Pagina 1 van 2

teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?

Geplaatst: 14 sep 2020, 15:27
door werner
Onze 1,4 benzine Audi A2 (bj2003) heeft nog al wat probleempjes de laatste tijd. Een week of 5 geleden begonnen na een bocht op de snelweg een set lampjes te branden incl rood uitroepteken. Omdat de distributie vervangen moest gaan worden maar niet verder gereden. Weggesleept door de ANWB die na uitlezen van de computer geen storingen konden vinden, Zonder problemen de reis vervolgd.
3 weken later lampen wederom aan en ook verlies aan vermogen. Gelukkig was de distributieriem toen al vervangen. De ANWB maakt de gasklep schoon en er kan verder gereden. Het motormanagementlampje blijft wel branden. Naar de Audi dealer dan maar die de computer uitlezen, nieuwe software voor de gasklep installeren en een fles reinigingsmiddel in de benzine gooien. Helaas, daarmee is het euvel niet verholpen. Vandaag terug naar die garage, die zojuist belden met een nieuwe diagnose. De lampen gaan aan door teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk, waardoor verkeerd mengsel, waardoor foutmelding. Vervuilde kleppen zouden de oorzaak zijn en advies is om klepdeksel te demonteren, kleppen schoon te maken of vervangen, nieuwe koppakking etc. Minimaal 1000 euro.
Nu lees ik hier draadjes over schoonmaken met WD40, schoonmaakmiddel in de benzine, superbenzine ipv normaal etc. Weet iemand een alternatieve manier om van deze storing af te komen ?

Re: teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?

Geplaatst: 14 sep 2020, 16:34
door Patrickbby
werner schreef:
14 sep 2020, 15:27
Onze 1,4 benzine Audi A2 (bj2003) heeft nog al wat probleempjes de laatste tijd. Een week of 5 geleden begonnen na een bocht op de snelweg een set lampjes te branden incl rood uitroepteken. Omdat de distributie vervangen moest gaan worden maar niet verder gereden. Weggesleept door de ANWB die na uitlezen van de computer geen storingen konden vinden, Zonder problemen de reis vervolgd.
3 weken later lampen wederom aan en ook verlies aan vermogen. Gelukkig was de distributieriem toen al vervangen. De ANWB maakt de gasklep schoon en er kan verder gereden. Het motormanagementlampje blijft wel branden. Naar de Audi dealer dan maar die de computer uitlezen, nieuwe software voor de gasklep installeren en een fles reinigingsmiddel in de benzine gooien. Helaas, daarmee is het euvel niet verholpen. Vandaag terug naar die garage, die zojuist belden met een nieuwe diagnose. De lampen gaan aan door teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk, waardoor verkeerd mengsel, waardoor foutmelding. Vervuilde kleppen zouden de oorzaak zijn en advies is om klepdeksel te demonteren, kleppen schoon te maken of vervangen, nieuwe koppakking etc. Minimaal 1000 euro.
Nu lees ik hier draadjes over schoonmaken met WD40, schoonmaakmiddel in de benzine, superbenzine ipv normaal etc. Weet iemand een alternatieve manier om van deze storing af te komen ?
Zonder specifieke foutcode is het erg lastig te bepalen wat er mis zou moeten zijn, maar meteen zo drastische worden om de hele kop eraf te trekken zonder het meten "compressietest/leakdown test" vind ik wel heel rigoureus.

Hebben ze te weinig werk dat ze dat graag willen doen.
Zou even de foutcodes uitlezen en deze hier posten en beginnen met eventueel een sensortje hier of daar te vervangen eventueel en uiteraard eerst te testen.

Maar als het het ene moment geen vermogen heeft en het andere moment wel lijkt het me praktisch onmogelijk een mechanische probleem te zijn, zou dan eerder zoeken naar een vacuümlek of een egr klep etc.

Re: teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?

Geplaatst: 14 sep 2020, 17:49
door DED@2
Misschien ook wel van belang voor de meedenkers onder ons om wat meer over de auto te weten.
Hoeveel kms op de teller? Staat van onderhoud? Om maar wat te noemen. Zoals hierboven wordt voorgesteld, wat heeft de garage al gedaan hetgeen tot deze conclusie is gekomen? Dit soort symptomen kunnen meerdere oorzaken hebben. De foutcode(s) uitlezen is altijd de beste start.

Houdt ons op de hoogte 👍

Re: teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?

Geplaatst: 14 sep 2020, 18:04
door werner
Deze benzine-audi A2 heeft bijna 240.000 kilometer gedraaid. Al het onderhoud wordt volgens het schema van Audi uitgevoerd, zij het niet door een Audi dealer. Zo zijn dus ook recent distributie-riem, spanners en waterpomp vervangen. De auto wordt voornamelijk gebruikt door mijn vrouw en 2 kinderen, dus wel verschillende bestuurders (en rijstijlen denk ik).

Re: teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?

Geplaatst: 14 sep 2020, 18:17
door eekhoorntje
Welke garage?

De A2 Dokter eens bellen in Waalwijk want die weet WD 40 methode en gaat niet zomaar kop eraf en alle kleppen reinigen maar gaat eerst compressie meten of kijken met camera via inlaat kanaal of zo...

Ook is EGR schoonmaken leuk, maar is kleine kanaal ook gereinigd, sommige halen er een boortje door om alle vuil er uit te halen.... werkte prima bij mijn... niet.s vervangen en de BBY had ook dergelijke problemen ruim 3 jaren terug, was vervuiling wegens korte ritjes.

Re: teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?

Geplaatst: 14 sep 2020, 21:50
door rolf
Vervuilde kleppen komen eigenlijk alleen voor bij de 1.6 FSI, zelden bij de 1.4.
Bij de FSI wordt de benzine direct de cilinder in gespoten buiten de inlaatkleppen om, bij de 1,4 niet.
Daardoor vervuilen de (inlaat) kleppen door de teruggevoerde uitlaatgassen en de carterventilatie die neerslaan op de klep.
Bij de 1,4 gaan het benzine mengsel langs de klep de cilinder in en wordt daarmee gelijk schoon "gespoeld"
De FSI ontbeert dat met vervuiling tot gevolg.

Re: teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?

Geplaatst: 14 sep 2020, 22:16
door HansJan
Eerste vraag: is je profiel nog wel correct? Die vermeldt namelijk een 1.2 TDI.

De WD40 spoeling is bedoeld om de vastzittende olieschraapveren los te weken met als doel het olieverbruik te reduceren (en dat werkt!).

Wij tanken enkel Shell V-Power of BP Ultimate, goed voor de reiniging van de motor. Maar het zal je probleem nu niet oplossen.

Tip: mochten lampjes in de toekomst branden, maak er dan even een foto van. Altijd zinvol ter mogelijke verklaring van de storing.

@rolf ik ben de eerste stelling niet helemaal met je eens. Ik heb recent met @Ron47 een inwendige blik op de kleppen geworpen en dat was een fraai maanlandschap. Dat ga ik binnenkort te lijf.

Tenslotte: je zit dicht in de buurt van Haarlem waar ons forumlid en A2 specialist @koop9 woonachtig is. Neem eens met hem contact op, dan krijg je een vermoedelijk meer zuivere analyse. Ik stuur je zijn gegevens per PB.

Re: teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?

Geplaatst: 14 sep 2020, 22:37
door rolf

Re: teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?

Geplaatst: 14 sep 2020, 22:56
door werner
Het profiel klopt prima. Op mijn naam staat een 1,2 TDI. De 1,4 benzine staat op naam van mijn vrouw. We gebruiken ze door elkaar heen al naar gelang de behoefte en af te leggen afstand.

Re: teveel onderdruk in het inlaatspruitstuk ?

Geplaatst: 14 sep 2020, 23:00
door HansJan
Nee, niet de klepstoters, maar aanslag op de klep in de kop. Alhoewel de stoters zelf ook verkoold kunnen zijn.
werner schreef:
14 sep 2020, 22:56
Het profiel klopt prima. Op mijn naam staat een 1,2 TDI. De 1,4 benzine staat op naam van mijn vrouw. We gebruiken ze door elkaar heen al naar gelang de behoefte en af te leggen afstand.
Helder. De vraag is enkel om verwarring uit te sluiten.