De laatste tijd brande het gele motormanagement lampje af en toe. Bij uitlezen bleek het een storing in het gasklephuis te zijn (weet geen codes), was ernstig vervuild. Na schoonmaken weer in orde, motor draait ook weer gelijkmatiger. Komt dat vaker voor?
1.4 benzine AUA motor, 90.000km, elk jaar bij Audi dealer onderhouden.
Helpt het om af en toe (Forte of ander merk) benzine reiniger in de benzine te doen?
Storing gasklephuis - ernstig vervuild [Opgelost]
- bertduursma
- Audi A2 clublid
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
- Locatie: Voorst
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Het komt idd vaker voor. Door te reinigen kan je weer een hele lange tijd vooruit. Vergeet niet het kleine gaatje naar de egr koeler op de tussen plaat niet. Anders ben je binnenkort weer aan de beurt.
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 29 feb 2016, 15:48
- Locatie: s-Gravenhage
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Gisteren kreeg ik ook uitlaatgascontrolesysteem lamp aan. Was van plan nieuwe pakkingen te kopen en EGR schoon te maken. ik heb te tekening van het EGR systeem maar niet van de EGR koeler systeem.
Zijn er andere redenen waarom dit lampje brand. en waar is de pijp die ik schoon moet "uitboren" .
Is het beter het systeem uit te lezen vooraf en kan ik het systeem herstarten door de accu 10 minute los te maken en weer starten en laten lopen voor 5 minuten zonder gebruik van het gas pedaal.
JohnM.
Zijn er andere redenen waarom dit lampje brand. en waar is de pijp die ik schoon moet "uitboren" .
Is het beter het systeem uit te lezen vooraf en kan ik het systeem herstarten door de accu 10 minute los te maken en weer starten en laten lopen voor 5 minuten zonder gebruik van het gas pedaal.
JohnM.
- edje13
- Audi A2 clublid
- Berichten: 567
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
- Locatie: Sittard-Geleen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Misschien heb je hier wat aan.
viewtopic.php?t=3345
viewtopic.php?t=3345
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Uitlezen is altijd een goed idee en beter om diagnose te stellen. Ik ga ervan uit dat je de gasklep herkent en deze kunt (de-)monteren.
Als je de gasklep hebt gedemonteerd inspecteer je de metalen pakking. Is hij nog goed, dus zonder knikken of andere beschadigingen dan kan je hem m.i. Weer gebruiken . Zo niet dan vervangen. Onder de gasklep zit een tussenflens waar de egrpijp op aansluit. Hier zie je een klein gaatje. Als dit gaatje verstopt krijgen ook de melding op dashboard. Dit gaatje schoonmaken door door te prikken. Zeker niet boren of je moet een kleinere diameter hebben dan het gaatje, dat lijkt me niet. Doorprikken met naald oid. Vervolgens gasklep reinigen en alles weer terugplaatsen. Gasklep inleren kan alleen met vcds of vergelijkbaar.
Maar na 50x starten is hij ook ingeleerd. Leer je hem niet in dan kan je raar gedrag verwachten qua toerental enz.
Succes
Als je de gasklep hebt gedemonteerd inspecteer je de metalen pakking. Is hij nog goed, dus zonder knikken of andere beschadigingen dan kan je hem m.i. Weer gebruiken . Zo niet dan vervangen. Onder de gasklep zit een tussenflens waar de egrpijp op aansluit. Hier zie je een klein gaatje. Als dit gaatje verstopt krijgen ook de melding op dashboard. Dit gaatje schoonmaken door door te prikken. Zeker niet boren of je moet een kleinere diameter hebben dan het gaatje, dat lijkt me niet. Doorprikken met naald oid. Vervolgens gasklep reinigen en alles weer terugplaatsen. Gasklep inleren kan alleen met vcds of vergelijkbaar.
Maar na 50x starten is hij ook ingeleerd. Leer je hem niet in dan kan je raar gedrag verwachten qua toerental enz.
Succes