A2 3L staat vast

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

15 sep 2020, 19:47 0 x

Waarvan akte
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

15 sep 2020, 21:50 1 x

Vriendje schreef:
14 sep 2020, 09:59
Ik sta vast met mijn A2 3L. Vorige week basisinstellingen laten doen, liep vlekkeloos. Daarna nog 200 km probleemloos gereden. Maar plotseling een paar rare geluiden, een flinke knal en schokkend tot stilstand gekomen. Door de ANWB naar huis gebracht. De auto is in onderhoud bij Jack Smit in Zierikzee (Kerkwerve). Ik woon in Haarlem. Kan iemand me helpen de foutcodes uit te lezen, zodat Jack kan zien wat er aan de hand is? Weet iemand een schappelijk geprijsde auto-ambulance?
Het staalkabeltje van de koppelingscilinder (in een 3L een hydraulische cilinder die de koppeling "intrapt") is afgebroken. Dat betekent dus een nieuwe (gereviseerde) koppelingscilinder van €300. Het kabeltje is helaas niet te repareren met een fiets handrem kabeltje :cry . Die is onderweg. Het wordt de komende dagen gerepareerd door een clublid in de buurt van Haarlem.
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

15 sep 2020, 22:04 1 x

jaapje schreef:
15 sep 2020, 12:50
Bedankt voor het bericht! Terugkoppeling wordt erg op prijs gesteld.
Hoi Jaapje.
Ik weet nog niet zo goed de weg op het forum. Ha ha, het zou dus kunnen zijn de jouw opmerking sarcastisch is bedoeld. In dat geval: sorry. Maar het zou ook kunnen zijn dat ik het per ongeluk goed heb gedaan. Alle begin is moeilijk.

Ik vind het al geweldig dat er sowieso wordt gereageerd (en nog snel ook) en dat er daardoor een betaalbare oplossing in beeld is. En dat terwijl bijna niemand mij kent. En ik heb nog niet eens betaald! Als ik tijd heb, zal ik een mooie intro schrijven.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 sep 2020, 23:05 6 x

Ik denk niet dat het sarcastisch was. Als mensen een bepaald probleem hebben zetten ze het hier op het forum. Meestal volgt dan veel advies en tips. Echter wordt er vaak niet meer op gereageerd door de topicstarter waardoor de mogelijk opgedane kennis niet hier gedeeld wordt. De kracht van het forum valt weg als topics en open einde hebben.

Dus ook namens mij bedankt voor je terugkoppeling want misschien kan er in de toekomst iemand zijn voordeel mee doen.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 sep 2020, 23:23 5 x

Bedankt @4$$, dat is precies wat ik bedoelde!
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

28 sep 2020, 22:17 2 x

Ik zie 15 sep 2020, 10:12 staan:
HansJan vindt je volgende bericht leuk: Re: A2 3L staat vast

Zo, HansJan, dus jij vindt het leuk dat mijn auto vast staat?
:joy:

Is net zoals je een Like op een condoleance geeft...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 sep 2020, 22:26 1 x

Het is maar net hoe je het leest :tongueclose

De 'like' is gegeven op jouw terugkoppeling op het euvel. ;)

Zie dit als een blijk van waardering, het gebeurt niet onregelmatig dat een TS niets meer van zich laat horen nadat een probleem is gemeld. De duimpjes vliegen overigens in de rondte rondom jouw topic, dus de bijdragen worden gewaardeerd. Ga zo door! :thumbmin:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

28 sep 2020, 22:47 3 x

Vriendje schreef:
14 sep 2020, 09:59
Ik sta vast met mijn A2 3L. Vorige week basisinstellingen laten doen, liep vlekkeloos. Daarna nog 200 km probleemloos gereden. Maar plotseling een paar rare geluiden, een flinke knal en schokkend tot stilstand gekomen. Door de ANWB naar huis gebracht. De auto is in onderhoud bij Jack Smit in Zierikzee (Kerkwerve). Ik woon in Haarlem. Kan iemand me helpen de foutcodes uit te lezen, zodat Jack kan zien wat er aan de hand is? Weet iemand een schappelijk geprijsde auto-ambulance?
Inmiddels is alles opgelost. Dit was er aan de hand. Een 3L heeft een handbak die bediend wordt door een Gangsteller, een robotje (een gerobottiseerde versnellingsbak dus, zoals ook een Fiat 500, sommige Alfa's en een Renault Traffic die hebben). De auto heeft slechts twee pedalen: gas en rem. Dus geen koppelingspedaal. De koppelingscilinder is een apparaat dat op 50 bar oliedruk werkt en middels een 3 mm dik staalkabeltje van 200 mm lang zorgt voor de (ont)koppeling. Waarom zo ingewikkeld? Je loopt niet zomaar 1:33, daar moet je wel wat voor doen. Een handbak weegt 50 kg minder dan een "echte" automaat. DSG bestond nog niet. Er is een automaat nodig, zodat de computer in ECO-modus kan bepalen hoe vroeg er wordt geschakeld (en dat is bij een 3L heeeeel vroeg).

Het begon met rare geluiden. Waar kwamen die vandaan? De bak stond in 5 en wilde terugschakelen naar 4 vanwege een langzame bocht in de weg. Blijkbaar was het staalkabeltje van de koppelingscilinder al zodanig doorgesleten en opgerekt, dat de koppeling niet meer werd "ingetrapt"; er werd dus zonder te ontkoppelen teruggeschakeld.

De knal is wel duidelijk, dat was het breken van de staalkabel. Er wordt immers met 50 bar aan getrokken!

Het schokkend tot stilstand komen kwam natuurlijk doordat de bak in z'n 4 stond en er tijdens het afremmen niet meer kon worden teruggeschakeld doordat de staalkabel gebroken was.

Het staalkabeltje is waarschijnlijk beschadigd door het proberen los te krijgen van de afstelmoeren. Die moeten handvast aangedraaid worden, maar waren zo strak aangedraaid dat ze alleen met grof geweld gangbaar te krijgen waren. De moeren moesten aan- of losgedraaid worden om de koppelingscilinder af te stellen tijdens de basisinstellingen. Deze basisinstellingen worden met een computer gedaan die aangesloten wordt op de OBD (On Board Diagnose). Er wordt een heel proces doorlopen dat automatisch van alles aan de bak en koppeling afstelt; daar komt geen schroevendraaier aan te pas (maar wel één moertje)!

Dank aan iedereen voor de vele reacties!
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 sep 2020, 22:56 1 x

En bedankt voor de heldere uitleg!
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

28 sep 2020, 23:01 1 x

Peter_Maathuis schreef:
28 sep 2020, 22:56
En bedankt voor de heldere uitleg!
Moet jij niet eens naar bed? :innocent:
Plaats reactie