Spanningsregelaar dynamo
- stefan74
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik ben nu aan het kijken om mijn dynamo te reviseren, hij laadt niet meer , ik heb geen airco en geen spanrol dus de dynamo zelf (behuizing) is anders, maar als ik voor spanningregelaars kijk zie ik óók 'met airco' en 'zonder airco'.
Het gaat er toch hoofdzakelijk om dat het een 90A spanningsregelaar is ?
Deze heb ik nu:
en deze wil ik er in doen:
Iemand ervaring mee ?
Het gaat er toch hoofdzakelijk om dat het een 90A spanningsregelaar is ?
Deze heb ik nu:
en deze wil ik er in doen:
Iemand ervaring mee ?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Op welke website heb je dit gevonden?
Vond dit (voor wat het waard is) :
voor AUA met/zonder airco tot 06/2001 (blijkbaar het eerste bouwjaar) code F OOM A45 303
https://www.besteonderdelen.nl/auto-mer ... .html?pg=1
voor AUA met/zonder airco van 07/2001 tot 04/2002 code F OOM 144 136
https://www.besteonderdelen.nl/bosch-770061.html
Krijg bij deze website de indruk dat wel/niet airco niet van belang is, wel het preciese bouwjaar/chassisnummer
Vond dit (voor wat het waard is) :
voor AUA met/zonder airco tot 06/2001 (blijkbaar het eerste bouwjaar) code F OOM A45 303
https://www.besteonderdelen.nl/auto-mer ... .html?pg=1
voor AUA met/zonder airco van 07/2001 tot 04/2002 code F OOM 144 136
https://www.besteonderdelen.nl/bosch-770061.html
Krijg bij deze website de indruk dat wel/niet airco niet van belang is, wel het preciese bouwjaar/chassisnummer
- stefan74
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Bovenstaande Bosch spanningsregelaar komt van amazon, zo rond de 26 euro en dan betaal ik geen verzendkosten.
Ben nu eigenlijk aan het kijken voor een compleet nieuwe dynamo, sleepring van de plus is eigenlijk bijna helemaal weg. nieuwe sleepringen kostten maar een paar euro extra, maar ik blijf bezig. kan ik ook beter de riemschijf meenemen enz. enz.
Maar wat een woud van onderdelen, normaliter ben ik wel blij met dat hele VAG cross-platform onderdelenverhaal , maar dat kan het ook érg lastig maken.
Ik heb de pech dat ik een 1.4 basis heb zonder airco/ spanrol, met zelfspannende dynamo maar wel met alarm (90A)
In 70A kan ik hem wel makkelijk en redelijk goedkoop vinden maar ik heb dus eigenlijk een 90A nodig, en dan ook met een 56mm riemschijf.
Begint bij 112 euro, en dan moet de oude terug.
Zit te dubben om er wellicht toch een 70A in te zetten, heb geen airco, geen AB, alarm verbruikt alleen stroom als de wagen stil staat.
Ik heb een nette , passende Bosch dynamo op de sloop gezien voor een A2 AUA basis, zonder airco , zonder alarm, maar dat is dus een 70A.
Ben nu eigenlijk aan het kijken voor een compleet nieuwe dynamo, sleepring van de plus is eigenlijk bijna helemaal weg. nieuwe sleepringen kostten maar een paar euro extra, maar ik blijf bezig. kan ik ook beter de riemschijf meenemen enz. enz.
Maar wat een woud van onderdelen, normaliter ben ik wel blij met dat hele VAG cross-platform onderdelenverhaal , maar dat kan het ook érg lastig maken.
Ik heb de pech dat ik een 1.4 basis heb zonder airco/ spanrol, met zelfspannende dynamo maar wel met alarm (90A)
In 70A kan ik hem wel makkelijk en redelijk goedkoop vinden maar ik heb dus eigenlijk een 90A nodig, en dan ook met een 56mm riemschijf.
Begint bij 112 euro, en dan moet de oude terug.
Zit te dubben om er wellicht toch een 70A in te zetten, heb geen airco, geen AB, alarm verbruikt alleen stroom als de wagen stil staat.
Ik heb een nette , passende Bosch dynamo op de sloop gezien voor een A2 AUA basis, zonder airco , zonder alarm, maar dat is dus een 70A.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Je zou ook kunnen overwegen de dynamo te laten reviseren. Dan kun je weer een tijd vooruit.
Bij een dynamo van de sloop moet je een beetje geluk hebben.
Bij een dynamo van de sloop moet je een beetje geluk hebben.
- eekhoorntje
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
Revisie duurde meestal een weekje,
die zorgen voor juiste spanning regelaar als nodig, bij sleepring stuk kan dit ook de oorzaak zijn.
Dan is oude maandag inleveren en vrijdag ophalen een goede oplossing.
Soms is een gereviseerde op voorraad en kun je bij inleveren gelijk die monteren en weet je gelijk
door ze naast elkaar te leggen dat alles gedaan is... Nieuwe zijn duurder, revisie is niet slechtere....
Ik was na 20 minuten weer weg bij revisie bedrijf, en kon terugreis de accu weer vol rijden!
Kosten revisie was maar €120,- met inruil na controle, die kosten hanger er vanaf hoe goed/slecht de
ingeleverde is.
Verder zijn er diverse merken die nieuwe met inruil leveren maar dat zijn vaak in Oost Europa gereviseerde.... zo mooi schoon gemaakt dat ik op jaartal na geen verschil meer zie.
Op de Factuur stond ook nog 2 jaren garantie!
Dat geeft een sloperij zelden... 3 of 6 maanden is al veel.
die zorgen voor juiste spanning regelaar als nodig, bij sleepring stuk kan dit ook de oorzaak zijn.
Dan is oude maandag inleveren en vrijdag ophalen een goede oplossing.
Soms is een gereviseerde op voorraad en kun je bij inleveren gelijk die monteren en weet je gelijk
door ze naast elkaar te leggen dat alles gedaan is... Nieuwe zijn duurder, revisie is niet slechtere....
Ik was na 20 minuten weer weg bij revisie bedrijf, en kon terugreis de accu weer vol rijden!
Kosten revisie was maar €120,- met inruil na controle, die kosten hanger er vanaf hoe goed/slecht de
ingeleverde is.
Verder zijn er diverse merken die nieuwe met inruil leveren maar dat zijn vaak in Oost Europa gereviseerde.... zo mooi schoon gemaakt dat ik op jaartal na geen verschil meer zie.
Op de Factuur stond ook nog 2 jaren garantie!
Dat geeft een sloperij zelden... 3 of 6 maanden is al veel.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- stefan74
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
heb een 'nieuwe' 90A kunnen vinden en besteld ,voor 85 euro, het is het Bosch model wat ik nu ook heb.
Je hebt ook een Valeo model, met anders gevormde spanningsregelaar en afwijkende behuizing, die zou ook moeten passen, ben echter voor de Bosch behuizing gegaan aangezien ik deze er nu ook in heb.
Hopelijk is het wieltje de juiste diameter, anders moet ik de oude overzetten, of een nieuwe kopen (18 euro). We zullen zien.
Trouwens, weet iemand het part.nr. van de bovenste bout waarmee de Dynamo op de dynamohouder zit? deze is bij mij afgebroken, zie foto.
Je hebt ook een Valeo model, met anders gevormde spanningsregelaar en afwijkende behuizing, die zou ook moeten passen, ben echter voor de Bosch behuizing gegaan aangezien ik deze er nu ook in heb.
Hopelijk is het wieltje de juiste diameter, anders moet ik de oude overzetten, of een nieuwe kopen (18 euro). We zullen zien.
Trouwens, weet iemand het part.nr. van de bovenste bout waarmee de Dynamo op de dynamohouder zit? deze is bij mij afgebroken, zie foto.
- Bijlagen
-
- IMG_20200705_193226.jpg (1.23 MiB) 4202 keer bekeken
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Denk dat bout op positie 3 of 23 die dezelfde bout hebben . Dat is bout die ook door de dynamo gaat . Positie 3 (gelijk aan bout positie 23) deze bout zit aan de kant van 2 bevestigings punten de 2 gaatjes zie voor de 2 bouten die aan blok zitten positie 2. .ik dit zo kan beoordelen te zien is op je foto ,?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
https://7zap.com/en/part/VAG/N90959902/
Zie https://7zap.com/en/catalog/cars/Audi/b ... 00::903040 koop mi
Zie https://7zap.com/en/catalog/cars/Audi/b ... 00::903040 koop mi
- Bijlagen
-
- Screenshot_20200706-154000_Chrome.jpg (212.36 KiB) 4185 keer bekeken
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- stefan74
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Nieuwe dynamo zit er in, hij laad weer mooi op, ben ik voor 93 euro klaar incl. nieuwe V-snaar.
Was nog een uitdaging om de V-snaar er op te krijgen, Bij een fabia of polo heb je veel meer ruimte en kun je met een koevoet, d.m.v. hefboom, de dynamo zelf induwen, om de snaar er op te leggen.
Helaas lukt dit niet (mij niet iig) met een A2 tenzij je de hele voorkant er af haalt.
Ik heb uiteindelijk de nieuwe V-snaar terug geplaatst door de dynamo op te spannen met een spanbandje over de dynamo en draagarm/ subframe.