Dakhemelbekleding laat los

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

25 jun 2020, 23:08 1 x

Hoi allemaal,
Heeft iemand ervaring met het weer vast zetten van de dakhemelbekleding. Helaas is deze los gaan raken toen ik met open ramen rond reed.
Ik dacht zelf iets met dubbelzijdig tape weer vast plakken. Iemand tips? 🙂
IMG_20200624_172700_copy_992x744.jpg
IMG_20200624_172700_copy_992x744.jpg (101.77 KiB) 8182 keer bekeken
Gebruikersavatar
Alta Plana
Audi A2 clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 jun 2019, 21:00
Locatie: Zaltbommel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 jun 2020, 23:32 1 x

Ik heb dit probleem ook gehad en ik kreeg zelf niet de indruk dat er een betere oplossing was dan het vervangen van de complete dakhemel.... Is best te doen met 2 personen. De vorige eigenaar dacht het met lijm op te lossen en dat was in ieder geval geen succes.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 jun 2020, 10:07 0 x

Open Raam, ik heb Open Sky en als de wind in oudere auto slaat kan de al los gekomen stof verder
los komen.

Lijm? Vele lijmsoorten geven vlekken , de oude zit er nog en ik heb redelijke ervaring met haar föhn,
Lijm warm blazen en weer zachtjes vast vegen maar voorzichtig dat je er geen kreukels in maakte.

Naast het losgekomen deel ook de rest aan vegen want oude lijm kan ook daar los komen.
En nieuwe kopen? Nieuwe zijn er niet meer en een nette sloper, die lijm is ook oude en bij ramen open en 130 km/h in avond en die zal ook los komen.

Ik weet dat de sloperij in Blokker deze loshaalde, reinigde en ook met Föhn behandelde dus geen andere lijm doen, dat geeft vlekken.
Ook de spuitbussen lijm waren vaak dat er iets teveel lijm op kwam en lijmvlekken erdoor kwamen.


Een alternatief is stof eraf en lijmvrij maken, ik heb een dak matzwart gespoten,
gewoon Action busje...
en dat ziet er mooi uit, maar geen stof meer.
Stof eraf is flinke ruk... lijm verwijderen 2 uren.... en ja, dat was mijn spuitbus lijm ook verwijderen...
Ik ben tevreden, maar bij OSS is het alleen de rand, bij metalen dak is het midden paneel heel veel werk dus lijm weghalen en alles schoon..... reken op 3~4 uren in dat geval....


Maar eerst haar Föhn erin, niet de schilders versie, te heet... en dan met zachte handjes rustig aan vast drukken en als afgekoeld weer strak....

En Forum leden is groezelig dat willen reinigen,? Die kwamen ook al vaker los!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

26 jun 2020, 10:10 2 x

Ik heb daar zeker ervaring mee.

En de oplossing is eigenlijk niet simpel.
Je zou denken: even wat lijm er tussen spuiten en huppa, vast.
Niet is minder waar. De (roestbruin gekleurde) tussenlaag, wat ooit een dunne schuimlaag is geweest, is zo goed als verteerd.
Dat is helaas de eigenschap van dat materiaal.
Als je probeert dat er af te halen, wordt het een smurrie en bende.

De oplossing (wil je het goed doen) is de volgende:
Haal de hemel er uit en haal de complete bekleding er af, ook al zit die wellicht op sommige plekken nog goed vast,
Dan nieuwe hemelstof regelen en deze vastlijmen met 2 contactlijm.

Loshalen van de hemel is volgens mij al eerder besproken op dit forum, anders kan ik dat wel uitleggen.
Maar je kan ook kiezen voor de houtjes touwtjes manier van een knaagdier... Als je budget laag is
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 jun 2020, 10:29 0 x

Audi gebruikte Schuim lijm!
Die is nergens te koop of in dure 60 liter vaten bij vakman... en de prijs???

Bij warm maken word schuim lijm plat maar kleeft voldoende.
Ik werk wel vaker bij De Ooievaar in Blokker, grote sloperij en die hebben van mijn geleerd dat Föhn goed werkte maar ik weet hoeveel zij rekenen voor Zo Goed Als Nieuwe... nieuwprijs dus!

Lange mensen van 2 meters of ietsje meer kammen vaak de haren tegen 't dak....
Dat is goor en je ziet waar ze zitten!

Net als Rokers naast de geur deze mooi Beige stoken.... dan is spuitbus een alternatief.
De Beige lijm is door de leeftijd Bruin geworden.... en ja, 15~20 jaren oude voertuigen hebben dit vrijwel allemaal.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Sambal
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2018, 09:09
Locatie: Heerlen
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

26 jun 2020, 10:47 1 x

Hoi Allen,


Ik heb exact hetzelfde euvel en nog niets gevonden - zelf even geprobeerd met Bison lijmspray, maar laat inderdaad weer los. Ik heb ook geen prijzen gezien van interieur reparatie bedrijfjes ie dit eventueel kunnen fiksen, heeft iemand een bedrag in gedachten?

Of is het een beter idee om van de onderdelenlijn een hemeltje, met nog niet nader gecommuniceerd bedrag, op de kop te tikken en in te bouwen?

Bij mij kwam die overigens vorig jaar naar beneden toen met die hitte records - hij stond volop in deze zon :s
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 jun 2020, 12:05 0 x

Los halen en bij 35 graden uurtje in de zon en dan aandrukken.. heel voorzichtig.... maar Bison Spray nog niet getest, wel ander merk maar bij iets te veel en moeilijke lijm vlek.

De onderdelen lijn? Ik weet dat de gemaakte Hemels snel uitverkocht waren....
Zoals ik al eerder schreef, dat zijn oude gereinigde en vast gemaakt met Föhn maar hitte van vandaag dan ook al leuk resultaat opleveren.

Wel eerst laten afkoelen en in de Avond of bij rotweer dit weekend terug plaatsen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

26 jun 2020, 12:24 1 x

Ik kan je geen exacte prijs geven maar als indicatie een paar honderd euro.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jun 2020, 14:53 2 x

Als je de ruimte hebt (en wat gereedschap): koop een sloper (met defecte of diesel :mrgreen: motor) met nette hemel - dan betalen de overige onderdelen je hemel dubbel en dwars terug en je kent daarna je A2 door en door.
Gebruikersavatar
Sambal
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2018, 09:09
Locatie: Heerlen
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

26 jun 2020, 15:13 0 x

lol, ja dat zou wel te gek zijn inderdaad, maar helaas heb ik geen ruimte daarvoor :D
Plaats reactie