselen van deze klep met die van de oude motor (ook vrijgangig, dwz met je vinger te verdraaien) maakte geen verschil, zelfde foutmelding.

HELP! (zou toch graag inmiddels een keer ermee willen rijden)
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

06 mar 2020, 13:56 0 x

Ontluchting van de tank vuil/verstopt en zo een vacuüm in de tank na x minuten? Misschien even proberen met tankdop los/eraf starten.

Eventueel "fuel collector" in de tank vervuild(?).
https://www.a2oc.net/community/index.ph ... art.19174/
(foto op laatste post van bovenstaande link)

Manifold flap fout gewoon wissen, later zien of ie terugkomt.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

06 mar 2020, 20:53 0 x

Spits schreef:
06 mar 2020, 13:56
Ontluchting van de tank vuil/verstopt en zo een vacuüm in de tank na x minuten? Misschien even proberen met tankdop los/eraf starten.
Tankdop ff geopend, maar was geheel belucht, geen onderdruk ervaren. Kan door de tijdsduur zijn natuurlijk, maar lijkt onwaarschijnlijk. Hou het in het achterhoofd, want zelf niet aan gedacht!
Eventueel "fuel collector" in de tank vervuild(?).
https://www.a2oc.net/community/index.ph ... art.19174/
(foto op laatste post van bovenstaande link)
Good find! Dat ga ik morgenochtend meteen proberen :thumbmin:
Manifold flap fout gewoon wissen, later zien of ie terugkomt.
Ja, heb ik al meermaals gedaan, maar blijft hardnekkig terugkomen... mss is het het stukje kabelboom wat erheen loopt, check ik tzt ook nog even.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

08 mar 2020, 17:25 0 x

Tank zender en fuel collector eruit gehaald, maar geen verstopping aldaar kunnen vinden :|

Locatie in de auto (bij de schade auto ff getest waar het zat):
Afbeelding

Geen speciaal gereedschap nodig, met houtblokje tik je de ring makkelijk los:
Afbeelding

Alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet:
Afbeelding

Afbeelding

Weer proberen te starten vandaag en dat lukt met aanvoer vanuit losse tank. Daarbij heb ik een T-stuk op de aanvoer uit de tand gedaan, zodat de aanvoer leiding hopelijk ook lucht vrij wordt, maar ook dat mocht niet baten: na een minuutje goed lopen, de losse tank ertussenuit gehaald, snel de eigen brandstofleiding weer op de pomp aangesloten, weer gestart (direct), maar na een paar minuten goed lopen, gaat-ie onregelmatig lopen (net als vorige keer) - lijkt op een soort noodloop - en een minuutje later, slaat-ie af... :cry

Ik begin nu wel echt wanhopig te worden... wat kan ik nog doen om het kreng lopend te houden???

Overigens blijft de storing over de afslagklep terugkomen.. Met contact aan is die klep in de middenstand niet te bewegen. Contact af en ik kan hem met mn vinger vrij makkelijk naar beneden drukken. Geen idee wat dat betekent overigens.
Geen idee wat ik ook hieraan nog verder kan doen :rolleyes:
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

08 mar 2020, 18:41 3 x

Die klep is om de motor van zuurstof te onttrekken en zo de motor af te laten slaan. Smoorklep. Tijdens gebruik moet hij wel vast open staan in de midden stand. Zou het zo kunnen zijn als deze niet goed functioneert dat hij uit voorzorg in noodloop loopt? Anders zou theoretisch je de motor niet direct af kunnen slaan bij contact uit en brandstof toevoer stopt.
Kan je voor controle niet de andere smoorklep monteren?

Wat niet helemaal strookt is dat hij onregelmatig stationair loopt en dan afslaat. Ik kan dat niet plaatsen.

Je hebt brandstof toevoer nagelopen. Geen bijzonderheden. Egr klep en smoorklep zijn bij de ATL gescheiden. Ik heb de egr ertussen uit gehaald en open pijp gemonteerd. Smoorklep laten zitten.

Ik ben benieuwd naar de oplossing, want die komt echt wel! Houdt vol je bent er bijna.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

08 mar 2020, 19:46 0 x

Oké,
- met een losse tank gaat het wel.
Het probleem ligt dus tussen je tank en de tandempomp.

Wat zit daar tussen in;
- "fuel collector", een brandstoffilter, brandstof koeler (zit in de retour geloof ik) en een zooi leidingen.

Je retour is oké; immers raakt je losse tank leeg, en je gewone tank voller.

- Met de losse tank blijft ie lopen, ondanks dat je smoorklep een fout geeft, correct?
Er zit geen afsluiter tussen de brandstof tank tot aan de verstuivers (zover als ik weet), deze worden niet meer aangestuurd bij afzetten van het contact. Dit is de enige afsluiter zover als ik weet qua brandstof.

Wat nou als je de de slangen van de fuel collector eraf haalt en direct in de losse tank hangt? Blijft ie dan lopen, dan is er of een vacuüm (ontluchting tank (heb je 'm nog zonder tankdop laten lopen?)) of is de fuel collector toch niet jofel.
Loopt ie niet, dan kan je nog een keer bedenken of er iets met 't brandstoffilter en/of leidingen aan de hand is, immers komt er nog steeds geen diesel bij je pomp.

Welke regio zit je? Lijkt me interessant om het in levende lijve te aanschouwen, mocht je daar prijs op stellen.

Edit; Geldermalsen..... Hmmmm, uurtje hobbelen.
Mocht je hulp nodig hebben; dinsdag tussen 10-14:00 ben ik vrij om te doen wat ik wil, mag per PB.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

08 mar 2020, 21:17 0 x

Dank voor het meedenken heren!

Brian,, dit is al de 'originele' manifold flap die op de auto zat, toen de flap van de ruilmotor de code gooide..
Net even de manifold flap van de ruilmotor (die een nieuwe, niet-originele leek te hebben) open geschroefd, maar die is dus brandschoon van binnen!
In deze thead zijn ze allemaal geölied van binnen, maar deze was dus brandschoon van binnen..
https://www.a2oc.net/community/index.ph ... fix.31157/
Overigens heb ik de egr er ook meteen tussenuit gehaald, net als jij gedaan had ;-)

Ook heb ik nog even de bedrading gecheckt, maar ondanks dat die erg onder de olie zat, ook de stekker trouwens, verder geen breuken gezien. Meteen de stekkers en aansluitingen gereinigd met benzine en een spuitbus reiniger en met de compressor droog en schoon gespoten. Niet meer geprobeerd of het verschil maakte, morgen weer een dag ;-)

Het blijven lopen op de losse tank is overigens niet zo heel lang mogelijk om te testen omdat hij de retour natuurlijk gewoon in de eigen tank dumpt. Maar omdat de leidingen dan vol lijken te zitten, sluit ik na een minuutje of zo de aanvoerslang van de auto zelf weer aan. Omdat ik dit al een paar keer zo gedaan heb, zit de tank bijna helemaal vol nu... Kan dus zijn (lijkt bijna logisch en mss iets om nog apart te testen) dat als de retour ook in de losse tank zou zitten, de auto er na een poosje niet mee stopt?
En idd, ook even laten lopen met tankdop eraf: maakte geen verschil.

Ondertussen heb ik denk ik met terugplaatsen de tankzender beschadigd, want hij geeft geen tankstand meer aan (en wel een piep dat de tank leeg is... grr! Stekker nog een keer schoongemaakt (was een beetje diesel op gekomen), maar maakte geen verschil :s
De brandstofkoeler zit inderdaad er ook nog tussen, die hangt onder de auto in de rijwind, heel apart om voor het eerst zoiets te zien hangen daar!

Hulp zeer welkom, helaas heb ik op het werk as dinsdag rond die tijd afspraken staan, dus dan gaat niet lukken. Ik PB wel ff :thumbmin:
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 mar 2020, 16:49 1 x

Deze aftermarket (wel van VDO) flap zag er in ieder geval erg schoon uit van binnen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 mar 2020, 18:03 0 x

Spits schreef:
08 mar 2020, 19:46
Loopt ie niet, dan kan je nog een keer bedenken of er iets met 't brandstoffilter en/of leidingen aan de hand is, immers komt er nog steeds geen diesel bij je pomp.
Dit doet me denken aan het probleem van @Jur, zie ook https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=14&t=7482 . De oorzaak daar bleken uiteindelijk omgewisselde retour en aanvoerslangen te zijn van het brandstoffilter. Bij een volle tank geen problemen, maar naarmate de tank leger werd gereden sloeg deze uiteindelijk snel af.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 mar 2020, 20:47 0 x

Spinazie schreef:
09 mar 2020, 18:03

Dit doet me denken aan het probleem van @Jur, zie ook https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=14&t=7482 . De oorzaak daar bleken uiteindelijk omgewisselde retour en aanvoerslangen te zijn van het brandstoffilter. Bij een volle tank geen problemen, maar naarmate de tank leger werd gereden sloeg deze uiteindelijk snel af.
Ik heb een laat model type dat een dieselfilter heeft met een losse 'insert'. Daarbij haal je dus geen leidingen los en kan ook niks verwisseld worden. Maar ook voor het vervangen van het filter was het beeld hetzelfde, dus het dieselfilter zelf is eigenlijk zeker weten geen oorzaak. Dank voor het meedenken however :thumbmin:
Plaats reactie