Mijn A2 zuipt olie als een Krijger!! die van jullie ook?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gerrit-Jan

29 sep 2009, 16:02 0 x

Beste mensen hier op het A2 forum

poosje geleden heb ik mijn A2 in onderhoud gehad bij een audi dealer die onderandere het welbekende kwaaltje van de stabilisatorstang van mijn A2 heeft opgelost en heeft hem daarnaast een beurt gegeven.

bij het onderhoud als een beurt wordt natuurlijk de olie vervangen en op pijl gebracht met nieuwe olie!

nu hebben wij 3000KM gereden met onze A2 en vandaag ging er ineens fel in het rood het olielampje branden!!!

wow!! dat is ruim 1 liter olie op 3000KM :(

hebben de andere A2'tjes hier op het forum daar ook last van!?

PS: ik heb een 1.4 benzine.

Groeten!
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 sep 2009, 16:46 0 x

Hoi Gerrit, die van mij gebruikt ongeveer hetzelfde, heeft 140.000 op de teller staan. Tip: indien de rode lamp gaat branden, is bij mij om de 1600-1700km, een halve liter erbij gooien zit hij direct op het juiste peil. Het olieverbruik is ook de reden waarom ik geen long life olie in de motor hebben zitten maar half-synthetische 10w 40, wordt anders wel erg duur.
Gerrit-Jan

29 sep 2009, 16:56 0 x

[quote="chipsoer"]Hoi Gerrit, die van mij gebruikt ongeveer hetzelfde, heeft 140.000 op de teller staan. Tip: indien de rode lamp gaat branden, is bij mij om de 1600-1700km, een halve liter erbij gooien zit hij direct op het juiste peil. Het olieverbruik is ook de reden waarom ik geen long life olie in de motor hebben zitten maar half-synthetische 10w 40, wordt anders wel erg duur.[/quote]

Hey, ben zojuist even naar de dealer gereden om te het e.e.a. te vragen,
ze hebben bij mijn A2 de Longlife olie (5W 30, Castrol SLX) vervangen door castrol 10W 40.

ben ik inderdaad ook wel blij mee, want 2 busjes 10W 40 kosten minder dan het zwarte goud genaamd SLX ;)

PS: die van mij heeft nu ruim 68.000 op de teller!
@lf

29 sep 2009, 21:10 0 x

Ik kwam er laatst ook achter dat de A2 wel wat olie lust. Dat is overigens heel normaal voor deze motoren want het staat ook zo in het instructieboekje. Hetloopt er dus lekker dun door die dunloopolie (leuke voor galgje :lol: )
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

29 sep 2009, 21:15 0 x

Hallo,

Persoonlijk vind ik bij een km-stand van 68000 dit olieverbruik aan de hoge kant!

Er rijzen bij wel een paar vragen, b.v. was dit olieverbruik er ook al voordat de a2 naar de dealer is geweest?
Wat voor een soort kilometers zijn die 300 geweest, stads, lange afstand of gemiddels?

Als laatste (en niet onbelangrijk), had de dealer de nieuwe olie wel op het juiste peil gebracht (dus voldoende olie erin)???? Je zult niet de 1e zijn die na een bezoek aan de dealer dit ondervindt! Gewoon nu op juiste peil brengen en alles in de gaten houden, ook eventule lekkage en mogelijk blauwe rookpluimen m.n. bij plotseling gas geven of direkt na het starten nadat hij even stilgestaan heeft.

Theo
Gerrit-Jan

01 okt 2009, 22:29 0 x

[quote="Thck"]Hallo,

Persoonlijk vind ik bij een km-stand van 68000 dit olieverbruik aan de hoge kant!

Er rijzen bij wel een paar vragen, b.v. was dit olieverbruik er ook al voordat de a2 naar de dealer is geweest?
Wat voor een soort kilometers zijn die 300 geweest, stads, lange afstand of gemiddels?

Als laatste (en niet onbelangrijk), had de dealer de nieuwe olie wel op het juiste peil gebracht (dus voldoende olie erin)???? Je zult niet de 1e zijn die na een bezoek aan de dealer dit ondervindt! Gewoon nu op juiste peil brengen en alles in de gaten houden, ook eventule lekkage en mogelijk blauwe rookpluimen m.n. bij plotseling gas geven of direkt na het starten nadat hij even stilgestaan heeft.

Theo[/quote]

hey theo bedankt voor je reactie,

even als reactie op je bericht hierboven,

het waren niet 300 maar 3000 kilometers :)

- het oliepijl heb ik na het bezoek aan de dealer niet zelf gecontroleerd.
- van de vorige eigenaar, die zowel bij mijn familie als de dealer bekend is,weet ik dat de A2 olie verbruikte.
- de kilometers die gereden zijn met de A2 zijn voormamelik naar mijn werk 27KM heen, 27KM terug, over de snelweg.
- verder is de motor kurke droog, hij rookt niet, stinkt niet en heeft een mooie (constante) trekkracht

groeten! :)
j.hoeben1

03 okt 2009, 14:36 0 x

Mijn A2 1.4 benzine verbruikt denk ik op 5000 km nog geen halve liter olie. Maar deze wagen heeft pas 43.000 gelopen. Daar komt bij dat ik een hele rustige rijder ben en als ik er wel eens flink mee door rij is hij altijd op temperatuur, wat heel voornaam is. Ik laat ieder jaar een buurt geven en gebruik geen longlive olie wat ik geldklopperij vind. Als de wagen veel olie verbruikt kost dat ook nog eens een vermogen, die longlive olie. De smering is wat de olie betreft altijd goed als je regelmatig bij moet vullen. Als je 30000 km per jaar rijd kan men longlive olie gebruiken. Maar dan nog heb ik mijn twijfels over het nut als men toch regelmatig bij moet vullen. Ik heb al vele auto's en ook verschillende merken gereden. Op tijd olie verversen (met filter) is voornaam. Ik heb benzine wagens met 150.000 tot 300.000km op de teller (dit was een Peugeot 404 uit 1973) gehad zonder noemenswaardig olie verbruik.
candadas

07 okt 2009, 01:47 0 x

ff afkloppen bij de diesel hebben we daar ( nog ) geen last van met een stand van 160000 inmiddels... :D :D
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 okt 2009, 17:28 0 x

Hoi Gerrit-Jan.

Dat van die 300KM was uiteraard een tikfoutje, ik bedoelde dus 3000km.

Wat je zou kunnen proberen is een toevoeging aan de olie brengen van het merk Wyns, deze firma heeft o.a. een produkt dat het hogere olieverbruik tegengaat. Het is b.v. te koop bij Halfords. Zelf heb ik daar in het verleden bij mijn oude kever goede resultaten mee behaald.

Theo
Plaats reactie