Motor 1.4 AUA [met gasinstallatie] pakt op benzine slecht op - [Opgelost: lek in EGR buis naar gasklephuis]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 sep 2020, 12:19 0 x

het afslaan op lpg bij het wegrijden blijft. de verdamper en injectoren heb ik al gereviseerd. de gasdruk is goed. instellingen in de gas ecu lijken goed te zijn. Ik weet het niet meer.
Ik heb een mail gestuurd naar www.verdampere.nl die man schijnt alles van lpg storingen te weten.
Het is wel een eindje rijden.
ik hoop dat ik snel terecht kan voor een diagnose.
Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

27 sep 2020, 16:07 0 x

Beter geld uitgeven aan goede diagnose dan steeds onnodig geld uit geven aan reparaties die onnodig zijn
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 okt 2020, 23:23 1 x

Morgen heb ik dan eindelijk de langverwachte afspraak bij verdampere lpg in Helvoirt.
Super spannend! Na 5 maanden stotteren en afslaan, en natuurlijk veel sleutelen en het niet op kunnen lossen, ben ik heel benieuwd.
ik hou jullie uiteraard op de hoogte.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2020, 18:50 2 x

Nou mensen. vandaag bij verdampere geweest, en na een half uurtje was ik al weer onderweg met een perfect lopende a2

Kees heeft de auto aan de computer gehangen, en heeft de software geprobeerd te updaten. hierbij sloeg de auto af. dat vond hij vreemd dus heeft hij gekeken of de lpg injectoren wel goed aangesloten waren. het bleek dus dat de inbouwer in 2013 de kabel voor de injectoren verkeerd heeft aangesloten waardoor de injectoren niet op de juiste tijd inspuiten. dit was op de injectoren niet te zien omdat de kabeltjes wel goed gelabeld waren (a,b,c,d, vanaf de distributie) Hij heeft het heel eenvoudig opgelost door de stekkers op de injectoren om te wisselen (zit nu d,c,b,a) vervolgens nieuwe software, en rijden heen. kosten 30 euro :)
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 okt 2020, 19:49 1 x

WoW!🤪 wat goed on te horen dat hij nu lekker loopt en wat frappant eigenlijk dat het in zo iets “kleins” kan zitten.
Ik denk dat dat wel het vervelende is als je een projectje overneemt van een ander. Je weer vaak niet welke stappen er genomen zijn en welke niet. Als je het zelf had ingebouwd dan was de kans dat je deze fout zou maken kleiner geweest en makkelijker uit te sluiten.
Even goed, geniet ervan. Uit nieuwsgierigheid van mijn kant, waar ligt bij de a2 lpg nu het omslagpunt om op has over te stappen?

Mvg
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2020, 20:48 1 x

@DED@2 als je 15000 km per jaar rijd bespaar je ongeveer 700 euro per jaar ten opzichte van benzine. een lpg met inbouw kost rond de 1500, dus met een jaar of twee heb je dan de gasinstallatie eruit
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2020, 22:24 0 x

Pffff... je hebt een lange adem en geduld gehad maar de oorzaak is dan toch eindelijk gevonden. De aanhouder wint! :mrgreen:

En zoals we hier wel vaker lezen, soms is de oorzaak zo ontzettend eenvoudig. Maar kom er maar eens achter. Knap! Na bijna 5 maanden in de uitdagingen nu hopelijk volop genieten en voorlopig storingsvrij rijden. :thumbmin:

Ik ben overigens wel heel benieuwd of het altijd verkeerd gezeten heeft of dat de labels door de inbouwer bewust niet vanaf distributie zijn aangebracht en het wellicht tussentijds een keer los is geweest en daarna niet goed teruggezet. Maar dat zou betekenen dat de auto in de afgelopen 7 jaar nooit goed gelopen heeft?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2020, 23:25 0 x

HansJan schreef:
07 okt 2020, 22:24
Pffff... je hebt een lange adem en geduld gehad maar de oorzaak is dan toch eindelijk gevonden. De aanhouder wint! :mrgreen:

En zoals we hier wel vaker lezen, soms is de oorzaak zo ontzettend eenvoudig. Maar kom er maar eens achter. Knap! Na bijna 5 maanden in de uitdagingen nu hopelijk volop genieten en voorlopig storingsvrij rijden. :thumbmin:

Ik ben overigens wel heel benieuwd of het altijd verkeerd gezeten heeft of dat de labels door de inbouwer bewust niet vanaf distributie zijn aangebracht en het wellicht tussentijds een keer los is geweest en daarna niet goed teruggezet. Maar dat zou betekenen dat de auto in de afgelopen 7 jaar nooit goed gelopen heeft?
De installatie heeft hoogst waarschijnlijk altijd zo gezeten, maar er waren in de gascomputer dingen aangepast om hem toch zo goed mogelijk te laten lopen. Toen ik bezig ben geweest met het op en neer gaan in toeren (zie viewtopic.php?f=14&t=9134) heb ik de basis instellingen terug gezet en is het afslaan begonnen. ik las ook in de onderhoudshistorie dat er vlak na het inbouwen van het lpg, er een nieuwe lamdasonde, bobine, bougiekabels en motorstuurapparaat is geplaatst. dat geeft mij toch het idee dat er toen al problemen waren.
ik had het overigens bijna zelf gevonden. ik las deze week in de installatiehandleiding van Vogels

Afbeelding

Ik dacht het zal toch niet..... nee zo dom zal een lpg installateur toch niet zijn.
het zij zo.

Verder is storingsvrij rijden is er helaas niet bij, onderweg naar de lpg man is mijn snelheidsmeter uitgevallen :confounded:
en de verwarming / airco blijft op standje sauna steken.
Weer nieuwe uitdagingen dus :thumbmin:
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 okt 2020, 09:53 0 x

DED@2 schreef:
07 okt 2020, 19:49
WoW!🤪
Even goed, geniet ervan. Uit nieuwsgierigheid van mijn kant, waar ligt bij de a2 lpg nu het omslagpunt om op has over te stappen?

Mvg
http://www.bvagin.nl/bereken-uw-voordeel/

Als ik mijn Roest Bruine Eekhoorn invulde op 5000 km per jaar slechts €26,- voordeel per jaar als je er 5 jaren in bleef rijden, een andere Provincie is meestal duurder maar bij 5000 km al rendabel. :mrgreen:
maar bij 4700 km slechts €4,- per jaar!

Dus vul een benzine voertuig naar keuze in.... met jou Km per jaar mis/gebruik.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

15 okt 2020, 22:24 0 x

Moderator edit: vraag verplaatst naar juiste topic om vervuiling te voorkomen.

Maar hoe gaat het met de lpg is het opgelost .
Plaats reactie