Spanningsregelaar dynamo
- WeToo
- Audi A2 clublid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 23 nov 2019, 11:47
- Locatie: Best
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Vanmiddag overkwam mijn vrouw waarschijnlijk ook een gevalletje overleden spanningsregelaar e/o dynamo.
Anderhalve week geleden al een gevalletje lege accu. Toen verdacht ik de aftermarket radio van lekken - die deed niets - binnenverlichting en afstandbediening deuren werkte gewoon. Verder geen rare storingen en of waarschuwingslampjes. Accu weer bijgeladen (is een maand oud) front van radio in dashboarkastje gestopt en sindsdien geen probleem meer.
Vervolgens belt ze: brand een lampje met een stuur en de bekrachtiging doet niks. Dan slaat hij af terwijl ze achteruit wil inparkeren bij haar werk. Opnieuw starten en klik-klik. De dames hebben hem achteruit ingeduwd.
@stefan74 - waar heb je die prachtige prijs gevonden voor een originele Bosch? Zit al even te zoeken maar lager als € 130 kom ik nog niet
En; is er geen waarschuwingslampje als er iets met de dynamo is? (boekje ligt nog in de auto)
Anderhalve week geleden al een gevalletje lege accu. Toen verdacht ik de aftermarket radio van lekken - die deed niets - binnenverlichting en afstandbediening deuren werkte gewoon. Verder geen rare storingen en of waarschuwingslampjes. Accu weer bijgeladen (is een maand oud) front van radio in dashboarkastje gestopt en sindsdien geen probleem meer.
Vervolgens belt ze: brand een lampje met een stuur en de bekrachtiging doet niks. Dan slaat hij af terwijl ze achteruit wil inparkeren bij haar werk. Opnieuw starten en klik-klik. De dames hebben hem achteruit ingeduwd.
@stefan74 - waar heb je die prachtige prijs gevonden voor een originele Bosch? Zit al even te zoeken maar lager als € 130 kom ik nog niet
En; is er geen waarschuwingslampje als er iets met de dynamo is? (boekje ligt nog in de auto)
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Na het op contact zetten bij stilstaande motor gaat een acculampje branden
rechtsbovenin de rechterklok van de cockpit.
Deze moet na het starten weer uitgaan.
Op de foto is deze jammer genoeg net niet te zien, zit rechts naast het (brandende) handremlampje.
- stefan74
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De spanningsregelaar heeft 2 koolborsteltjes met een veertje er achter, die op de sleepringen duwen.
Meestal is het een combinatie van te ver afgesleten koolborsteltjes en/of te diep ingesleten sleepringen.
Voordat je een nieuwe spanningsregelaar besteld moet je wel zeker weten dat de sleepringen nog goed zijn.
Sleepringen zijn ook nieuw te bestellen, kosten maar een paar euro maar dan moet de dynamo helemaal uit elkaar.
Is op zich te doen, op youtube staaan filmpjes hoe dat in zijn werk gaat.
Bij mij was 1 van de 2 sleepringen ingesleten, zie foto.
Denk dat ik er nog wel mee was weggekomen om enkel een spanningsregelaar te vervangen, maar is geen oplossing voor de langere termijn.
Heb uiteindelijk toch maar een nieuwe dynamo besteld, dan weet je zeker dat het opgelost is.
Probleem is , dat als je voor vervanging zoekt (spanningsregelaar of dynamo) er veel partnrs. voorbijkomen die volgens de onderdelenshops niet passend zijn maar het in de praktijk wel zijn.
Las op het duitse forum dat heel veel spanningsregelaars gewoon passen, je moet wel zorgen dat je een 90A regelaar op een 90A dynamo zet.
En uiteraard Bosch bij Bosch, en Valeo bij Valeo, ze zijn beide gebruikt in A2'tjes.
Op zich hoeft een nieuwe dynamo niet zo duur te zijn. Vooral de meest gangbare, type 'met Airco'.
Trouwens bij mij bleef het acculampje branden nadat de auto gestart was (toen de accu nog niet leeg was) en knipperde onregelmatig tijdens het rijden.
Meestal is het een combinatie van te ver afgesleten koolborsteltjes en/of te diep ingesleten sleepringen.
Voordat je een nieuwe spanningsregelaar besteld moet je wel zeker weten dat de sleepringen nog goed zijn.
Sleepringen zijn ook nieuw te bestellen, kosten maar een paar euro maar dan moet de dynamo helemaal uit elkaar.
Is op zich te doen, op youtube staaan filmpjes hoe dat in zijn werk gaat.
Bij mij was 1 van de 2 sleepringen ingesleten, zie foto.
Denk dat ik er nog wel mee was weggekomen om enkel een spanningsregelaar te vervangen, maar is geen oplossing voor de langere termijn.
Heb uiteindelijk toch maar een nieuwe dynamo besteld, dan weet je zeker dat het opgelost is.
Probleem is , dat als je voor vervanging zoekt (spanningsregelaar of dynamo) er veel partnrs. voorbijkomen die volgens de onderdelenshops niet passend zijn maar het in de praktijk wel zijn.
Las op het duitse forum dat heel veel spanningsregelaars gewoon passen, je moet wel zorgen dat je een 90A regelaar op een 90A dynamo zet.
En uiteraard Bosch bij Bosch, en Valeo bij Valeo, ze zijn beide gebruikt in A2'tjes.
Op zich hoeft een nieuwe dynamo niet zo duur te zijn. Vooral de meest gangbare, type 'met Airco'.
Trouwens bij mij bleef het acculampje branden nadat de auto gestart was (toen de accu nog niet leeg was) en knipperde onregelmatig tijdens het rijden.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6174
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@stefan74 - Ik geloof dat @WeToo nog om info verlegen zit
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6174
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@stefan74 - dank voor deze links maar bedoelde hij niet de dynamo?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- stefan74
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Aha, ik vond het al zo vreemd, een spanningsregelaar voor 130 euro.
Ik heb geen originele Bosch dynamo, Hij oogt echt splinternieuw maar het is in feite een weer nieuw gemaakte dynamo in een gerecyclede Bosch behuizing.
Het is een Bosch dynamo qua model ; aangezien je ook een Valeo model hebt, die anders van vorm is, maar ook past.
Ik heb het merk Alanko , made in Germany.
Is een gebruikte Bosch behuizing die gezandstraald word, en de rest is allemaal nieuw.
De mijne heeft dus ook die goedkope noname spanningsregelaar;
Gelukkig geen statiegeld-regeling, (kapotte tergsturen) dat scheelt een hoop gedoe.
Ik moest een dynamo hebben ex. airco, en die zijn er niet zoveel, ik weet niet of WeToo een airco heeft?
Dynamo van een A2 zonder airco gaat niet passen in een A2 met airco.
Ik heb geen originele Bosch dynamo, Hij oogt echt splinternieuw maar het is in feite een weer nieuw gemaakte dynamo in een gerecyclede Bosch behuizing.
Het is een Bosch dynamo qua model ; aangezien je ook een Valeo model hebt, die anders van vorm is, maar ook past.
Ik heb het merk Alanko , made in Germany.
Is een gebruikte Bosch behuizing die gezandstraald word, en de rest is allemaal nieuw.
De mijne heeft dus ook die goedkope noname spanningsregelaar;
Gelukkig geen statiegeld-regeling, (kapotte tergsturen) dat scheelt een hoop gedoe.
Ik moest een dynamo hebben ex. airco, en die zijn er niet zoveel, ik weet niet of WeToo een airco heeft?
Dynamo van een A2 zonder airco gaat niet passen in een A2 met airco.
- WeToo
- Audi A2 clublid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 23 nov 2019, 11:47
- Locatie: Best
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dank voor alle info
Onze A2 is er eentje met Airco (en een koude gelukkig). In ieder geval heb je een prachtdeal gehad met die Alanko. Na wat surfwerk over de bekende sites maar niet in het Duitse terechtgekomen - levertijden zijn me wat te onzeker/lang. Bij Winp**** vond ik een dynamo 'volkswagen' uit de 'plus-line' die moet passen op onze A met airco. Geen gedoe met statiegeld voor € 116,00 en centen. Tevens een nieuwe multiriem in het mandje gedaan.
Vanmiddag moeders weggebracht naar het werk (auto stond daar nog). Verlengkabel en lader bij me. Na bijna 7 u einde diensttijd - en zonder problemen thuisgekomen
Onze A2 is er eentje met Airco (en een koude gelukkig). In ieder geval heb je een prachtdeal gehad met die Alanko. Na wat surfwerk over de bekende sites maar niet in het Duitse terechtgekomen - levertijden zijn me wat te onzeker/lang. Bij Winp**** vond ik een dynamo 'volkswagen' uit de 'plus-line' die moet passen op onze A met airco. Geen gedoe met statiegeld voor € 116,00 en centen. Tevens een nieuwe multiriem in het mandje gedaan.
Vanmiddag moeders weggebracht naar het werk (auto stond daar nog). Verlengkabel en lader bij me. Na bijna 7 u einde diensttijd - en zonder problemen thuisgekomen
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein
- WeToo
- Audi A2 clublid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 23 nov 2019, 11:47
- Locatie: Best
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Even afronden dit deel
Zaterdag de dynamo binnen - incl nieuwe multiriem. Met wat instructie van elders uit dit forum de boel zondag uitgewisseld.
Wel was de spanningsregelaar wat verdraaid tov de oude - maar alles paste. De stekker ging nog net voor het hitteschild langs. Ik heb eerst nog wat andere klussen - maar ga de oude zeker nog eens opereren om te kijken of er nog wat van te maken valt.
De oude dynamo deed echt niks meer. Contact uit 12,2 V accu spanning. Na starten zag je het voltage teruglopen naar 11,4. Toeren maakte niet uit. De nieuwe geeft stationair netjes 14,5 V.
Zaterdag de dynamo binnen - incl nieuwe multiriem. Met wat instructie van elders uit dit forum de boel zondag uitgewisseld.
Wel was de spanningsregelaar wat verdraaid tov de oude - maar alles paste. De stekker ging nog net voor het hitteschild langs. Ik heb eerst nog wat andere klussen - maar ga de oude zeker nog eens opereren om te kijken of er nog wat van te maken valt.
De oude dynamo deed echt niks meer. Contact uit 12,2 V accu spanning. Na starten zag je het voltage teruglopen naar 11,4. Toeren maakte niet uit. De nieuwe geeft stationair netjes 14,5 V.